فرهنگ و هنر

چرا بی اعتبارسازی کتاب‌های درسی در دستور است؟

کتاب درسی

اکثر این جعلیات و واقعیت سازی‌های رسانه‌ای هم مربوط به دروس مبنایی آموزش‌وپرورش مانند دین و زندگی، قرآن، تفکر و سواد رسانه‌ای، مطالعات اجتماعی و ….است.

به گزارش مشرق، معصومه نصیری، مدرس سواد رسانه‌ای در خصوص جعلیات و واقعیت سازی های رسانه‌ای برای کتاب‌های درسی ایران طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: این روزها شاهد تلاشی ساماندهی شده درباره کتاب‌های درسی هستیم؛ از کمپین‌هایی که توسط برخی کانال‌های هدایت شده با موضوع «کتاب‌های درسی ایران» راه‌اندازی شده و در قالب کشف تحریف، خود به تحریف‌کنندگان واقعیت تبدیل شده‌اند تا حذف برخی جملات و افزودن عبارت‌های موردنظر طراحان این مغالطات در کتاب‌ها و ارائه به مخاطب برای ایجاد انحراف عمیق و مبتنی بر جعل در افکار عمومی …

اکثر این جعلیات و واقعیت سازی‌های رسانه‌ای هم مربوط به دروس مبنایی آموزش‌وپرورش مانند دین و زندگی، قرآن، تفکر و سواد رسانه‌ای، مطالعات اجتماعی و ….است. یک نمونه ساده‌اش تولید دیس اینفورمیشن درباره کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم است. متنی به کتاب نسبت داده شده که در هیچ کجای آن نیامده است. شاید یکی از دلایل این جعل و وارونه نمایی ترس از تربیت شهروندان هوشمند در مقابله با همین فریب‌های رسانه‌ای باشد.

طراحان، در این روش با حذف متن اصلی، افزودن تصاویر موردنظر خود به صفحات کتاب و نسبت دادن برخی عناوین اغواگر و تحریک‌کننده احساسات مخاطبان، محتوایی که اساسا دروغ است را به متن کتاب‌های درسی منتسب می‌کنند.

فراموش نکنیم ایجاد تغییرات ماهوی یکی از تکنیک‌های جنگ نرم است. در این روش نهادها، اصول و مبناها را در یک جامعه موردحمله قرار می‌گیرند و بی‌اعتبار می‌شوند.

نکته: امروز فهم گفتمانی محتوای رسانه‌ها حائز اهمیت است. باید از متون مختلف رسانه‌ها به گفتمان‌های مطرح شده توسط آن‌ها پی برد. امروزه داشتن سواد تحلیل گفتمان رسانه‌ای به‌عنوان یک راهبرد فکری عملیاتی برای تشخیص گفتمان‌های گوناگون نه تنها برای جامعه ما ضروری است. سطح آموزش‌های رسانه‌ای باید فراتر از انتخاب رسانه مناسب یا تعیین چه چیزی باید خوانده شود باشد و این امر به‌جز با تحلیل محتوای رسانه‌ای و سواد تحلیلی امکان‌پذیر نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن