فرهنگ و هنر

چاپ پنجم خاطرات جنجالی «جان بولتون» به بازار آمد

چاپ پنجم خاطرات جنجالی «جان بولتون» به بازار آمد

مدیر دفتر تبلیغ و ترویج انتشارات امیرکبیر از اتمام چاپ چهارم ترجمه کتاب خاطرات بولتون خبر داد و گفت: عرضه چاپ پنجم ترجمه کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» شامل خاطرات جان بولتون در راه است.

به گزارش مشرق، مدیر دفتر تبلیغ و ترویج انتشارات امیرکبیر از اتمام چاپ چهارم ترجمه کتاب خاطرات بولتون خبر داد و گفت: عرضه چاپ پنجم ترجمه کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» شامل خاطرات جان بولتون در راه است.

محمدصادق علیزاده اظهار داشت: ترجمه کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» شامل خاطرات جان بولتون که ۲۱ مردادماه توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده بود به چاپ پنجم رسید.

علیزاده ابراز داشت: در حال حاضر چاپ چهارم کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» به اتمام رسیده و به زودی طی روزهای آینده چاپ پنجم عرضه می‌شود.

کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد (خاطرات کاخ سفید)» نوشته جان بولتون به‌تازگی با سرپرستی ترجمه محمد معماریان، توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و راهی بازار نشر شده است. این ‌کتاب دربرگیرنده خاطرات جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی دولت دونالد ترامپ است که به ضدیت با ایران شهره بود و یکی از مقامات جنگ‌طلب حزب جمهوری‌خواه آمریکا محسوب می‌شود. بولتون توسط ترامپ کنار گذاشته شد و خاطرات خود را نوشت که در قالب این ‌کتاب به چاپ رسیدند.

کتاب پیش‌رو در برگیرنده خاطرات ۱۸ ماهه حضور بولتون در دولت ترامپ و جایگاه مشاور امنیت ملی اوست. ترجمه انتشارات امیرکبیر از این ‌کتاب از نسخه انگلیسی«the room where is happened: White House memoir» انجام شده که اوایل تابستان امسال به بازار عرضه شد.

انتخاب دونالد ترامپ به ‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ بیشتر شبیه به یک شوخی بود تا یک واقعیت سیاسی و خیلی از مردم و اندیشمندان جهان تا پایان سال اول ریاست‌جمهوری او، این ‌مساله را باور نمی‌کردند. اعلام ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا همه دنیا را در یک شوک فرو برد و موجب شد حزب جمهوری‌خواه این ‌کشور تلاش کند با احاطه او توسط مدیران خود، ضمن کنترل رفتارهای هیجانی و غیرسیاسی او، زمینه را برای اعمال دستورالعمل‌های مرکزیت این ‌حزب فراهم کند. به‌این‌ترتیب کابینه او را چهره‌های جمهوری‌خواه پر کردند. اما ترامپ در ادامه با خیلی از آن‌ها به مشکل برخورد.

یکی از چهره‌هایی که از ابتدا به‌عنوان گزینه جدی حزب جمهوری‌خواه برای وزارت امور خارجه مطرح بود، جان رابرت بولتون بود که به دلیل اختلافات حزبی کنار گذاشته شد و حزب جمهوری‌خواه او را برای تصدی مشاور امنیت ملی پیشنهاد کرد. اما ابتدا مایکل فلین و سپس هربرت مک مستر بر این ‌صندلی نشستند. در نهایت، مارس سال ۲۰۱۸ بود که تلاش‌های جمهوری‌خواهان جواب داد و جان بولتون که یکی از چهره‌های تندروی جمهوری‌خواه و ضد ایرانی محسوب می‌شود، مشاور امنیت ملی ترامپ شد. اما در ادامه داستان، ترامپ، بولتون را هم مانند خیلی از دولتمردانش کنار گذاشت. در نتیجه بولتون هم برای افشاگری کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» را نوشت که در آن، ۷۰۰ بار نام ایران را به کار برده است.

مطالب این ‌کتاب هرچند به نیت افشاگری علیه سیاست‌های ترامپ درج شده‌اند اما به‌هرحال به قلم یک سیاستمدار تندروی ضد ایرانی نوشته شده که در اثر خود درباره خروج آمریکا از برجام، این ‌استدلال را می‌آورد که ایران یک تهدید عمده برای منافع آمریکا و متحدانش یعنی اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در غرب آسیا محسوب می‌شود. بولتون معتقد است تا زمانی که رژیم کنونی ایران تغییر نکند، هیچ توافقی برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی آن را مهار نمی‌کند. او در این ‌کتاب همچنین از عدم تمایل ترامپ برای درگیری نظامی با ایران سخن گفته است. بولتون همچنین روایت می‌کند که پس از هدف قراردادن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران، همه تلاش خود را برای راضی‌کردن ترامپ برای جنگ با ایران به کار گرفته است. ترامپ در یکی از مصاحبه‌های خود با شبکه فاکس‌نیوز درباره رویکرد جنگ‌طلبانه بولتون گفته است: «هی می‌خواست روی همه بمب بریزد و مردم را بکشد.»

خروج آمریکا از برجام، انهدام پهپاد جاسوسی گلوباهاوک آمریکا در خلیج فارس توسط ایران، ماموریت نخست‌وزیر ژاپن در سفرش به ایران و دیدارش با رهبر ایران، دیدارهای ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، حواشی حضور ترامپ در پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق (عین‌الاسد)، انفجار نفتکش‌های بندر فجیره امارات، مسائل مربوط به سوریه، اختلافات امریکایی‌ها با اتحادیه اروپا و روسیه از جمله موضوعات مهمی هستند که بولتون در کتاب خود به آن‌ها پرداخته است.

منبع: فارس

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن