اقتصادی

چرا آشفتگی بازار محصولات غذایی تداوم دارد؟+ویدئو

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ – ۱۲:۲۳ چرا آشفتگی بازار محصولات غذایی تداوم دارد؟+ویدئو

علی رغم تاثیر چشمگیر ناهماهنگی‌های ناشی از تعلیق اجرای قانون تمرکز بر آشفتگی بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکنون از ارسال گزارش این کمیسیون درباره اعمال ماده 234 بخاطر نقض قانون تمرکز توسط دولت به هیئت رئیسه خودداری کرده است.

چرا آشفتگی بازار محصولات غذایی تداوم دارد؟+ویدئو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از تعلیق اجرای «قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی» در مردادماه 1398 توسط دولت، نابسامانی‌ها و ناهماهنگی‌های زنجیره‌ی ارزش محصولات کشاورزی به شدت افزایش یافت.

همین ناهماهنگی‌های مدیریتی و اجرایی ناشی از تعلیق اجرای قانون تمرکز، تأثیر زیادی بر بازار نهاده‌ها و محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سال 1399 گذاشت به‌طوری که از روزهای ابتدایی تا پایان نیمه نخست امسال شاهد نابسامانی در بازار بسیاری از محصولات از جمله پیاز، گوجه‌فرنگی، هندوانه، زعفران، نهاده‌های دام و طیور، گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ بوده‌ایم.

با شروع به کار مجلس یازدهم، نمایندگان مردم نسبت به تعلیق اجرای این قانون و عدم اهتمام دولت به ایجاد مدیریت هماهنگ در تنظیم بازار محصولات کشاورزی واکنش نشان دادند و 37 نماینده خواستار اعمال ماده 234 قانون آیین‌نامه‌ داخلی مجلس شورای اسلامی برای پیگیری نقض قانون تمرکز توسط دولت شدند. در متن این ماده آمده است: «هرگاه حداقل ده نفر از نمایندگان و یا هریک از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئون و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئول دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیئت‌رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده ‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره 1- چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

تبصره 2- درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (89) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت».

بر همین اساس، انتظار می رفت این موضوع به سرعت در مجلس تعیین تکلیف شود. با این وجود، درخواست اعمال ماده‌ 234 درباره موضوع نقض قانون تمرکز که در تاریخ 25 تیرماه توسط هیئت‌رئیسه‌ مجلس وصول شد و چند روز بعد به کمیسیون کشاورزی مجلس ارجاع داده شده بود، نهایتا در تاریخ 23 شهریورماه، این درخواست در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و نقض قانون تمرکز توسط دولت به تایید کمیسیون کشاورزی مجلس رسید. با وجودی که بیش از دو ماه از تاریخ مذکور می گذرد، هنوز سید جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نتیجه بررسی این موضوع در این کمیسیون را به هیئت‌رئیسه‌ مجلس ارجاع نداده است.

تعلل عجیب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره این موضوع در حالی صورت می گیرد که در دو ماه اخیر، آشفتگی بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی بخاطر سوء مدیریت و ناهماهنگی اجرایی میان دستگاه‌های دولتی به شدت افزایش یافته است. آشفتگی در بازار نهاده‌های طیور، افزایش سریع قیمت مرغ و تخم‌مرغ، گرانی گوشت قرمز، کمبود روغن نباتی در بازار خرده‌فروشی، برخی از مصادیق این سوء مدیریت و ناهماهنگی اجرایی است.

ویدئویی درباره این موضوع در ادامه آمده است:

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن