اجتماعی

کرایه مترو و اتوبوس دوباره زیاد می شود؟

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ – ۱۲:۳۴ کرایه مترو و اتوبوس دوباره زیاد می شود؟

یک‌فوریت لایحه تعیین نرخ بلیط مترو و اتوبوس در شورا تصویب شد.واکنش های زیادی صورت گرفت و در نهایت رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا گفت:شورا به دنبال افزایش نرخ بلیط اتوبوس ومترو نیست.

کرایه مترو و اتوبوس دوباره زیاد می شود؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، بعد از شیوع ویروس کرونا در تهران میزان مسافران در حمل و نقل عمومی کاهش یافت. از سوی دیگر، دولت هم به وظایف خود در توسعه حمل و نقل عمومی به درستی عمل نکرد و به شهرداری تهران در این بخش بدهکار است.

وضعیت حمل و نقل عمومی حاد است

وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی حاد شده است، تا جایی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: مشکل متروی تهران حاد است و بارها تذکر داده‌ایم که باید فکر اساسی به حال آن شود. در حال حاضر 1300 واگن در مترو فعال است که برخی از آنها بیش از یک‌کیلومتر کارکرد داشته‌اند.

شهرداری تهران در جلسه این هفته شورا، لایحه افزایش نرخ بلیط اتوبوس و مترو را ارائه کرد و یک فوریت این لایحه توسط اعضای شورا تصویب شد. این لایحه به این منظور ارسال شد که بارها مدیران شهری اعلام کردند که حمل و نقل عمومی در حال فروپاشی است. اعضای شورای شهر تأکید دارند که دولتمردان باید نگاه ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی داشته باشند.

برخی از اتوبوس‌های بخش خصوصی خطوط خود را تعطیل کرده‌اند

علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر می‌گوید: برخی از اتوبوس‌های بخش خصوصی به دلیل کاهش مسافر و نبود توجیه اقتصادی، خطوط خود را تعطیل کرده‌اند.

وی درباره پیشنهاد شهرداری برای گرانی دوباره بلیط اتوبوس، مترو و مینی‌بوس گفت: لایحه‌ها در این ارتباط از سوی شهرداری تهران به شورا ارسال شده است و معمولا لوایح شهرداری عینا در شورا تصویب نمی‌شود بلکه ممکن است با کار کارشناسی تغییراتی در آن صورت گیرد.

شورا به دنبال افزایش نرخ بلیط اتوبوس مترو نیست

به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر، راهکارهایی برای جبران زیان مترو و اتوبوسرانی برای گذراندن از وضعیت بحران کنونی وجود دارد که برای پیشنهاد این راهکارها باید این لایحه به کمیسیون ارسال می‌شد. شورا به دنبال نرخ افزایش بلیط اتوبوس مترو نیست بلکه تلاش می‌شود از طریق منابع و یا روش‌های دیگری که به مردم فشار اقتصادی وارد نشود این زیان‌ها را جبران کند و بحران سپری شود.

وی در خصوص ضرر و زیان‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در ایام کرونا گفت:‌ مترو بیش از 2 میلیون سفر در روز داشت و اکنون به حدود 800 تا 900 هزار سفر رسیده است و درآمدها به شدت کاهش یافته و هزینه‌های سرسام‌آوری داشته‌ایم و در حوزه اتوبوسرانی قبلا حدود 3 میلیون مسافر در روز داشتیم که اکنون به 600 هزار سفر در روز رسیده است.

وی تأکید با توجه به وضعیت سخت اقصادی و اینکه دولت هم به تکالیف قانونی خود در حوزه حمل و نقل عمومی عمل نمی‌کند، باید در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به دنبال راه‌های جایگزین باشیم.

اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص افزایش نرخ بلیط مترو و اتوبوس صورت گرفت و حتی حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر گفت: این افزایش به علت سخت شدن شرایط برای ناوگان حمل و نقل عمومی است. قیمت کرایه‌های مترو و اتوبوس واقعی نیست و اگر یارانه‌ها نباشد قیمت بیش از اینهاست که مردم پرداخت می‌کنند و درآمدی که از کرایه حمل و نقل عمومی به دست می‌آید، صرف امور جاری اتوبوسرانی و مترو می‌شود.

البته اختلاف‌نظرهایی در مورد افزایش نرخ در صحن شورا مطرح شد و برخی اعضا تأکید داشتند که دولت باید به وظایف خود عمل کند و در زمینه کمبود اتوبوس پایتخت به مرز هشدار رسیده است. در صورتی که ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند قطعا آمار کرونا هم پایین می‌آید چرا که با توجه به جمعیت زیاد در مترو و اتوبوسرانی امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیست.

ما فقط مسائل و مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل عمومی را به شورای شهر ارسال کردیم

سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص لایحه ارسالی شهرداری به شورای شهر، درباره حمل و نقل عمومی به خبرنگار فارس گفت: ما فقط مسائل و مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل عمومی را به شورای شهر ارسال کردیم، تصمیم‌گیر در این زمینه شورای اسلامی شهر تهران است.

اصراری هم نداریم که قیمت‌ها افزایش پیدا کند

وی تأکید کرد: ما مجبور بودیم در شرایط کرونا مشکلات را مطرح کنیم و اصراری هم نداریم که قیمت‌ها افزایش پیدا کند. البته این را هم بگویم که فعلاً قرار است این لایحه در کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورا بررسی شود و هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

هاشمی به کاهش درآمدهای شهرداری با توجه به شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: مشکلاتمان زیاد است و دولت هم به وظایف خود به درستی عمل نکرده است. حال باید شورا تصمیم بگیرد که در خصوص حمل و نقل عمومی باید چه اتفاقی رخ دهد، وظیفه ما فقط انعکاس مشکلات بود.

بخش عمده ای از خدمات اتوبوسرانی توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و شهردار تهران معتقد است که ما نمی توانیم زور بگوییم که قیمت ها افزایش نیابد.

پیروز حناچی شهردار تهران در مورد لایحه پیشنهادی شهرداری تهران مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه اتوبوس و مترو که اخیرا تقدیم شورای شهر شده است گفته است:۶۰ درصد خدمات شرکت واحد اتوبوسرانی در اختیار بخش خصوصی است و ما نمی‌توانیم زور بگوییم که افزایش قیمت نداشته باشید.

حناچی:منابعی برای ارائه یارانه و سوبسید بیشتر به بخش خصوصی را نداریم

وی ادامه داد: آن‌هم در شرایطی که همه خدمات افزایش قیمت داشته است. اما این افزایش چقدر باشد؟ قانون اعلام کرده که این موضوع باید در شورای شهر بررسی شده و تعرفه‌ها بعد از تصویب نیز مسیر فرمانداری را طی می‌کنند؛ اما دقت داشته باشید که وقتی همه هزینه‌ها زیاد می‌شود و ما هم منابعی برای ارائه یارانه و سوبسید بیشتر به بخش خصوصی را نداریم؛ نمی‌توانیم اجازه دهیم که فاصله‌ها و گپ ایجاد شده، بیشتر شود.

شهردار تهران اضافه کرد: معمولا دولت یا با تاخیر کمک می‌کند یا کمک نمی‌کند و ما در شهرداری تهران محلی برای ارائه کمک بیشتر نداریم و تلاش‌مان این است که فاصله بین دخل و خرج ناوگان عمیق نشود.

به گفته حناچی؛ در این چند ماه اخیر چیزی دریافت نکردیم. دولت معمولا چندسال یکبار یارانه خود را می‌پردازد. همواره دولت عقب‌تر از شهرداریها است.

دولت اجازه انتشار 1500 میلیارد اوراق مشارکت را به شهرداری تهران داد و قرار است این اوراق در توسعه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد. بیش از یک‌و نیم ماه از انتشار اوراق مشارکت می‌گذرد و هنوز وثیقه‌های دریافت این اوراق از سوی شهرداری تأمین نشده است.

معاونت مالی و سازمان املاک باید وثیقه ها را تامین کند

حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تأکید کرد که بیش از دو ماه است 1500 میلیارد تومان پول نقد شهرداری در یکی از بانک‌های کشور مانده است، از مدیران شهرداری درخواست دارم این مبلغ را نقد و در شهرداری خرج کنند.

وی تأکید کرد: شرایط کشور بحرانی است و نمی‌توان با جلسه کاری و مدیریت نشسته این اقدامات را انجام داد.

البته سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری در پاسخ به خزانه‌دار شورا هم گفت که باید معاونت مالی شهرداری وثیقه‌های لازم را تأمین کند. بانک وثیقه‌هایی که پایان کار ندارند و یا مشکل دارند را قبول نمی‌کند. ما هم منتظریم تا وثیقه‌ها از سوی شهرداری ارائه شود تا بتوانیم پول را دریافت کنیم. در حال حاضر این موضوع در سازمان املاک شهرداری و معاونت مالی در حال پیگیری است.

یک‌فوریت لایحه تعیین بلیط مترو و اتوبوس در شورا تصویب شد، اما هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است و برخی اعضا هم تأکید دارند که برای جبران هزینه‌ها نباید هزینه مازاد بر دوش مردم گذاشت و باید راه‌حل‌های دیگری درنظر گرفت.

دولت‌ مدتهاست که به وظایف خود عمل نکرده است. شهرداری تهران طلب زیادی از دولت دارد و در صورتی که این پولها وصول شود، بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف می‌شود. البته برخی از مدیران شهری تأکید دارند که سهم پرداختی دولت به شهرداری به اندازه درآمد یک هفته متروست و خیلی دردی را دوا نمی‌کند. وضعیت در مترو بحرانی شده است، انبارهای قطعات در حال خالی شدن است و با توجه به افزایش نرخ دلار، هزینه‌ها بالا رفته و تأمین قطعات به سختی صورت می‌گیرد. البته هزینه‌های جاری هم بالاست و همین امر باعث بروز مشکلاتی برای سیستم حمل و نقل عمومی شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن