فرهنگ و هنر

چند نکته در باب آشنایی با کار فرهنگی هوشمندانه

سازمان تبلیغات

شاید بتوان گفت که یکی از ابعاد هوشمندانه کار فرهنگی، متوجه «اثر» است. من فکر می‌کنم که نقطه آغاز هوشمندی هم از سمت اثر است.

به گزارش مشرق، یاسر جلالی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی یادداشتی که در کانال تلگرامی قلمدان منتشر شد به بررسی چند نکته شفاهی درباره کار فرهنگی هوشمندانه پرداخت.

شاید بتوان گفت که یکی از ابعاد هوشمندانه کار فرهنگی، متوجه «اثر» است. من فکر می‌کنم که نقطه آغاز هوشمندی هم از سمت اثر است. نکته سوم اینکه باید دقت کرد که این اثر، باید پایدار نیز باشد. اساساً در کار فرهنگی نمی‌شود گفت اثری گذاشته‌ایم و تمام شد یا دیگر نمی‌شود کاری کرد.

من فکر می‌کنم یکی از اشکالات کارهای فرهنگی امروز این است که کار ما متوجه اثر نیست، از اثر شروع نمی‌کنیم و اثر ایجاد شده از فعل ما پایدار نیست. وقتی از اثر شروع ‌کنیم، ضریب داشته‌های ما عوض شده و اولویت‌ها جابجا می‌شود.

ما یک واقعیت و آرمان داریم و یک «بار» که آن را با خود می‌بریم. به نظر می‌رسد ما جایی عقب‌تر ایستاده‌ایم و بار را از سمت واقعیت به سمت آرمان هُل می‎دهیم. این کار حتماً مؤثر است و بار جابجا می‌شود اما مشکلات و فراز و نشیب‌ها و چاله‌ها و موانعی وجود دارد که ما را متوجه خود می‌کند و ما در آن می‌مانیم و اصلاً موضوع عوض می‌شود.

شاید راه درست این باشد که در جایگاه دیگر یعنی نزدیک آرمان و جلوتر از آن بار قرار بگیریم. یعنی کسی که بخواهد بار را ببرد باید آن را بکشد و خود نزدیک به آرمان باشد و به دائماً نگاهش را به آرمان بدوزد و خیلی گرفتار و درمانده مشکلات مقطعی و درگیری های کوچک نشود. پس برای کار فرهنگی درست، باید ابتدائا در جایگاهی درست قرار بگیریم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن