سیاسی

کانتینر پلمپ در گمرک یعنی عدم نظارت بر واردات/ چرا سامانه‌های ورود اجناس شفاف نیست؟

پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۸:۳۳ کانتینر پلمپ در گمرک یعنی عدم نظارت بر واردات/ چرا سامانه‌های ورود اجناس شفاف نیست؟

نائب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با انتقاد از کوتاهی گمرک در به‌کارگیری تعداد بالایی از ایکس‌ری برای نظارت بر واردات گفت: چرا سامانه‌های ورود اجناس شفاف نیست؟

کانتینر پلمپ در گمرک یعنی عدم نظارت بر واردات/ چرا سامانه‌های ورود اجناس شفاف نیست؟

محمدحسن آصفری نائب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره عدم شفافیت در گمرک و واردات اجناس بدون نظارت و بررسی اظهار داشت: موضوع شفافیت در همه عرصه‌ها کشور یکی از مسائل جدی بوده است که بایستی این شفافیت به ویژه در حوزه‌های اقتصادی حداکثری باشد.

وی افزود: باید نماینده مجلس و مردم مطلع باشند چه کسانی چه کالایی و با چه قیمتی وارد کشور و گمرکات کرده‌اند، بسیار مهم است. چرا که نرخ ورود آن با نرخ موجود در بازار بایستی تطابق داشته باشد.

**چرا برنامه‌ای برای شفافیت گمرکات و سامانه‌های آن وجود ندارد؟

نائب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس افزود: طبق اصل سوم قانون اساسی که به عدالت تاکید دارد وزارت اقتصاد باید زمینه شفافیت در واردات گمرکات کشور را به وجود آورده و توسط سامانه‌ای که در اختیار آنهاست در دید همگان باشد و این حق همگان است که متوجه باشند کالاهایی که وارد کشور می‌شود با چه قیمتی بوده و با چه قیمتی توزیع می‌شود و چه کسانی وارد کننده بوده و چه ارز حمایتی را دریافت کردند.

آصفری گفت: اگر شفافیت در گمرکات وجود داشته باشد همگان متوجه می‌شوند وارد کننده ارز نیمایی گرفته یا ارز آزاد و در آن صورت نرخ عرضه شده آن جنس و کالا در بازار مشخص خواهد شد. لذادر همین اساس از وزیر اقتصاد خواسته‌ایم در این باره پاسخ دهد چرا برنامه‌ای برای شفافیت در گمرکات کشور نداشته و سامانه‌ای که مردم بتوانند به صورت دقیق رصد کنند و حتی نمایندگان مجلس در این راستا به ایفای وظایفشان بپردازند نیست.

** اختیار تعداد و جانمایی و تجهیز به اسکنر با گمرک است

وی گفت:‌ من نامه‌ای را به گمرک کشور و وزیر اقتصاد در دوره نهم مجلس نوشتم که خودروهای لوکس و مدرنی که وارد کشور می‌شود با چه قیمتی بوده و از کدام مبادی گمرکی وارد شده و چه افرادی آن را وارد کرده و چه مقدار ارز گرفته‌اند و در همین راستا آمار بلند و بالایی فرستاد که نشان می‌داد برخی نمایشگاه داران خاص در مناطق مختلف کشور وارد کننده اصلی خودروهای خارجی هستند و این حق برای همگان وجود ندارد.

نماینده مردم اراک در مجلس درباره عدم اسکن همه اجناس و کالاهای وارداتی در گمرکات گفت:‌ مجلس شورای اسلامی این اختیار به گمرک داده که خود را مجهز به سامانه‌های روز و سیستم‌های اسکنر و بازرسی با دقت‌های بالا داده است.

** کوتاهی گمرک در عدم به کارگیری مناسب از دستگاه‌های ایکس ری برای نظارت بر واردات

آصفری گفت: ‌نبایستی کانتینر پلمپ شده وارد گمرکات کشور شود و گمرک امکان فک پلمپ آن را نداشته باشد. همچنین اگر بنای ورود جنس و کالایی به کشور به صورت کانتینری وجود دارد پلمپ آن باید شکسته شده و خوداظهاری ورود آن جنس و کالا باید با اجناس و کالاهای درون کانتینر تطابق داشته باشد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون این اجازه را به گمرک داده که بتواند همه اجناس و کالاهای وارداتی را کنترل کند و اگر کوتاهی در این بار صورت می‌گیرد و به اندازه کافی دستگاه‌های ایکس‌ری در مبادی ورودی کشور وجود نداشته و در این زمینه در بنادر و فرودگاه‌ها دچار ضعف هستیم کم‌کاری گمرک است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن