سیاسی

چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ – ۲۲:۵۳ چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی

برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی نیازمند بهبود و تقویت پول ملی، کاهش هزینه های دولت، افزایش صادرات غیر نفتی، بسترسازی برای کارفرینی، شاخص های بانکداری بدون ربا، کاهش قیمت کالای ضروری مردم و… هستیم که متاسفانه در حدود این یک دهه اقدام و عمل چشمگیری وجود نداشته است.

چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، مهسا طلوعی دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشکده شریعتی طی یادداشتی به مناسبت روز اقتصاد و کارآفرینی نوشت: اقتصاد؛ واژه‌ای‌ست که روز به روز زندگی را برایمان سخت تر کرده. واژه ای که در عین همه گیری غریب به نظر می رسد.

بهبود اوضاع اقتصادی مهم ترین رکن برای نیل به سوی تمامی اهداف است و ضعف در آن مهم ترین و بزرگ ترین مانع برای تحقق اهداف فرهنگی، اجتماعی سیاسی و حتی مذهبی می باشد.

اما ۲۹ بهمن ماه سالروز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی بهانه ای شد تا به سرطان وخیم اقتصاد بپردازیم. اقتصادی که انسان را به یاد ضرب المثل " هرسال دریغ از پارسال" می اندازد.

در اهمیت اقتصاد همین بس که امام علی (ع) در گفتار کوتاه و حکیمانه می فرمایند: «فقر مرگ بزرگ تر است» . این جمله به خودی خود اهمیت اقتصاد را آشکار می کند. به گفته رهبر انقلاب نیز؛ فقر و غنا بر مادیات و معنویات بشر تاثیر می گذارد.ایشان تاکید دارند رونق اقتصاد تاثیر شگرفی بر زندگی مردم خواهد داشت.

حال که اهمیت و تاثیر شگرف رونق اقتصاد واضح و روشن است پس چرا اوضاع روز به روز وخیم تر می شود؟!
این درحالی است که از سال ۸۹ تا کنون شعار آغاز هرسال که توسط رهبری اعلام می شود همگی بر اصل اقتصاد استوار است. تمامی آنها به راه حل های رونق اقتصاد و تولید و در نهایت پیشرفت کشور تاکید دارند.همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به این موضوع پراهمیت پرداخته شده است.

سیاست اقتصاد مقاومتی نیز که از سال ۹۲ با دستور مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفت. اقتصادی است که در شرایط بروز ناملایمات و حوادث و بحران‌ها و یا در مسیر اهداف، پویا و پایدار تخصیص بهینه منابع بدهد.
اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در آن سعی می شود علی رغم ناسازگاری های دشمنان و تحریم ها ، به خودکفایی و استقلال در این زمینه رسید.

مقوله دیگری که در زمینه اقتصاد مقاومتی مطرح می شود کارآفرینی است. رهبر انقلاب و تمامی متخصصان این حوزه، اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی را دو اصل به هم پیوسته می دانند. رهبر انقلاب در شهریور ماه سال ۸۹ نیز در دیدار با کارآفرینان « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برایی جهش » را معرفی نمودند.

همچنان که نقش شایسته کارآفرینی خلاق و تاثیر آن در رشد و توسعه اقتصادی، رقابت، شغل آفرینی، اشتغال زایی پایدار، استقرار و توسعه عدالت اجتماعی، حضور گسترده و فعال در بازارهای جهانی، فقرزدایی و افزایش امید به زندگی، شاد زیستی و سایر آرمان های اجتماعی برکسی پوشیده نیست.

پس چرا اقدام چشم گیری در این حوزه صورت نگرفته است. نه خبری از تصویب قوانین تسهیل کارآفرینی هست و نه صحبتی از حمایت از کارآفرینان به گوش می رسد.

آیا توجهی اندک به ارکان اقتصاد مقاومتی یعنی؛ استفاده از همه‌‌ ظرفیتهاى دولتى و مردمى، حمایت از تولید ملى، مدیریت منابع ارزى، مدیریت مصرف شده است ؟!

آیا با وجود روشن شدن موانع داخلی رشد اقتصاد و راه های داخلی برون رفت از آنها، می توان عدم بهبود اوضاع اسفبار اقتصادی را تنها به دوش تحریم ها انداخت ؟!

برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی نیازمند بهبود و تقویت پول ملی، کاهش هزینه های دولت، افزایش صادرات غیر نفتی، بسترسازی برای کارفرینی، شاخص های بانکداری بدون ربا، کاهش قیمت کالای ضروری مردم، ایجاد معافیت های مالیاتی در جهت حمایت از برخی تولیدات و… هستیم. که متاسفانه در حدود این یک دهه اقدام و عمل چشمگیری وجود نداشته است.

اما به قول قدیمی ها "جلوی ضرر از هر کجا گرفته شود منفعت است ."

اکنون موعد آن رسیده که برای بهبود اوضاع اقتصادی و کارآفرینی قوانین منسجم تر عملی تر تصویب شود. پیشرفت در این زمینه نیازمند همت همگانی است و هر ارگان و صنفی بنا بر موقعیت خود، در این زمینه دارای وظیفه ای است.

صدا و سیما وظیفه دارد که فرهنگ سازی مربوط به گسترش کارآفرینی را ترتیب اثر داده و در این زمینه فعالیت کند. با تولید و پخش برنامه های زنده و سریال های تلویزیونی در جهت ارائه الگو مناسب برای کارآفرینی تلاش کند و…

آموزش و پرورش نیز موظف است مطالب مربوط به کارآفرینی را تقویت کرده و به سمت کاربردی کردن مطالب سوق دهد. برنامه ریزی ساعت درسی و سرفصل های درسی را طوری تبیین نماید که دانش آموزان از کودکی اصول کارآفرینی را بیاموزند.

امید است در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تمامی ارگان ها دست به دست هم داده و هر کدام در محدوده مدیریت خود اقدام و عمل داشته باشند تا اوضاع اقتصادی بهبود یابد. ان شاءالله

انتهای پیام/

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز هفت گردون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن