فرهنگ و هنر

چگونه محرم کرونایی در بالاترین تراز عقلانی اجرا شد؟

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی تبیین درباره قدرت ایدئولوژی و دین نوشت: رفتار آدمی متاثر از عوامل متعددی است. گاهی بر مبنای عقل رفتار می کند، گاهی نیاز تعیین کننده رفتار اوست، گاه لذت، گاه احساسات و گاه… .

طبیعی است که رفتار عاقلانه همواره مورد پسند جوامع بوده و هست اما کمتر اتفاق می افتد که عقل بر سایر رقبایش چیره گی جدی پیدا کند و اکثر جامعه عقلانی رفتار کنند. به عنوان مثال در دوران کرونا شاهد رفتارهای غیرعقلانی بسیاری در اقصی نقاط دنیا بوده ایم. از تجمعات تفریحی در سواحل اروپا و تظاهراتهای ضد پروتکل در اروپا بگیرید تا همین سفرهای غیرضرور هموطنان خودمان و نمونه های متعدد دیگری که می توانند ناشی از خستگی، نیاز به تفریح، غلیان احساسی یا هرچیز دیگری باشند.

حال در این وانفسا یک دهه عزاداری و مناسک دینی در اوج شور برگزار می شود که درعین حال نمونه ای است خارق العاده از بالاترین حد عقلانیت رفتاری و رعایت مجدانه پروتکلها. چه می شود که در اوج خستگی دنیا از محدودیتهای بهداشتی، مناسکی که ذاتا احساسی هستند در بالاترین تراز عقلانی اجرا می شوند؟

این قدرت ایدئولوژی و دین است که می تواند با نفوذ در عمیق ترین لایه های اراده انسان، بیشترین حد عقلانیت را برای او تضمین کند. پس اگر قرار است عقل فقط در پستوهای فلسفی فلاسفه محبوس نباشد و جامعه در عمل عقلانی رفتار کند نیازمند دین و ایدئولوژی هستیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن