فرهنگ و هنر

چرا فضای شهری پایتخت حال و هوای محرم ندارد؟

فضای شهری محرم

شهرداری تهران می‌گوید بیش از سال‌های گذشته به سیاه پوش کردن شهر اهتمام داشته اما بسیاری اذعان دارند فضای شهر محرمی نشده که یکی از دلایل آن ابلاغ دیرهنگام دستورالعملها از سوی شهردار بوده است.

به گزارش مشرق، چهار روز از شروع محرم ۱۴۴۲ هجری می‌گذرد، محرمی که حال و هوایش متفاوت از هر سال است. با گذشت ۷ ماه از شیوع کرونا در کشور، چالش چگونگی برگزاری مراسم‌های محرمی آنچنان ستاد ملی کرونا را درگیر و سخت گیر کرد که گویا این درگیری و سختگیری‌ها مسئولان شهری را هم تحت تأثیر خود قرار داد.

ابلاغیه‌ای دقیقه نودی شهردار

شهردار تهران درست یک روز مانده به محرم با توجه به دستورات اتخاذ شده در ستاد ملی کرونا در ابلاغیه‌ای برنامه‌های شهرداری را برای ایام محرم و صفر به تمامی دستگاه‌های شهرداری ابلاغ کرده بود که در این ابلاغیه ۶ بندی انجام تبلیغات عمومی محرم و پیام‌های عاشورایی در سطح شهر با استفاده از ابزارها و ظرفیت‌های در اختیار شهرداری به نحو مناسب و شایسته صحبت شد. اما این ابلاغیه دیرهنگام بود و فرصت را برای سیاه پوش کردن شهر برای مدیران کوتاه کرد.

منتقدان می‌گویند فضای شهر محرمی نیست

مسئولان شهر تهران به عنوان پایتخت پرجمعیت‌ترین شهر جهان اسلام که الگوی دیگر شهرهای داخلی و خارجی در برگزاری مراسم‌های آئینی تشیع است، دیرتر اقدام به سیاه پوش کردن شهر کردند و این مساله از چشم دوستداران اهل بیت و فعالان رسانه‌ای دور نماند و از اینکه تهران دیر به پیشواز محرم رفت و فضای این کلان شهر حال و هوای محرمی نگرفت، مدیران شهری را مورد انتقاد قرار دادند.

انتقادات در روز اول محرم اوج گرفت و برخی از رسانه‌ها از عدم سیاه شدن پرچم‌های محیطی شهری انتقاد کردند و گفتند: گویا شهرداری تنها به تعویض پرچم تپه‌های عباس آباد که به عنوان بلندترین پرچم محیطی جهان از آن یاد می‌شود، اکتفا کرده است.

ببینید:

عکس/ عزاداری شب سوم محرم در تهران

در سومین روز از محرم نیز جمعی از شهروندان تهرانی در اعتراض به کمرنگ شدن فضای محرمی شهر، مقابل ساختمان شهرداری در خیابان بهشت تجمع کردند.

اعضای شورای شهر تهران در این روزها میانه مردم و شهرداری را گرفتند و برای تعدیل فضای موجود بر اهمیت گرامیداشت واقعه عاشورا تاکید داشتند و زهرا صدر اعظم نوری گفت: هرچند محدودیت‌ها برای برگزاری مراسم‌ها ایجاد شده اما باید بتوانیم به وظایفمان به‌خوبی عمل کنیم و عرض ارادتمان را به صاحب این ایام به‌خوبی نشان دهیم.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در سخنرانی پیش از دستور روز گذشته خود از اهمیت گرامیداشت محرم سخن گفت و بر شعار هر خانه یک حسینیه تاکید کرد.

شهرداری: محرمی نشدن فضای شهر تهران بی انصافی است

برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم، محرمی نشدن فضای شهر تهران نسبت به سال‌های گذشته را بی انصافی دانست و گفت: اهتمام به سیاه پوش کردن تهران نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال بسیاری از هیئات در فضاهای غیر مسقف شهرداری برگزار می‌شوند و پراکندگی آنها در سطح شهر کمتر شده است، اظهار داشت: شاید کاهش محسوس حضور هیئات این فضا را به وجود آورده است.

ضرغامی با اشاره به اینکه امسال کلیه سازه‌های فرهنگی اعم از پرتابل، عرشه و بیلبورد به موضوع محرم پرداخته شده‌اند. گفت: تمامی سازه‌های تحت اختیار سازمان زیباسازی و ۸۵۳ سازه از مجموع سازه مناطق، حدود ۳۴۰ سازه شرکت‌های تجاری محرمی شده‌اند یا در حال محرمی شدن هستند.

نیمی از پرچم‌های بلند شهر سیاه شدند و همچنان سیاه پوش کردن شهر ادامه دارد

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری نسبت به تعویض پرچم‌های موجود در محیط شهری کوتاهی کرده است، گفت: ۳ هزار ۶۲ پرچم پایه کوتاه و ۵۰ پرچم از مجموع ۹۵ پرچم پایه بلند در شهر تهران سیاه پوش شده‌اند.

به گفته وی ۲۷ نمایشگر شهری هم موشن گرافی‌های با موضوع محرم اکران می‌شود و تقریباً ۴۰۵ هزار متر ریسه پارچه مشکی در معابر و میادین و خیابان‌های تهران جامه شهر را سیاه پوش کرده‌اند.

ضرغامی با اشاره به اینکه امسال شهرداری برای برگزاری مراسم هیئات مذهبی همکاری داشته است و بسیاری از این مراسم‌ها در فضاهای تحت اختیار این دستگاه برگزاری می‌شود، افزود: همچنان سیاه پوش کردن فضای شهر ادامه دارد.

هرچند به گفته ضرغامی، امسال شهرداری تهران از همه ظرفیت‌های تبلیغی خود در این زمینه استفاده کرده است اما از آنجایی که بنابر ابلاغیه ستاد ملی کرونا، در محرم ۹۹، برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی، توزیع نذورات و چای (موکب ها، خیمه‌ها، چادر و…) در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها و هرگونه جابجایی هیأت و دسته روی، ممنوع شده است، یعنی تقریباً تمام فعالیت‌های داوطلبانه و مردمی که به شهر رنگ و بوی عزای حسینی می‌داد امسال در شهر وجود ندارد. در این شرایط انتظار می‌رفت که شهرداری تهران با وجود دستگاه‌های متعددی که با مأموریت فرهنگی و اجتماعی در ذیل این نهاد تعریف شده‌اند برای پر کردن این خلاء زودتر و پر رنگتر دست به کار می‌شد.

منبع: مهر

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن