اقتصادی

چین به دنبال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت پالایشگاهی در جهان

يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ – ۲۱:۲۴ چین به دنبال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت پالایشگاهی در جهان

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی یک تا 2 سال آینده چین جایگاه کشور با بیشترین ظرفیت پالایش نفت در جهان را از آن خود کند و در این زمینه آمریکا را پشت‌سر بگذارد.

چین به دنبال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قدرت پالایشگاهی در جهان

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده مصرف نفت در جهان برای سال جاری 8.8 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

به همین دلیل پالایشگاه‌ها در بسیاری از نقاط جهان اقداماتی را در راستای کاهش دریافت نفت خام با توجه به پایین آمدن تقاضا برای حامل‌های انرژی انجام داده‌اند و البته بسیاری از پالایشگاه‌ها حتی به مرز ورشکستگی نیز رسیده‌اند.

آمریکا که تا پیش از این و از اواسط قرن 19 میلادی از نظر ظرفیت پالایش نفت نخستین کشور جهان به شمار می‌رفت، حالا با خطر سبقت چینی‌ها در این زمینه روبه‌رو شده است.

آژانس بین‌‌المللی انرژی می‌گوید: از سال 2000 تاکنون چینی‌ها ظرفیت پالایش نفت خود را سه برابر کرده و انتظار می‌رود تا سال 2025 ظرفیت پالایش نفت آنها به 20 میلیون بشکه در روز معادل یک میلیارد تن در سال برسد، بنابه اعلام واحد تحقیقات فناوری و اقتصادی شرکت ملی نفت چین ظرفیت پالایش نفت چینی‌ها هم‌اکنون 17.5 میلیون بشکه در روز است.

استیو ساویر مقام مؤسسه گلوبال انرژی می‌گوید: طی چند سال آینده ظرفیت پالایش نفت چین یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به احتمال زیاد سال آینده و یا 2 سال دیگر جایگاه کشور با بیشترین پالایش نفت را از آمریکا خواهد گرفت.

همگام با افزایش ظرفیت پالایش نفت چین، هند و کشورهای خاورمیانه ممکن است، روند بهبود تقاضا حامل‌های انرژی در جهان تا مدت‌ها طول بکشد.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: امسال 1.7 میلیون بشکه از ظرفیت پالایش نفت در جهان کاسته شده که نیمی از آن در آمریکا اتفاق افتاده است و پیش‌بینی می‌شود، این روند افزایش یابد. یکی دیگر از دلایل کاهش تقاضا برای حامل‌های انرژی در جهان نیز رفتن کشورها به سوی انرژی‌های پاک است.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن