فرهنگ و هنر

یک اشتباه راهبردی در سریال «خانه امن» ؛ آیا جمهوری اسلامی متهمان را در خارج از کشور ترور می‌کند؟!

خاوری

اگر به هر دلیلی خاوری یا کسی شبیه به وی بر اثر اتفاقی چه عادی و چه غیرعادی ! از دنیا برود، آیا همین صحنه‌های نمایش‌ داده شده نمی‌تواند مستمسکی برای اتهام زنی جدی به ایران شود؟

سرویس فرهنگ و هنر مشرق – سریال خانه امن، تازه‌ترین تولید سیما فیلم است که تا کنون دو قسمت آن به روی آنتن رفته است. سریالی با تم امنیتی که موضوع محوری آن مقابله دستگاه اطلاعاتی کشور با ناامنی‌هایی از جنس داعش یا مفاسدی از نوع اقتصادی و … است. موضوعی که جذابیت و ظرفیت خوبی برای به تصویر کشیدن رشادت‌های سربازان گمنام امام زمان (عج) در ماموریت‌هایی خطیر است. اما این جذابیت پرداختن به سوژه‌های امنیتی، شمشیری دو لبه است که ظرافت‌ها و ملاحظات بسیاری را در تمام مراحل نگارش تا نمایش آن باید مد نظر قرار داد.

شب گذشته در دومین قسمت سریال «خانه امن» شخصی که در سریال نامش «خاوری» (و از متهمان اقتصادی است که پیش از بازداشت از کشور گریخته) و یادآور کاراکتر «محمودرضا خاوری» متهم فساد بانکی است، در ویلای شخصی‌اش در کانادا زندگی می‌کند، توسط یکی از نیروهای امنیتی کشته می‌شود.

عملا با استفاده از این سکانس و ارجاع به واقعیت در لایه نخست هیجان فراوانی در این سریال ایجاد می‌شود و احتمالا یک حس رضایت عمومی از دیدن این سکانس در افکار عمومی شکل می‌گیرد و توده‌ها در شبکه‌های مجازی بسیار مسرور و شادمان هستند که نیروهای امنیتی وعده ترور یک اختلاس‌گر فراری به نام خاوری را می‌دهند.

سکانس ترور خاوری ممکن است در لایه اول بسیار خوشایند و باب طبع افکار عمومی باشد و مورد استقبال رسانه‌ها هم قرار گیرد و به خاطر فشار اقتصادی و … و نشان دهنده قدرت امنیتی ایران در آنسوی مرزها باشد، اما وقتی که خاوری هنوز زنده و در حال گذران زندگی در کانادا است، این تصویرگری سبب تضعیف قدرت امنیتی ایران در لایه دوم خواهد شد و عواقب منفی بین المللی فراوانی برای جمهوری اسلامی در آینده‌ای در چندان نزدیک رقم خواهد زد؛ چه اینکه می‌تواند یک تهدید رسمی از سوی جمهوری اسلامی تلقی شود و کار به دام انداختن و بازداشت خاوری با همین یک سکانس، چندین برابر دشوارتر از گذشته شود.

فارغ از جذابیت و مخاطب پسند بودن این سکانس در میان عامه مردم، این تصویرگری عوارض گسترده‌ای برای سازمان‌های امنیتی در آینده خواهد داشت و پیامدی مخاطره‌آمیز برای دستگاه پلیسی، امنیتی و دیپلماتیک خواهد داشت و پیامی منفی را به فضای بین المللی مخابره خواهد کرد.

سالیان متوالی غربی‌ها در تلاش‌اند ایران را عامل بسیاری از حوادث تروریستی همچون قتل شاپور بختیار در تابستان ۱۹۹۱، کشته شدن فریدون فرخزاد شومن، خواننده ایرانی در بن آلمان در تابستان ۱۹۹۲ و ترور سران حزب دموکرات کردستان ایران در رستوران میکونوس برلین در سپتامبر ۱۹۹۲ … معرفی کنند. اما به علت نبود اسناد کافی این موضوع تا کنون نتوانسته‌اند به صورت اهرم جدی علیه ایران مورد استفاده قرار دهند.

مستندات حسین دهباشی درباره قتل فریدون فرخزاد توسط سازمان سیا

حتی در مورد فریدون فرخزاد مستنداتی شفاهی منتشر شده بود که وی با بازپس گرفتن مواضع قبلی‌اش در راه ایران بود و حتی بلیط بازگشت به ایران را تهیه کرده بود که خبر بازگشت او به ایران توسط علیرضا نوری زاده به مخالفان جمهوری اسلامی مخابره شد و اپوزیسیون با کمک دستگاه‌های امنیتی خارج از کشور وی را ترور کردند. در ویدئویی که بعدها در فضای مجازی منتشر شد، فرخ‌زاد سه روز قبل از بازگشت به ایران با احترام از بنیانگذار جمهوری اسلامی یاد می‌کند و از مواضع خود عملا عقب‌نشینی می‌کند.

این نگرانی مشترک بسیاری از هنرمندانی است که اکنون رویای بازگشت به کشور دارند و از مواضع سال‌های گذشته خود پشیمان هستند اما از ابراز آن و گرفتارشدن به سرنوشت فرخ‌زاد (ترور توسط اپوزیسیون و سازمان منافقین)، بیم دارند.

اما در سریال خانه امن برای اولین بار و به صورت رسمی، نیروهای امنیتی – پلیسی یک شهروند ایرانی کانادایی را در خاک کانادا ترور می‌کنند و حتی به بخشی از اعلان رسمی سریال تبدیل می‌شود. بسیار عجیب است که طراحان این سریال به عواقب این موضوع اصلا توجه نکرده‌اند، آن هم در شرایطی که خاوری در خارج از کشور زنده است و پیگیری‌های رسمی برای بازگرداندن وی به کشور در جریان است.

اگر به هر دلیلی خاوری یا کسی شبیه به وی بر اثر اتفاقی چه عادی و چه غیرعادی ! از دنیا برود (مانند آنچه برای قاضی منصوری اتفاق افتاد)، آیا همین سریال نمی‌تواند مستمسکی برای اتهام زنی جدی به ایران شود؟

بیشتر بخوانید:

چرا در سریال «تهران» صهیونیست‌ها به شکست از اطلاعات سپاه ایران اعتراف می‌کنند؟

خاوری سریال خانه امن که با گریم به کاراکتر واقعی شباهت دارد

حال سریالی از شبکه اول صداوسیما پخش شده که رسما یک تروربین المللی را گردن گرفته است! این جریان می‌تواند در آینده همان موجی را ایجاد کند که طرف مقابل به آن نیاز دارد.

در ماجرای دستگیری و بازگرداندن روح ا.. زم که شب گذشته بی‌بی‌سی فارسی گزارش مفصلی را به آن اختصاص داد بسیاری از رسانه های غربی تلاش می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران را متهم به آدم‌ربایی و دخالت در امور دیگر کشورها کنند. خط خبری مستمر بی بی سی و ایران اینتر نشنال موید این موضوع است که تلاش‌ها برای فشار بیشتر جمهوری اسلامی به شدت در جریان است.

حال اوضاع با این تصویرسازی از دستگاه امنیتی ایران، وخیم‌تر هم خواهد شد که ترور به عنوان اهرم رسمی حذف مخالفان نظام است، در صورتیکه تلاش بخش پلیسی و امنیتی و همچنین دستگاه قضایی کشور در بازگرداندن متهمان امنیتی تصویری مخالف و معارض با این رویکرد سریال را نشان می‌دهد و اقتدار ایران در به دام انداختن و بازگرداندن متهمان، جنس دیگری از اقتدار و نفوذ است.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن