فرهنگ و هنر

گلایه هیئتی‌ها از بی‌تدبیری‌ها/ سردرگمی عزاداران درپی تغییر سینوسی دستورالعمل‌های کرونایی

گلایه هیئتی‌ها از بی‌تدبیری‌ها/ سردرگمی عزاداران درپی تغییر سینوسی دستورالعمل‌های کرونایی

اعلام دوباره دستورالعمل مراسم‌های عزاداری در روز سه‌شنبه و ایجاد تغییر ناگهانی در مورد شرایط محل‌های برگزاری، گلایه تعداد زیادی از مسئولان هیئت‌ها را در پی داشته است.

به گزارش مشرق، در روزها و هفته‌های اخیر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم مؤمن کشورمان چگونگی برگزاری مراسم عزاداری‌های ماه محرم در شرایط شیوع کرونا بود. اما سخنان رهبر انقلاب در روز عید قربان پایانی بود بر حرف و حدیث‌های مختلف. ایشان در گفت‌وگوی زنده با مردم فرمودند: «… آنچه بنده می‌خواهم تأکید کنم این است که در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند؛ [یعنی] ستاد ملّی کرونا. خود بنده شخصاً هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه‌ من و تأکید من به همه‌ کسانی که می‌خواهند عزاداری کنند این است: هر کاری می‌کنید، [اوّل] ببینید آنها چه می‌گویند…»

در پی این بیانات مهم و راهگشا، تمام هیئتی‌ها در لبیک به امر رهبر از پیروی از دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا درخصوص برگزاری مراسم عزاداری خبر دادند. در ادامه با برگزاری جلساتی بین مسئولان وزارت بهداشت، سازمان تبلیغات اسلامی و برخی مسئولان و فعالان هیئت‌های کشور، کم‌کم شیوه‌نامه‌هایی تعیین و اعلام شد.

مسئولان و برگزار کنندگان هیئت‌ها با اعلام این شیوه نامه‌ها (هرچند برخی معتقد بودند دیر اعلام شد) خود را آماده برگزاری مراسم‌های عزاداری با شرایط تعیین شده کردند. اما اعلام دوباره شیوه‌نامه‌ها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا در روز سه‌شنبه و اعلام یک تغییر مهم در مورد شرایط مکان برگزاری مراسم، گلایه مسئولان و گردانندگان هیئت‌ها را در پی داشت.

با وجود اینکه پیش از این اعلام شده بود مکان برگزاری مراسم اگر دارای سقف مرتفع باشد منعی برای برگزاری ندارد اما دو روز مانده به اولین شب مراسم و در شرایطی که تعداد زیادی از هیئت‌ها بر اساس شرایط اعلامی قبلی آماده شروع مراسم عزاداری می‌شدند، اعلام شد که برگزاری مراسم در مکان‌های مسقف ممنوع است و برپایی مراسم فقط در فضای باز امکان‌پذیر است.

این تغییر ناگهانی واکنش برخی چهره‌های مطرح هیئتی را در پی داشت:

تا به حال هیئت برگزار کرده‌اید؟

میثم مطیعی از مداحان کشورمان در واکنش به این تغییر ناگهانی و اعلام آن از سوی معاون بهداشت وزارت بهداشت در صفحه مجازی خود نوشت: «آقای معاون وزیر! حداقل ۱۰ روز قبل اعلام کردید عزاداری در مکان سربسته با سقف بالای ۶ متر مصداق فضای باز است و مشکلی ندارد. تنها ۴۸ ساعت قبل از آغاز محرم گفتید برگزاری هرگونه مراسم در فضای سربسته ممنوع است. حرف قبلی‌ شما که محصول کار کارشناسی بود عوض شد. ویروس جهش کرده؟ مردم شریف بدانند که با این تصمیم خلق‌الساعه، حداقل دو هزار مراسم مهم در کشور تعطیل شده و یا حداقل لطمه جدی می‌خورد. مثلاً در شهری مثل بوشهر با آن درجه بالای رطوبت هوا می‌شود مراسم را از زیر سقف و همراه با تهویه آورد در فضای باز و شدیداً گرم برگزار کرد؟»

مطیعی اظهار داشت: «ما هیئتی‌ها از روز اول یک حرف زدیم و هنوز هم پای همان حرفمان ایستاده‌ایم. ما گفتیم تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و سلامت مردم بیش از دیگران، برای ما هیئتی‌ها مهم است، اما شما هر روز حرف عوض کردید…. به عنوان تصمیم‌گیر تا به حال هیئت برگزار کرده‌اید؟ از تمهیدات برگزاری یک مراسم خبر دارید؟ هیئت‌ها در این مدت تمام شرایط را طبق دستورالعمل ستاد ملی آماده کرده بودند؛ الان و ۴۸ ساعت قبل از برگزاری چطور می‌شود همه مقدمات را فراهم کرد؟ برای خیلی از هیئت‌ها راهی جز تعطیلی مراسم هست؟»

این تصمیم عملا به این معناست که فقط این جلسات را تعطیل کنید!

حجت‌الاسلام حامد کاشانی از سخنران‌های فعال هیئت‌های کشورمان نیز پیرامون اظهارات جدید معاون وزیر بهداشت پیرامون پروتکل‌های بهداشتی محرم در کانال ایتای خود نوشت: «حدود 15 روز پیش در جلسه‌ای به دکتر رئیسی معاون وزیر بهداشت عرض کردم اگر قرار است جلسه در فضای سربسته را ممنوع کنید، زودتر اعلام کنید، تا جلسات بتوانند خود را هماهنگ کنند. در ضمن چیزی بگوئید که باز تغییر ندهید. ایشان گفتند: آن چیزی که اصل است و می‌توانید روی آن حساب کنید، این است که ترجیح با فضای باز است اما اگر در فضای سربسته موارد دستورالعمل را رعایت کنند مشکلی نیست.

چند روز بعد در پروتکل رسمی اعلامی هم همان قید شد. اما تنها دو روز مانده به محرم مثل برخی از تصمیمات دیگر، دوباره ناگهان نظر خود را تغییر دادند و مانند کنکور که با اعصاب مردم بازی کردند، برگزاری جلسه در فضای سربسته از سوی ستاد کرونا مطلقا ممنوع اعلام گردید. این کار در این زمان عملا به این معناست که فقط این جلسات را تعطیل کنید چون زمانی برای تمهید در فضای باز وجود ندارد. ما قطعا تابع پروتکل ستاد کرونا هستیم و بنده تمام جلسات خود در فضای سربسته را تعطیل یا به فضای باز منتقل خواهم کرد(که قطعا در بسیاری از موارد شدنی نیست)…»

این در حالی است که پیش از این هم برخی از چهره‌های سرشناس هیئتی، ضمن تأکید بر تبعیت از شیوه نامه‌های اعلامی، نسبت به تاخیر در اعلام دستورالعمل‌ها و غیر کارشناسی بودن برخی تصمیمات تأکید کرده بودند.

پروتکل‌های برگزاری مراسم محرم باید زودتر اعلام می‌شد

در همین زمینه مهدی سلحشور از مداحان کشورمان در گفت‌وگو با کیهان ضمن اظهار گلایه از ستاد ملی کرونا گفت: این ستاد خیلی دیر این پروتکل‌های برگزاری مراسمات محرم را فرستادند، آنها می‌توانستند خیلی زودتر این پروتکل‌ها را آماده کنند که هیئتی‌ها راحت‌تر و بهتر بتوانند فضای هیئت‌ها را مناسب با پروتکل‌ها آماده کنند و این دیر اعلام کردن مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی از روحانیون و وعاظ کشورمان نیز در این زمینه به کیهان گفت: اولا اینکه باید جلسات عزاداری به چه صورت و به چه نحوی برگزار شود باید حتما از خبره در این زمینه استفاده می‌شد ولی ظاهرا استفاده نشده است. دوما از بعضی بندهای آن دستورات، مشخص و واضح است کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته است. سوما در هر صورت هر مطلب و دستوری که بدهند چون رهبر معظم انقلاب فرمودند ما هم تمکین می‌کنیم و امتثال می‌کنیم و نظرشان را گوش می‌دهیم و یقینا خلاف آن عمل نخواهیم کرد اما همان طور که عرض شد کاملاً مشخص است که از مطالب و بندهای مطرح شده کار کارشناسی دقیقی انجام نشده است و نیاز به بررسی بیشتر با اهل خبره در این زمینه دارد.

به هیئتی‌ها اعتماد کنید

از سوی دیگر حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بااشاره به دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت برای برگزاری مجالس عزاداری محرم اظهار داشت: این پروتکل‌ها که عزاداری‌ها را محدود کرده است، هرچه باشد طبیعتاً ما اطاعت و اجرا می‌کنیم؛ هم به دلیل اینکه اقتضاء یک زندگی جمعی است که ما قوانین اجتماعی را اگرچه ناقص یااشتباه هم باشند، اجرا کنیم تا نظم جامعه شکل بگیرد، اما این پروتکل‌ها انصافاً دقیق تنظیم نشده است.

پناهیان افزود: هیئتی‌ها خودشان بسیار آدم‌های باهوش، دقیق، مودب و منضبط هستند و خودشان رفع ازدحام خواهند کرد. شما در دستورالعمل اعلام می‌کردید، رفتاری که موجب ازدحام می‌شود، انجام ندهید، از فضای باز استفاده کنید و در فضای بسته تعداد محدود باشد و یا یک آئین‌نامه برای آن ارائه می‌کردید که آسیب را کمتر کند. من این حرف را قبول ندارم که ما بگوییم اگر در پروتکل‌ها سخت‌گیری نشود، مردم عزادار رعایت نخواهند کرد. خلاف این است و مردم رعایت خواهند کرد؛ کما اینکه دیدیم در شب‌های قدر انصافاً جاهایی که توانستند مجالسی را برگزار کنند، رعایت کردند.

وی اظهارداشت: پروتکل‌ها اگر غیردقیق هم تنظیم شده باشند، ما اجرا می‌کنیم. در این تردیدی نیست، اما خواهش می‌کنم تا فرصت باقی است، افراد تنظیم‌کننده این پروتکل‌ها هستند، بندهای آن را محل بحث قرار ندهند که بشود ایرادهای منطقی از آن گرفت. به هیئتی‌ها اعتماد کنند. هیئتی‌ها بسیار منضبط‌تر از دیگر اقشار جامعه هستند و خودشان می‌توانند بهترین نظم را پیاده کنند.

حال باید دید در این شرایط که بسیاری از هیئت‌ها برنامه خود را بر اساس اعلام قبلی مسئولان ستاد کرونا و وزارت بهداشت تنظیم کرده‌اند، می‌توانند در این فرصت کم خود را با شرایط جدید تطبیق دهند یا شاهد تعطیلی بسیاری از مراسمات با وجود تدارک قبلی خواهیم بود و آیا ستاد کرونا در بندهای مورد گلایه هیئتی‌ها تغییری ایجاد می‌کند یا خیر؟

منبع: کیهان

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن