اقتصادی

کمتر از ۱ درصد از صندوق های قرض‌الحسنه کشور مجوز دارند

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ – ۱۶:۱۵ کمتر از ۱ درصد از صندوق های قرض‌الحسنه کشور مجوز دارند

حدود 3 هزار صندوق قرض‌الحسنه فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها 24 صندوق موفق به دریافت مجوز از بانک مرکزی شده‌اند.

کمتر از ۱ درصد از صندوق های قرض‌الحسنه کشور مجوز دارند

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از نهادهای فعال در حوزه پولی و مالی کشور که نقش مهمی در رفع مشکلات معیشتی طبقات ضعیف جامعه دارند، صندوق های قرض الحسنه هستند که حجم سپرده‌های آنها از چند 10 میلیون تا چند 10 میلیارد تومان متفاوت است و ساماندهی و نظارت بر فعالیت آنها ضرورت خاصی دارد.

براساس بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، حدود 3 هزار صندوق قرض‌الحسنه فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها 24 صندوق موفق به دریافت مجوز از بانک مرکزی شده‌اند. این در حالی است که ده‌ها متقاضی در انتظار دریافت مجوز از بانک مرکزی هستند.

بازوی کارشناسی مجلس با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در دو سال گذشته از اعطای مجوز جدید به‌دلیل اصلاح قریب الوقوع دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت صندوق‌های قرض‌الحسنه امتناع کرده، اعلام کرده است: «موضوع قابل توجه آنکه در دستورالعمل جدید که در دستور بررسی شورای پول و اعتبار است، به جای اینکه برای حل مشکل این تعداد از صندوق‌های غیرمجاز چاره‌اندیشی شود، شرایط به‌قدری سختگیرانه شده است که احتمالا هیچ‌یک از 24 صندوق مجاز فعلی نیز توان تأمین آن را در مهلت زمانی حداکثر یک سال در نظر گرفته شده، ندارند. مهمترین این شرایط، افزایش حداقل سرمایه لازم برای تأسیس صندوق از 50 میلیون تومان به 6 میلیارد تومان و ارائه ضمانت نامه بانکی به مبلغ دوبرابر سرمایه توسط مؤسسان به بانک مرکزی در زمان تأسیس و تداوم فعالیت و تحمیل انواع هزینههای عملیاتی و غیرعملیاتی است که با ماهیت غیرانتفاعی آنها در تضاد است».

این مرکز پژوهشی با تاکید بر اینکه به‌رغم تعریف مسئولیت برای بانک مرکزی در حوزه قرض‌الحسنه در قوانین مختلف، رویکرد بانک مرکزی به‌طور عمده، منجر به محدود شدن فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز شده، اعلام کرده است: «علاوه بر رویکرد محدودسازی در بانک مرکزی به موضوع قرض‌الحسنه، بانک مرکزی با ساختار غیرمنعطف فعلی اساساً امکان نظارت بر حدود 3000 صندوق قرض‌الحسنه فعلی را نیز ندارد، کمااینکه مشاهدات میدانی و بررسی کارشناسی حاکی از ضعف نظارت بانک مرکزی بر 25 صندوق تحت نظارت آن نیز است».

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن