اقتصادی

چالش های 4 گانه پتروشیمی اسلام آباد غرب/ وزارت نفت برای اقتصادی کردن پروژه مجبور به دادن تخفیف بیشتر خواهد شد

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ – ۱۱:۵۶ چالش های 4 گانه پتروشیمی اسلام آباد غرب/ وزارت نفت برای اقتصادی کردن پروژه مجبور به دادن تخفیف بیشتر خواهد شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرح تولید پلی‌پروپیلن در اسلام‌آباد غرب از منظر بازار مصرف، هزینه‌های انتقال به مبادی صادراتی، تامین پایدار خوراک و تامین منابع آبی بدون پشتوانه مطالعاتی تعریف شده است.

چالش های 4 گانه پتروشیمی اسلام آباد غرب/ وزارت نفت برای اقتصادی کردن پروژه مجبور به دادن تخفیف بیشتر خواهد شد

هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به فقدان مطالعات کارشناسی در طرح جامع تولید پروپیلن غرب گفت: اخیرا وزارت نفت مجوز احداث یک واحد GTPP در اسلام آباد را از شورای اقتصاد اخذ کرده است که به نظر بنده اجرای این طرح از جنبه‌های مختلفی در تضاد با ملاحظات کارشناسی است.

وی افزود: در طرح پروپیلن غرب وزارت نفت یک واحد GTPP در اسلام آباد کرمانشاه احداث می‌شود. در این واحد ابتدا گاز به متانول تبدیل می‌شود و سپس بخشی از متانول تولیدی به پروپیلن تبدیل می‌شود. در اینجا چند نکته وجود دارد. نکته اول اینکه در این طرح متانول مازاد تولید می‌شود. یعنی همه متانول به پروپیلن تبدیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور با معضل متانول مازاد مواجه هستیم؛ به همین دلیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال اجرای طرح‌های MTP یعنی تبدیل متانول به پروپیلن است. حال سوال اساسی این است که چرا وزارت نفت از یک طرف طرح‌های MTP برای حل مشکلات مربوط به متانول مازاد در کشور را در دستور کار قرار داده است و از طرفی دیگر قصد دارد با اجرای طرح اسلام آباد غرب بر حجم متانول مازاد بیفزاید.

*وزارت نفت با اعطای تخفیفات ویژه در خوراک به دنبال اقتصادی کردن طرح اسلام‌آباد غرب است

بیگی‌نژاد اظهار داشت: نکته دوم اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از احداث این واحد، در واگذاری این طرح به بخش خصوصی مجبور به اعطای تخفیفات ویژه خواهد شد. در واقع ابتدا این شرکت اقدام به احداث واحد GTPP در اسلام آباد غرب خواهد کرد. مطمئن باشید با اتمام فرآیند احداث واحد GTPP به دلیل غیراقتصادی بودن این طرح هیچ بخش خصوصی حاضر نخواهد بود این واحد را خریداری کند مگر اینکه به او تخفیفات ویژه در خوراک داده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: دلیل غیراقتصادی بودن این طرح این است که در وجود بازار مصرف 120 هزار تن در سال پلی‌‌پروپیلن در منطقه اسلام آباد غرب و مناطق همجوار، تردید وجود دارد و هزینه انتقال پلی‌پروپیلن به مبادی صادراتی نیز 50 الی 60 دلار به ازای هر تن برآورد می‌شود که این موضوع حاشیه سود این واحد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه در زمان واگذاری احتمالا وزارت نفت مجبور شود که در قیمت خوراک تخفیفات بیشتری قائل شود تا سرمایه‌گذار این واحد را خریداری کند.

وی گفت: نکته سوم اینکه هم‌اکنون یکی از چالش‌های ما، افت فشار گاز در فازهای پارس جنوبی است. همانطور که میدانید میدان پارس جنوبی منبع اصلی تولید گاز در کشور است. حال سوال این است که با توجه به افت تولید گاز از این میادین و همچنین وجود متانول مازاد در کشور چرا وزارت نفت دوباره طرحی را تعریف کرده که خوراک گازی است و تازه بخشی از این گاز را هم به متانول مازاد تبدیل می‌کند. مگر کشور در سال‌های آینده با چالش افت فشار گاز مواجه نخواهد شد؟ پس تعریف طرح‌های جدید گازی بر مبنای چه منطقی انجام می‌شود؟

*احداث واحد GTPP در اسلام‌آباد غرب، بحران ‌آب در این منطقه را تشدید می‌کند

بیگی‌نژاد همچنین تاکید کرد: نکته چهارم مربوط به چالش‌های تامین آب این پتروشیمی است. آب مصرفی این واحد بین 7 تا 10 میلیون متر مکعب در سال برآورد می‌شود. در حال حاضر در اسلام آباد بحران آب وجود دارد و وضعیت این منطقه از لحاظ تامین آب مصرفی موردنیاز مردم مطلوب نیست، حال چرا این پروژه در منطقه‌ای تعریف شود که همین الان نیز با بحران آب مواجه است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: طبق بررسی‌های بنده وزارت نیرو حاضر به تعهد تامین آب این پتروشیمی نیست، در نتیجه شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید با صرف هزینه گزاف برای تامین آب این واحد اقدام کند و در نهایت هم می‌بینید که پس از این همه هزینه، پروژه‌ای با خروجی ضعیف احداث می‌شود که مشکلی بر مشکلات موجود در صنعت پتروشیمی می‌افزاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده از وزارت نفت درخواست کردم که مطالعات فنی و اقتصادی و آمایش سرزمینی و مواردی از این دست را در اختیار کمیسیون انرژی قرار دهد تا بررسی کنیم که بر چه اساسی اسلام آباد به عنوان مکان احداث این واحد انتخاب شده است ولی وزارت نفت مدارک قابل دفاعی را در اختیار ما قرار نداد، یعنی اصلا جوابی به ما ندادند و به ما گفتند که حضوری با مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صحبت داشته باشید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن