اقتصادی

کمک مومنانه؛ شاخه های گلی که تبدیل به ارزاق محرومان شدند/ آذین‌بندی دلها در روزهای کرونایی

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۵:۰۳ کمک مومنانه؛ شاخه های گلی که تبدیل به ارزاق محرومان شدند/ آذین‌بندی دلها در روزهای کرونایی

همزمان با شیوع کرونا هر کاری برای شادی مردم و به ویژه نیازمندان انجام دهیم، نوعی کمک مومنانه به حساب می آید، حتی اگر پخش گل و شیرینی اعیاد و ولادت ائمه را به تهیه ارزاق برای محرومان تغییر دهیم. با هردوی اینها دل مومنی شاد می شود و این یعنی همان کمک مومنانه.

کمک مومنانه؛ شاخه های گلی که تبدیل به ارزاق محرومان شدند/ آذین‌بندی دلها در روزهای کرونایی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها رسیدگی به همنوعان و اقشار با سطح درآمدی پایین بیش از پیش در جامعه مورد توجه قرار گرفته و در این میان، کمک به افراد دارای مشاغل آسیب دیده از شیوع کرونا نیز باعث رونق کمک‌های مومنانه شده است. در این راستا هر فرد یا گروهی بنا بر سلیقه و هدف خود اقدام مشخصی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده تا حتی با کمکی کوچک، دلگرمی و امید را به مردم باز گردانند. یکی از این گروه ها که توانسته چراغ دل افراد زیادی را در این روزهای تیره و تار روشن کند، گروه آذین شهر است. در گفت و گویی که با زینب کاوه یکی از اعضای این گروه داشتیم، برایمان از چگونگی شکل گیری گروه آذین گفت و اینکه چطور از شاد کردن مردم در اعیاد و ولادت امامان به شادی بخشی و امید آفرینی در روزهای کرونایی رسیدند.

خانم کاوه می گوید: آذین، گروهی است که ایده شکل‌گیری آن در ولادت امام سجاد علیه‌السلام در سال ۹۸ شکل گرفت. پس از آن، همزمان با ولادت حضرت علی اکبر علیه‌السلام فعالیتمان را آغاز کردیم. آن موقع از این حدیث امام جعفر صادق علیه‌السلام الهام گرفتیم که فرمودند «شیعیان ما در شادی‌های ما شاد و در حزن و اندوه ما محزون و غمگین‌اند». تصمیم گرفتیم برای ایجاد تعادل میان غم و شادی اهل‌بیت در میان مردم حاضر شویم و روزهای ولادت و اعیاد را یادآور شویم. برای این کار ابتدا در جمع پنج، شش نفریمان، نفری 30 هزار تومان جمع کردیم ولی بعد کم کم گروه بزرگتر شد و خانواده ها و دوستانمان هم به ما پیوستند.

او ادامه می دهد: در آغاز، اعضای گروه با پخش قیف‌های گل مزین به سخنان اهل بیت کار خود را شروع کردند به طوری که در تهران در میدان ونک، پارک نهج‌البلاغه، پارک طالقانی، پارک ملت، باغ کتاب تهران، حرم امام‌زاده صالح، بلوار کشاورز، پارک قیطریه، پارک ساعی، پارک نیاوران و امامزاده ابوالحسن به پخش گل‌ پرداختیم تا شادی روزهای مبارک را به مردمی که سر راهمان قرار می گرفتند، بچشانیم. در عین حال، سعی می کردیم مقارن با میلاد هر کدام از امامان، حدیثی از آن امام را در نوشته و در بسته های اهدایی قرار دهیم. در شیرینی این کار غرق شده بودیم که سر و کله کرونا پیدا شد. هرچند نیت و هدف اصلی ما شادی مردم همزمان با اعیاد و ولادت ها بود ولی کمک به نیازمندان نیز یکی از کارهای ما برای شاد کردن این قشر از جامعه بود. با ورود کرونا، در ابتدا ۱۵۰ پک عیدانه از طرف گروه آذین به دو آسایشگاه اعصاب و روان در تهران ارسال کردیم.

زینب خانم می گوید: پس از شیوع بیشتر کرونا، پک‌های عید ولادت اهل ‌بیت که شامل میان وعده و یا افطار در ماه مبارک رمضان می شد را به چندین بیمارستان در تهران ارسال ‌کردیم به طوری که در مجموع ۹۵۷ پک به بیمارستان‌های امام‌خمینی، شهدای یافت آباد، فیروزآبادی، میلاد، امام حسین، ضیائیان، شریعتی، بهارلو و درمانگاه ساج سعادت اباد تحویل داده شد.

خانم کاوه ادامه می دهد: در شب میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام هم گروه آذین شهر با همکاری گروه آذین یزد توانست برای روستای راسک در استان سیستان و بلوچستان ۱۵ بسته معیشتی از اقلام مصرفی روزانه مانند برنج، مرغ، حبوبات و … را تهیه کرده و به مردم تحویل دهند. همینطور در روز میلاد حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، پک‌های آذین با هدیه‌های متفاوتی مانند شال و اقلام خوراکی به مرکز بهزیستی آصف تهران ارائه شد که در واقع عیدی‌ اعضای گروه آذین به دختران این مرکز بهزیستی بود.

کمک مومنانه می تواند شکل های مختلفی داشته باشد؛ از شاد کردن مردم و امید دادن به آنها در روزهایی که با مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا روبرو هستیم تا اهدای بسته های ارزاق و کمک به نیازمندان

او در مورد دیگر اقدامات فرهنگی گروه آذین نیز می گوید: در عید ولایت، عید غدیر خم، با برپایی پویش نوازش پدری سعی در جمع‌آوری کتب و بازی‌های فکری برای کودکان و نوجوانان داشتیم که با استقبال بالایی روبرو شد و توانستیم چند جعبه محصولات فرهنگی را به تعدادی از مراکز بهزیستی تهران ارسال کنیم. در عین حال در عید غدیر خم نیز بازنویسی واقعه غدیر خم برای کودکان و نوجوانان را انجام دادیم و طراحی تصاویر این واقعه برای درک بهتر مفاهیم برای کودکان صورت گرفت. این کتاب‌های داستان غدیر به همراه پک‌های عیدانه غدیر خم به مراکز بهزیستی‌های شهید قدوسی، نرگس، دولت‌آباد، باقری، طلیعه‌ی کرامت در تهران ارسال شد.

خانم کاوه می گوید: در کنار انجام کارهای نمادین برای شاد کردن مردم و یادآوری شادی اهل بیت، کمک به خانوارهای نیازمند را نیز همچنان در برنامه های خود قرار دادیم و در این راستا همزمان با ولادت امام موسی‌کاظم علیه‌السلام نیز ۱۰ بسته‌ معیشتی شامل گوشت گوسفندی، نخود، لوبیا قرمز، عدس، لپه، برنج، رب، روغن، سویا، پنیر و نمک دریا را با همکاری گروه خانه امید به دست‌ خانواده‌های شناسایی شده نیازمند رساندیم.

همزمان با شیوع کرونا، به این نتیجه رسیدیم که تهیه ارزاق و بسته های خوراکی نیزمی تواند مانند اهدای گل و شیرینی در اعیاد باعث شادی هموطنانمان شود. به همین خاطر بسته هایی را برای مناطق محروم تهیه و بین مردم تقسیم کردیم.

به گفته او، با گذشت زمان، شاخه های دیگر گروه آذین در شهرهای مختلف نیز شکل گرفت به طوری که حالا دوستان ما در شهرهای مختلف از جمله کرج، اصفهان، ساری، اهواز، رشت، انار، قزوین، شیراز، یزد و بوشهر فعال هستند. در نتیجه آن جمع پنج، شش نفره اولیه به یک گروه 35 نفره در تهران و همچنین گروه های چند نفره در شهرهای دیگر تبدیل شده و تا حالا حدود 26 برنامه مختلف توسط گروه آذین اجرایی شده است.

در گذر فعالیت گروه آذین، خاطرات زیادی در ذهن اعضای این گروه حک شده که از زینب خواستیم چند مورد را برایمان تعریف کند. او می گوید تک تک این روزها برای ما خاطره انگیز است، از خوشحالی و همراهی گروه‌ دختران جوان و تشویق و دلگرمی پدری مهربان گرفته تا خانمی که با خوشحالی زیاد از ما تشکر کرد و گفت که گل اهدایی ما را برای بیمارش هدیه خواهد برد. برخورد با توریست های عرب و چینی نیز هم برای ما و هم برای آنها جالب و شیرین بود.

زینب خانم از آشتی زوج جوانی می گوید که با اهدای گل بچه های گروه آذین، اخم هایشان باز شد و آشتی کردند. ظاهراً رابطه این زوج با یکدیگر کمی شکر آب شده بود که وقتی آقا شاخه گل اهدایی آذین را به خانم تقدیم می کند، قهر آنها به آشتی تبدیل می شود.

او می گوید: همزمان با تولید حضرت فاطمه وقتی در میدان ونک به خانم ها گل تقدیم می کردیم، خانمی دستفروش یکی از زیباترین حس‌ها را با این جمله که «این اولین هدیه امسالم بود» به ما هدیه کرد. شوق چشم‌های این خانم برایمان بسیار شیرین و دلچسب بود. وقتی با نگاه خسته‌ اما پر از عشق، این گل را از ما گرفت، گامهایمان را برای ثابت قدم ماندن در راه نشر شادی اهل بیت محکم‌تر کرد.

برخورد با توریست های چینی هم یکی از اتفاقات جالب برای گروه آذین است که زینب خانم در موردش می گوید: یک بار در باغ کتاب تهران با چند نفر چینی روبرو شدیم، فکر کنم همزمان با نیمه شعبان بود و وقتی به آنها گل دادیم، برایشان عجیب بود، یکی از بچه‌ها که زبانش خوب بود برای آنها توضیح داد که امروز چه روزی است و‌ چرا ما این روز را جشن می گیریم،‌ خیلی برایشان جالب بود. فکر کردیم که گسترش کار ما می تواند افراد غیر ایرانی را هم با مناسبت ها و اعیاد دینی امان آشنا کند.

او در مورد خاطره عید غدیر خم سال گذشته در پارک ملت هم اینطور می گوید: قطار پارک ملت را به ایستگاه قصه تبدیل کردیم. ابتدا امید نداشتیم که بتوانیم بچه‌ها را جمع کنیم اما یک سری از دختران گروه آذین مطمئن بودند که میشود و کار، کارِ خود امام علی علیه السلام است. پس توکل کردیم و با گل و بادکنک از بچه ها خواستیم تا بیایند و به قصه ما گوش دهند. بچه ها تک تک آمدند و جمع ‌شدند. شروع کردیم به قصه گفتن و کم‌کم تعداد بچه ها بیشتر شد، خانواده‌هایی که از کنار قطار رد می‌شدند بچه‌هایشان را می فرستادند پیش ما و خودشان هم از پایین قطار نگاهمان می‌کردند. حالا مخاطب قصه‌ غدیر ما هم بچه ها بودند و هم پدر و مادرهایشان. نمی‌دانم تا حالا با بچه ها کار کردید یا نه، اما بچه ها شبیه فیلسوف‌های کوچولو پر از سوال هستند. وسط قصه‌ غدیر سوالات بامزه ای می‌پرسیدند که کارمان را سخت می‌کرد ولی برای ما خوشایند بود. آن طور که با ما همراه شدند و برایشان سوال پیش آمده بود فهمیدیم که داستان را درست نقل کرده ایم.

خانم کاوه ادامه می دهد: بعد از اینکه قصه‌ را تعریف کردیم، یک پدربزرگ از آن مدل‌های شیک و تحصیل کرده صدایمان کرد و کمی از خاطراتش برایمان گفت. بعد هم چشمانش را ریز کرد و جوری که معلوم بود کنجکاو شده، پرسید: شما که این کارها را انجام می دهید رییس تان کیست؟ گفتیم ما رییس نداریم پدرجان. خودمان رییس خودمانیم. به ما گفت بالاخره یک نفر به شما گفته که بیایید و این کار را انجام دهید؟ ارگانی، جایی؟ گفتیم نه، ما وابسته به جایی نیستیم، فقط به خاطر دل خودمان این کار را انجام می دهیم. پدر بزرگ گفت شما جوانید، وقتتان بسیار ارزشمند است، به چه قیمتی این کارها را انجام می دهید و وقت میگذارید؟ گفتیم به قیمت اعتقاداتمان. بعد با نگاهی تحسین آمیز، برایمان آرزوی خوشبختی و عاقبت به خیری کردند.

او می گوید: حین اجرای این برنامه و قصه گویی درباره ماجرای غدیر، یک خانواده چینی نزدیک ما شدند و فرزند آنها داخل قطاری که بچه‌ها درست کرده بودند، شد. آن کودک چینی هم مثل بقیه بچه ها به داستان گوش می کرد و احتمالا چیز چندانی دستگیرش نمی‌شد. این اتفاق برای ما جالب بود.

به گفته زینب خانم، کمک مومنانه می تواند شکل های مختلفی داشته باشد از شاد کردن مردم و امید دادن به آنها در روزهایی که با مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا روبرو هستیم تا اهدای بسته های ارزاق و کمک به نیازمندان.

خانم کاوه با اشاره به ارائه گزارش همه اقدامات و کمک های گروه آذین در فضای مجازی، از جوانان کشورمان می خواهد تا سهمی در شاد کردن مردم و به ویژه نیازمندان در این روزهای کرونایی داشته باشند تا شیرینی آن را هم در دنیا و هم در آخرت نصیب خود و اطرافیانشان کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن