سیاسی

چیزی به نام تعطیلی مجلس نداریم/ هر نماینده در هفته حداقل 80 ساعت کار می کند

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ – ۲۱:۱۵ چیزی به نام تعطیلی مجلس نداریم/ هر نماینده در هفته حداقل 80 ساعت کار می کند

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: نمایندگان مجلس هفته ای حداقل 80 ساعت کاری دارند. از این 80 ساعت کمتر از 10 ساعت جلسه علنی است و مابقی وقت نماینده به حضور در حوزه انتخابیه و بررسی مسائل و مشکلات اختصاص دارد.

چیزی به نام تعطیلی مجلس نداریم/ هر نماینده در هفته حداقل 80 ساعت کار می کند

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و عضو هیات رییسه مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس به کار بردن عبارت «تعطیلی مجلس» را صحیح نمی داند و می گوید تنها ده درصد از 80 ساعت کاری هفتگی نمایندگان به جلسات علنی اختصاص دارد و 90 درصد وقت کاری به موضوعات دیگری اختصاص دارد.

گفت وگو با این عضو هیات رییسه مجلس را می‌خوانید:

فارس: جناب موسوی لارگانی! اخیرا که بحث تعطیلی دو هفته ایی مجلس پیش آمده است، برخی انتقاد می کنند که چرا مجلس تعطیل شده است و بقیه مراکز و نهادها به فعالیت خود ادامه می دهند؟

موسوی لارگانی: قبل از هر پاسخی لازم است این ذهنیت را تصحیح کنم که مجلس تعطیل نشده است. تعطیلی مجلس عبارت صحیحی نیست. تعطیل یعنی اینکه کل فعالیت مجلس متوقف و نماینده ها هم وقتشان کامل آزاد شود.

نمایندگان مجلس هفته ای حداقل 80 ساعت کاری دارند. از این 80 ساعت کمتر از 10 ساعت جلسه علنی است و همین حدود هم جلسات کمیسیونهای تخصصی مجلس. مابقی وقت نماینده به حضور در حوزه انتخابیه و بررسی مسائل و مشکلات، ، ملاقات مردمی و بررسی طرح ها و لوایح بعلاوه ایفای وظایف نظارتی و تقنینی و نمونه های مشابه اختصاص دارد.
فارس: یعنی تنها 8 ساعت از 80 ساعت کاری هفتگی نمایندگان کم شده است؟

موسوی لارگانی: نه تنها کم نشده است که بیشتر از این 8 ساعت به کار نمایندگان اضافه خواهد شد. خوب است بدانید همین الان تعدادی از همکاران در مجلس بعلت ملاقاتها و ایفای وظیفه نمایندگی و حضور در جلسات و علیرغم رعایت پروتکل های بهداشتی اما به کرونا مبتلا شده و بعضا در بیمارستان بستری هستند.

ما نمایندگان ملت در مجلس افتخار می کنیم که وکلای ملت در مجلسیم و وظیفه خود می دانیم با حداکثر توان برای حل مشکلات ملی و منطقه ایی و استانی وارد عمل شویم. حضور در جلسات علنی مجلس تنها یکی از ابعاد ایفای وظیفه نمایندگی است. لذا وقتی بخاطر شیوع کرونا بین تعدادی از نمایندگان این خطر وجود دارد که بیماری بیشتر شیوع پیدا کند، طبق پروتکل های بهداشتی ناچار از لغو جلسات علنی و تخصیص وقت جلسات به موضوعات دیگر هستیم.

الان هم که ۸ ساعت جلسات علنی لغو شده در واقع ۸ ساعت به سایر کارهای نمایندگان اضافه شده به این بخش و همچنان نماینده مجلس حداقل ۸۰ ساعت کار می‌کند. بنابراین از این حیث تعطیلی معنا ندارد.
فارس: در افکار عمومی اینگونه مطرح است که مجلس سه هفته کار می کند و یک هفته تعطیل هست، حالا هم دو هفته از همین سه هفته را تعطیل کرده اند. از این زوایه انتقادات زیادی مطرح شده و مخصوصا از مجلسی که به صفت مجلس انقلابی و مجلس کار شناخته می شود، انتظار بیشتری هست؟

موسوی لارگانی: ببینید باز ناچارم یک اشتباه دیگر را تصحیح کنم. مجلس سه هفته جلسه علنی دارد و هفته چهارم نمایندگان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه راهی شهر و حوزه انتخابیه شان می شوند. بنابراین مجلس ابدا تعطیل نیست. علت بروز چنین اشتباهی این است که تصور عموم این است که تمام فعالیت نماینده در جلسات علنی خلاصه می شود.

همانطور که توضیح دادم جلسات علنی به لحاظ زمانی تنها 10 درصد از وقت کاری نماینده را پر می کند. 90 درصد وقت کاری نمایندگان به سایر وظایف اختصاص دارد. هفته چهارم کاری مجلس در واقع هفته سرکشی به حوزه انتخابیه است.

نماینده باید بصورت مرتب در حوزه انتخابیه اش حاضر شده و از نزدیک مشکلات را ببیند، در جلسات اداری و تخصصی حوزه انتخبایه اش حضور پیدا کند و با جمعبندی مشکلات به پایتخت امده و ضمن انتقال مشکلات به مسئولان ذیربط، از طریق تجمیع و مشترک سازی این مشکلات در قالب طرح ارائه شده و راهکارهای قانونی برای رفع مشکلات ارائه شود.

بنده چند دور نماینده مجلس بوده ام گواهی می دهم وظیفه نمایندگی یکی از سخت ترین وظایف است. مخصوصا همکارانمان در مجلس یازدهم وقت بسیار بیشتری می گذارند. این مجلس بخاطر شرایط حاد اقتصادی، کم کاری برخی دولتیها، بیماری فراگیر کرونا، تحریم و مشکلات دیگر وظیفه خود می داند بیشتر کار کند و همینطور هم هست.

در حال حاضر رئیس و تمام نمایندگان مجلس وقت کامل خود را در اختیار مجلس گذاشته و بحمدالله هم توانسته اند قوانین خوبی را تصویب کنند که اگر نبود این پشتکار و شناسایی مشکلات موجود، قطع یقین عمق مشکلات بیشتر از حال حاضر بود.

قبول دارم همین الان هم مردم در سختی معیشتی قرار دارند. امیدوارم نمایندگان در خانه ملت با پشتکاری که دارند بتوانند با دولت بعدی که باید بسیار پرکار و با برنامه باشد، راه را برای حل اساسی مشکلات معیشتی مردم باز کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن