اجتماعی

«گرفتن مدرسه از دانش‌آموز» تضییع و تضعیف حیات اجتماعی است

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۹:۲۰ «گرفتن مدرسه از دانش‌آموز» تضییع و تضعیف حیات اجتماعی است

وزیر آموزش و پرورش گفت: گرفتن مدرسه از دانش‌آموز، تضییع و تضعیف حیات اجتماعی است؛ تضییع فرصت کسب ظرفیت‌های مهم اجتماعی است؛ تضعیف بلوغ اجتماعی و توسعه ذهنی دانش‌آموزان است و آسیب به مراحل رشد و تکوین شخصیت آنها می‌رساند.

«گرفتن مدرسه از دانش‌آموز» تضییع و تضعیف حیات اجتماعی است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز سال تحصیلی که به صورت ویدئو کنفرانس با رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: کلام خودم را با سلام آغاز می‌کنم که از اسماءالحسنی الهی و پیام‌آور دوستی و سلامت است؛ امروز بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، تأثیرگذارترین، عمیق‌ترین، ایران‌شمول‌ترین رویدادی است که اتفاق می‌افتد؛ رویدادی با 15 میلیون دانش‌آموز، یک میلیون آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی، مشاور، مدیران مدارس، معاونان و همه کسانی که به این خیل بزرگ یاری می‌رسانند و قریب به 15 میلیون خانواده دانش‌آموزان؛ رویدادی که جریان زندگی را دگرگون می‌کند و نظم تازه‌ای را سبب می‌شود.

وی ادامه داد: لحظه سال تحصیلی جدید در حقیقت لحظه تحویل سال دیگری است؛ در تحویل سال تحصیلی، زندگی رنگ و جلوه‌ای دیگر پیدا می‌کند؛ دایره کسانی که تحت تأثیر این نظم جدید قرار می‌گیرند، بسیار است.

حاجی‌میرزایی افزود: امسال سال تحصیلی را در تقارن ماه تحصیلی محرم آغاز می‌کنیم که همه ساله به آموزگاری بزرگ آموزگار حریت، غیرت و دینداری آغاز می‌شود و شور و شعور نابی را در سراسر ایران اسلامی سبب می‌شود؛ من بر امام حسین(ع) و یارانش سلام می‌رسانم و روح بزرگ عاشوراییان را به مدد می‌طلبم.

وی با بیان اینکه سالی را آغاز می‌کنیم که متفاوت از سال‌های قبل است، اضافه کرد: راهی را آغاز می‌کنیم که جدید است و پیش از این، از این مسیر نرفته بودیم؛ راهی پر از ناشناخته‌ها و عدم قطعیت‌ها؛ به همین دلیل باید از حداکثر توان سازماندهی، هماهنگی، نظارت، انگیزش، ارزشیابی، مشارکت همگانی بهره ببریم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دو دغدغه بسیار مهم داریم، گفت: سلامت دانش‌آموزان، خانواده‌‌ها و جامعه و ارائه آموزش با کیفیت به همه دانش‌آموزان، دو دغدغه بسیار مهم ما است؛ باید راهی را می‌یافتیم که این دو حق مهم و اساسی از ملت و دو مأموریت بزرگ دولت تأمین شود.

وی ادامه داد: برای سلامت به مجموعه توانمند و باصلاحیت بهداشت و درمان کشور اعتماد کردیم که در جریان کرونا، هوشمندانه و مسؤولانه حرکت کردند و در کاستن از تبعات کرونا راهگشا بوده است؛ آنان بازگشایی را با رعایت پروتکل سخت‌گیرانه که در تمام نقاط کشور یکسان اعمال می‌شود، مجاز دانستند و هر زمان که تدبیر دیگری کنند ما برای هر وضعیتی خودمان را آماده کردیم.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: پروتکلی از قبیل رعایت فاصله، کوتاه شدن زمان کلاس‌ها، کنترل رفت و آمد دانش‌آموزان و ممنوعیت تراکم آنها و استفاده از ماسک برای معلمان و دانش‌آموزان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سرویس‌های دانش‌آموزی از جمله این پروتکل سخت‌گیرانه است.

وی به آموزش اشاره کرد و گفت: در خصوص آموزش به حضور دانش‌آموزان، اولویت دادیم؛ حضور یک رویداد بزرگ است و مدرسه تنها کانون دریافت آموزش نیست بلکه مدرسه کانون تربیت است؛ مدرسه یک ساختمان نیست که افراد در آن آموزش می‌بینند تا بتوان این کار را در هر جای دیگری انجام داد؛ مدرسه جایگاه شکل‌گیری شخصیت و هویت دانش‌آموزان است. مدرسه جایگاه توسعه مناسبات اجتماعی، جایگاه پیوند با دیگران و کسب مهارت‌های اجتماعی و جایگاه رفیعی است که تأثرات تربیتی آن، عمیق‌تر و پایدارتر از تأثیرات آموزشی آن است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه ما بیش از آنکه به دانشی که از مدارس فراگرفته‌ایم، پایدارترین و تأثیرگذارترین دستاوردهایمان از وجه تربیتی مدرسه بوده است؛ گرفتن مدرسه از دانش‌آموز، تضییع و تضعیف حیات اجتماعی است؛ تضییع فرصت کسب ظرفیت‌های مهم اجتماعی است؛ تضعیف بلوغ اجتماعی و توسعه ذهنی دانش‌آموزان است و آسیب به مراحل رشد و تکوین شخصیت آنها می‌رساند.

وی افزود: باید مدرسه جان بگیرد و نبض مدرسه با حضور دانش‌آموزان بتپد. ما باید با یکدیگر همکاری کنیم و نگرانی خانواده را در می‌کنیم و به ظرفیت‌های بالای جامعه ایمان داریم.

ادامه دارد

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن