اقتصادی

کاهش 56 درصدی واردات روغن خام/ فروش ذرت 2 برابر قیمت مصوب

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۳:۳۲ کاهش 56 درصدی واردات روغن خام/ فروش ذرت 2 برابر قیمت مصوب

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم تامین ارز واردات کالاهای اساسی گفت: به دلیل مشکلات ناشی از تامین ارز، واردات کالاهای اساسی کاهش یافته است که این موضوع ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در تامین این کالاها در نیمه دوم سال شود.

کاهش 56 درصدی واردات روغن خام/ فروش ذرت 2 برابر قیمت مصوب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاوه زرگران امروز در شانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: نزدیک به 14 میلیون تن گندم سالانه در کشور تولید می شود که حدود 8 میلیون تن آن به دولت فروخته می شود و سال گذشته نیز همین میزان به دولت فروخته شده است.

وی بیان داشت: طی 14 سال اخیر در بهترین شرایط میزان تولید غلات کشور 22 میلیون تن بوده است بنابراین متوسط تولید ما طی این مدت حدود 19 تا 20 میلیون در زمینه غلات بوده است.

زرگران اظهار داشت: اما حدود 33 میلیون تن غلات در سال مصرف می شود که بخشی از آن با اولویت تولید داخل تامین و بقیه آن باید از طریق واردات تامین شود. بنابراین سالانه حدود 13 تا 14 میلیون تن غلات در کشور تولید می شود.

* کاهش 56 درصدی واردات روغن خام

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: نیاز کشور به روغن خام سالانه حدود 1.6 میلیون تن است که در سال 98 در 6 ماهه اول سال 762 هزار تن روغن خام به کشور وارد شد اما امسال 335 هزار تن روغن خام وارد شده بنابراین 56 درصد تامین واردات روغن خام کاهش داشته است.

زرگران اظهار داشت: در مورد واردات دانه های روغنی هم 35 درصد کاهش واردات صورت گرفته و در زمینه اقلام مختلف به غیر از ذرت تقریبا دچار کاهش تامین بوده ایم و در کنجاله سویا این موضوع شدیدتر بوده است بطوریکه کاهش تامین موجب کاهش جوجه ریزی شده و ادامه این روند ما را در تامین مرغ دچار مشکل می کند و شاید شرایطی بوجود آید که لازم باشد واردات مرغ انجام شود.

* فروش ذرت 100 درصد گران تر از قیمت مصوب

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اما 21 درصد ذرت بیشتر واردات شده که متاسفانه بازار سیاه این محصول اجازه نداده که کالای مذکور به قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسد و به جای اینکه این محصول با قیمت هر کیلو 1500 تومان به دست مصرف کننده برسد به قیمت 3 هزار تومان مصرف کننده آن را خریداری می کند.

وی با بیان اینکه کاهش واردات برخی کالاهای اساسی زنگ خطری جدی ، گفت: مشکل اصلی در این مقوله مشکل تامین ارز است و اگر سریعتر راهکاری برای این موضوع اندیشیده نشود در نیمه دوم سال در تولید اغلب محصولات غذایی با مشکل مواجه می شویم.

وی با اشاره به اینکه قیمت روغن خام در دنیا 30 درصد افزایش یافته است، گفت: با توجه به افزایش قیمت و پیش بینی افزایش قیمت این محصول در نتیجه فروش روغن خام در دنیا نیز محدود شده است لذا نیاز کشور بر پایه ذخایر استراتژیک تامین می شود .

زرگران اظهار داشت: به نظر می رسد هر چه سریعتر بانک مرکزی باید راهکاری برای تخصیص ارز واردات کالاهای اساسی ارائه دهد زیرا ادامه این روند ما را با مشکل تامین کالاهای اساسی در نیمه دوم سال مواجه می کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن