فرهنگ و هنر

کتاب «فخر ایران» رونمایی شد

«فخر ایران» رونمایی شد

در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اعضای خانواده شهید فخری زاده از کتاب «فخر ایران» که گزیده‌ای از اشعار شاعران مطرح کشور است، رونمایی شد.

به گزارش مشرق، در «همایش ادبی فخر ایران؛ بزرگداشت شهید دانشمند محسن فخری زاده» که عصر جمعه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، با حضور اعضای خانواده آن شهید از کتاب «فخر ایران» رونمایی شد.

«فخر ایران» گزیده‌ای از اشعار شاعران مطرح کشور در مدح و رثای شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و صنعت دفاعی ایران است که به صورت یک مجموعه گردآوری شده است.

اشعار این کتاب در قالب‌های غزل، مثنوی، چارپاره، رباعی و… دربردارنده اشعار بسیاری از شاعران کشور است که توسط محمدمهدی عبدالهی گردآوری و با مقدمه‌ای از علیرضا قزوه منتشر شده‌است.

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید ضیاءالدین آقاجانپور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، امیر داود عبدی معاون فرهنگی و سخنگوی وزارت دفاع، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری برگزار شد، جمعی از شاعران معاصر نیز حضور داشتند.

«بابک شهریاری» مدیر حوزه هنری و فرهنگی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عصر جمعه در حاشیه این همایش، در جمع خبرنگاران گفت: زبان هنر بهترین ابزار برای تبیین عظمت و منش اهل بیت عصمت و طهارت در طول تاریخ بوده است که این سنت پسندیده در انقلاب اسلامی برای تشریح مجاهدت‌های شهدای دفاع مقدس، شهدای محور مقاومت و شهدای عرصه جهاد و علم ادامه پیدا کرد که می‌توان از ان برای انتقال این فرهنگ غنی به نسل جوان جامعه بهره برد.

وی با بیان اینکه شهدایی مانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان شهید محسن فخری‌زاده نه تنها یک فرد بلکه یک جریان و مکتب هستند، اظهار داشت: سراسر حیات شهدای ما در حوزه‌های مختلف ایثار، ایمان قلبی، عمل صالح، دانش، اخلاق و معنویت‌داری نکات و آموزه‌های ماندگار است و این مکتب باید با زبان هنر زنده مانده و ترویج شود.

مدیر حوزه هنری و فرهنگی وزارت دفاع اقدامات علمی شهید فخری‌زاده را به عنوان الگویی ماندگار برای نسل نوجوان و قشر دانشگاهی ایران بسیار اثربخش دانست و تصریح کرد: عظمت علمی شهید فخری‌زاده دشمن را به هراس انداخت بود و به همین دلیل به دنبال حذف فیزیکی بودند و در اقدامی کور و ناجوانمردانه او را به شهادت رساندند لذا باید عظمت کارهای علمی این شهید بزرگوار هم به زبان هنر تبیین شود تا منش و زندگی علمی او ماندگارتر شود.

شهریاری با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌هایی همچون کنگره شعر، تلاشی هنرمندانه در پاسخ به اقدام ناجوانمردانه و ددمنشانه دشمنان ایران و نهضت جهانی مقاومت است، خاطرنشان کرد: راه شهدا، به ویژه شهدای علمی متوقف شدنی نیست چراکه به واسطه مکتبی که ایجاد کرده‌اند راه آنها را هزاران قاسم سلیمانی و هزاران فخری زاده ادامه خواهند داد.

وی با بیان اینکه استفاده از زبان هنر به ماندگاری فرهنگ ایثار شهادت کمک شایانی می‌کند، ابراز داشت: باید مفاهیم ایثار و شهادت در قالب‌های تأثیرگذار فاخر هنری، سینمایی، تئاتر، موسیقی و شعر ارائه شود چراکه هنر به عنوان زبان گویای ایثار و شهادت می‌تواند در ترویج این فرهنگ در نسل جوان بسیار تاثیرگذار باشد.

مدیر حوزه هنری و فرهنگی وزارت دفاع با بیان اینکه شهدایی مانند شهید فخری‌زاده میراث ارزشمند انقلاب اسلامی هستند، عنوان کرد: هنر برای ماندگاری این میراث بزرگ و گرانبها یک ابزار ارزشمند است و با امکاناتی که دارد می‌تواند به عنوان رساترین و بلیغ‌ترین زبان، کارکردهای فرهنگی جامعه اسلامی را به سمت و سوی پایداری ارزش‌ها سوق دهد.

شهریاری با بیان اینکه اقدامات و فعالیت‌های فاخر شهید فخری‌زاده دارای لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است، یادآور شد: به‌کارگیری ابزار هنر یکی از مولفه‌های معرفی ایشان به نسل‌های آینده است که می‌تواند با کمترین هزینه بیشترین تاثیر را به جای گذارد.

به گزارش ایرنا،‌ تروریست‌ها هفتم آذر ماه امسال با کمین در مسیر خودروی حامل شهید محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی‌شهر آبسرد دماوند در عملیاتی انتحاری و مسلحانه این دانشمند هسته‌ای کشور را به شهادت رساندند.

  • شهر خبر
  • سعادت رنت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن