اجتماعی

چالش‌های تعلیم و تربیت/ از الگوی قدیمی ساخت مدارس تا نمره محوری

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ – ۱۶:۴۳ چالش‌های تعلیم و تربیت/ از الگوی قدیمی ساخت مدارس تا نمره محوری

تعلیم و تربیت با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه است به عنوان مثال الگوی تازه‌ای برای مدارس مطرح نشده است و مدارس هنوز به شیوه قدیمی، برای دختران و پسران ساخته می‌شود.

چالش‌های تعلیم و تربیت/ از الگوی قدیمی ساخت مدارس تا نمره محوری

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: هر کشوری برای پیشرفت و توسعه نیازمند توجه به «آموزش» و «پرورش» است و به عبارت دیگر توجه به دستگاه تعلیم و تربیت تضمین کننده توسعه کشورهاست و هر کشوری که به این مهم عنایت ویژه داشته است، ثمره آن را در پیشرفت دیده است.

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم بر جایگاه و نقش تعلیم و تربیتی نهاد رسانه تأکید شده است و از سوی دیگر مهمترین وظیفه رسانه، تعلیم و تربیت و ارتقا دادن سطح معرفت مخاطبانش است. بر همین اساس مجموعه خبرگزاری فارس در پی آن است تا به جایگاه تعلیم و تربیت در کشور ارج نهد و بتواند گامی مؤثر در این مسیر بر دارد.

* زمانی که آموزش با کسری بودجه روبه‌رو شود، کیفیت کلاس‌ها و تدریس پایین می‌آید

اما نظر متخصصان، پژوهشگران و کارشناسان تعلیم و تربیت در این خصوص مشکلات حوزه تعلیم و تربیت و پیشنهادات و انتقاداتشان، چیست؟ حجت الله بنیادی کارشناس و پژوهشگر آموزش و پرورش، درباره مشکلات آموزش و پرورش به خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس گفت: مشکلات آموزش و پرورش در دو محور اصلی قابل بررسی است. اولین مشکل در ساختار ناصحیح بودجه آموزش و پرورش، و نبود شاخص‌های متناسب با بودجه است. همین مسأله علتی برای مشکلاتی چون کسری در بودجه و ناعدالتی‌های بیرونی و درونی در پرداخت‌هاست؛ زمانی که آموزش با کسری بودجه روبه‌رو شود، کیفیت کلاس‌ها و تدریس پایین می‌آید.

بنیادی ادامه داد: دومین محور، مشکل مدیریت در منابع انسانی و نگاه مقطعی به آن استکه باعث شکل‌گیری نظام پرداختی‌های ناعادلانه شده است که همین موضوع باعث شده تا نظام انگیزشی که در کشور ما بسیار مهم است به خاطر مشکلاتی که مطرح شده نادیده گرفته شود؛ ما در تأمین معلمان شایسته و سنجش صلاحیت معلمان از لحاظ شخصیتی، سنی، اخلاقی و تجربه نیز مشکلاتی داریم.

بنیادی تصریح کرد: عدم ارتقای توانمندی معلمان نیز در فضای فعلی که آموزش کشورمان مجازی شده نیز قابل مشاهده است و به شدت دارای ضعف بوده و فضا کاملا غیر استاندارد است.

* ساخت مدارس هنوز به شیوه قدیمی است

کارشناس آموزش و پرورش گفت: مشکل دیگر در طراحی مدارس برای دختران و پسران است که هنوز الگوی تازه‌ای برای مدارس مطرح نشده و مدارس هنوز به شیوه قدیمی، برای دختران و پسران ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه ضعف دیگر ما در حاکمیت شایسته سالاری است، اضافه کرد: وقتی مدیران آموزش و پرورش با انتصاب‌های سیاسی انتخاب شده‌اند، از تحولاتی که باید اتفاق بیفتد خبر ندارند و نمی‌توانند آنطور که باید فضای آموزشی را مدیریت کنند.

* محصول کار آموزش و پرورش ما جامعه کنونی ماست!

بنیادی در رابطه با تأثیر آموزش و پرورش بر روی تربیت دانش‌آموزان بیان کرد: محصول کار آموزش و پرورش ما جامعه کنونی ماست! وضعیت آموزش بهتر شده اما هنوز روی شیب نزولی هستیم و آموزش و پرورش هنوز نتوانسته موفقیت کامل را کسب کند.

وی ادامه داد: مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان هنوز ضعیف است و در تعاملات خود با خانواده، دوستان و جامعه دچار ضعف هستند.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش، راه‌حلی برای مشکلات آموزش ارائه داد و گفت: مدیران آموزش و پرورش اگر نسبت به شایستگی که دارند انتخاب شوند و مدیران کارآمد، مسؤولیت را بر عهده بگیرند، می‌توانند شرایط را بهتر کنند.

بنیادی درباره فعالیت‌های رسانه‌ها اظهار کرد: این روزها نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ بوده و تأثیرگذار عمل کرده‌اند؛ از آنجایی که رسانه‌ها در راستای مشکلات مردم قدم برداشته‌اند، باعث استقبال مردم از رسانه نیز شده اند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها آمادگی و همکاری خوبی را دارند، اما مشکل اصلی در تعلیم و تربیت به علت مشکلات آموزش و پرورش است که تا حل نشود به وضعیت مطلوب نمی‌رسیم.

مرتضی رکن آبادی دکترای ارتباطات و پژوهشگر صدا و سیما درباره نقش رسانه‌ها در حوزه آموزش بیان کرد: نقش رسانه ها در حوزه صدا و سیما و دیگر وسایل ارتباطی مثبت بوده و ما فعالیت رسانه در این حوزه را موفقیت آمیز قلمداد کرده و به فال نیک می‌گیریم؛ درست است با شرایط مطلوب فاصله داریم اما تا این زمان به خوبی پیش رفته‌ایم و بنظرم در آینده اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه اتفاق می‌افتد.

فرید صادقی کارشناس فعال رسانه درباره نقش رسانه بر آموزش افراد در روزهای پاندمی کرونا گفت: اتفاقات بسیار مثبتی در مدت زمان کوتاه از بهمن ماه تا حال در حوزه های مختلف رسانه‌ای با سرعت بالا و به شکل قابل تحسینی اتفاق افتاد؛ در تلویزیون اتفاقی رقم خورد به نام «تلویزیون مدرسه ایران» با محوریت شبکه آموزش که مورد استقبال بیشتر هموطنان قرار گرفت.

* یکی از مشکلات عمده در آموزش عالی، نمره محوری است

محمود قاسمی از اساتید آموزش عالی گفت: یکی از مشکلات عمده در آموزش عالی، نمره محوری است؛ بعضی از اساتید به جزوه متکی هستند در حالی که آموزش باید از سمت جزوه به سمت مقالات، کتاب‌ها و منابع معتبر کشیده شود.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش عالی به تحقیقات توجه کمی داده می‌شود؛ دانشجو باید بتواند خوب تحقیق کند تا نمره بگیرد اما متاسفانه اکثر دانشجویان کپی برداری می‌کنند و این ضعف بزرگی است که در اکثر دانشجویان و آموزش‌های عالی دیده می‌شود.

قاسمی در ادامه درباره مشکلات آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از مسائل مهم بحث یادگیری است؛ اینکه بچه‌ها دروس را به نوعی آموزش ببینند تا استعدادشان شکوفا شود، در اکثر مواقع دانش‌آموزان، پرورش داده نمی‌شوند و خلاقیت آنها کشف نمی‌شود. متأسفانه بحث نمره پروری در مدرسه ها نیز بسیار جا افتاده و بچه بیشتر از اینکه یاد بگیرند به دنبال نمره هستند.

وی برای حل مشکلات مورد توجه اش در آموزش گفت: در آموزش هیچ یک از اساتید و معلمان برجسته بد عمل نمی‌کنند اما متاسفانه توجه به مسائلی که نقشی در پرورش دانش‌آموزان و دانشجویان نداشته ما را از مسائل اصلی دور کرده به نظرم روش‌ها باید اصلاح شوند.

گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در نظر دارد تا مسائل و مشکلات حوزه تعلیم و تربیت را با حضور اساتید، متخصصان و کارشناسان این حوزه مورد بررسی قرار داده و به ارائه راهکار و پیشنهاد بپردازد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن