اجتماعی

یک هفته پرماجرا در آموزش و پرورش/ از شایعات دانش‌آموزان کرونایی تا جنجال حذف تصاویر

يکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۱:۵۳ یک هفته پرماجرا در آموزش و پرورش/ از شایعات دانش‌آموزان کرونایی تا جنجال حذف تصاویر

سال تحصیلی جدید، شنبه 15 شهریور آغاز شد و از همان روز اول، حواشی هم آغاز شد؛ اولین حاشیه را می‌توان به کلیپی نسبت داد که یک دانش‌آموز پسر در مدرسه‌ در حالی که در صف ایستاده بود، روی زمین افتاد.

یک هفته پرماجرا در آموزش و پرورش/ از شایعات دانش‌آموزان کرونایی تا جنجال حذف تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: سال تحصیلی 1400ـ1399 از 15 شهریور آغاز شد؛ سالی که با آغاز متفاوت، در تاریخ ماندگار خواهد شد؛ سال تحصیلی جدید در شرایط وجود کرونا در کشور با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در مدارس آغاز شد و البته برخی مدارس هم به دلیل اینکه نتوانستند شرایط حضور دانش‌آموزان را فراهم کنند یا اینکه در مناطق بحرانی از نظر شیوع کرونا قرار داشتند، دایر نشدند.

وزارت آموزش و پرورش که تا چند روز قبل از شروع سال تحصیلی، برنامه بازگشایی مدارس را بر اساس 3 سناریو سفید، زرد و قرمز پیش‌بینی کرده بود اما در تاریخ دوازدهم شهریور یعنی 3 روز قبل از بازگشایی مدارس، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «اصل بر آموزش حضوری است و بر اساس دستورالعمل با رعایت فاصله امکان حضور ‌همه دانش آموزان خواهد بود و همه دانش آموزان باید در سر کلاس‌‌های درس حاضر شوند».

* ماجرای بیهوش شدن دانش‌آموز در صف مدرسه

سال تحصیلی جدید، شنبه 15 شهریور آغاز شد و از همان روز اول، حواشی هم آغاز شد؛ اولین حاشیه را می‌توان به کلیپی نسبت داد که یک دانش‌آموز پسر در مدرسه‌ در حالی که در صف ایستاده بود، روی زمین افتاد؛ این کلیپ به مدرسه‌ای پسرانه در منطقه 18 تهران اختصاص داشت.

به سرعت مطالبی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه این دانش‌آموز مبتلا به کرونا شده و در طول مسیر تا بیمارستان، فوت شده است. این کلیپ به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و نگرانی خانواده‌ها را در پی داشت. اما خیلی زود با حضور پلیس فتا، منتشر کننده کلیپ پیدا شد و بعد هم مشخص شد دانش‌آموز کرونا نگرفته است و حالش هم در حال حاضر خوب است.

* ماجرای حذف تصویر کتاب قرآن از درس کتاب فارسی اول دبستان

البته در همین زمان، ماجرای حذف تصویر کتاب قرآن از درس کتاب فارسی اول دبستان و نسبت دادن این ماجرا به سند 2030 هم دردسرساز شد؛ البته حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی روز شانزدهم شهریور امسال در مراسم رونمایی از کتاب «معارف انقلاب اسلامی» و «راهنمای درسی در وضعیت زرد و قرمز» به ماجرای حذف کتاب قرآن از یک تصویر از صفحه کتاب فارس اول دبستان اشاره کرد و گفت: «این تصویر را با تصویر کتاب سال گذشته کنار هم گذاشتند و سؤال کردند که این دو تصویر چه فرقی دارد؛ گویا در کتاب سال ۹۸ در یک تصویری، کتاب قرآن را بالای یک کتابخانه‌ای و زیر یک تلویزیون قرار دادند و همان زمان اعتراضی از سوی حوزه علمیه شده بود که جای قرآن آنجا نیست و باید در جای برتر باشد».

وی ادامه داد: «بر این اساس در چاپ جدید کتاب فارسی اول دبستان با توجه به اینکه این کتاب پر از لفظ قرآن و نهج‌البلاغه است، به این نتیجه رسیدند که بالای تلویزیون جای مناسبی برای کتاب قرآن نیست و در نهایت تصویر کتاب قرآن را حذف کرده و به جای آن تصویر گلدان گذاشتند».

رئیس سازمان پژوهش ‌و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: «بررسی شده است که در این کتاب، 5 تصویر از قرآن کریم، 2 تصویر از نهج‌البلاغه، 2 تصویر از مفاتیح، 2 تصویر از توضیح‌المسائل، 6 تصویر صحیفه نور، 2 تصویر از تابلوی بسم‌الله، چندین تصویر از امام(ره) و مسجد، 2 درس درباره مسجد، یک درس درباره قرآن، یک درس درباره پیامبر(ص) و یک درس درباره خاطرات امام وجود دارد؛ منتقد خوش انصاف اینها را ندیده است و تنها حذف کتاب قرآن در یک تصویر را به ۲۰۳۰ ربط داده است، در حالی که نمی‌داند رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، خصم آشکار و نهان سند ۲۰۳۰ است».

* تصویب اعمال مدرک دوم فرهنگیان در صحن علنی مجلس

سال تحصیلی جدید با اتفاقات خوب برای فرهنگیان همراه بود؛ به عنوان مثال حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس که پیش‌تر در خصوص رفع ایرادات شورای نگهبان در خصوص اعمال مدرک دوم فرهنگیان و ارائه مجدد آن به شورای نگهبان خبر داده بود، روز 16 شهریور گفت که امروز طرح اعمال مدرک دوم فرهنگیان در صحن علنی مجلس نیز به تصویب رسید؛ وی تأکید کرد: «با پیگیری‌های صورت گرفته، ایرادات شورای نگهبان برای اعمال مدرک دوم فرهنگیان در مرداد سال جاری برطرف شد و امروز با طرح اعمال مدرک دوم فرهنگیان در صحن علنی مجلس، با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید».

حاجی‌بابایی تصریح کرد: «طرح اعمال مدرک دوم فرهنگیان که از طرف شورای نگهبان با توجه اصل 75 قانون اساسی رد شده بود، با اصلاح آن به شورا عودت داده شد و پس از مذاکرات صورت گرفته با تعدادی از اعضای شورای نگهبان مشخص شد اصل 75 رعایت نشده است؛ مقرر شده بود در قانون بودجه سال 99 مبلغ 50 میلیارد تومان بابت اجرای مدارک تحصیلی فرهنگیان پیش بینی شود، که امروز با تصویب در صحن، به گام‌های اجرایی آن نزدیکتر شدیم».

* پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته پرداخت شد

خبر خوب دیگر، پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته بود؛ محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز 17 شهریور در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد: ‏«در اوج مشغله‌های ‌فراوان آغاز سال‌ تحصیلی، امر مهم پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان فراموش نشد و با دستور رئیس‌جمهور و تلاش فوق‌العاده سازمان برنامه و پیگیری همکاران، پاداش پایان خدمت قریب ۴۷هزار فرهنگی بازنشسته که نجیبانه یک سال منتظر بودند دیروز به‌طور کامل پرداخت شد».

* حضور محصلان در مدرسه اختیاری شد

ظهر 17 شهریور، وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه الزامی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست، گفت: «شنیده شد برخی مدارس غیردولتی و حتی برخی مدارس دولتی الزام کرده بودند که دانش‌آموزان حتما باید در مدرسه حضور پیدا کنند و ما اعلام کردیم که وظیفه ما ارائه خدمات آموزشی به همه دانش‌آموزان است و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که هیچ دانش‌آموزی از آموختن محروم نباشد و ترجیح ما هم این است که افراد به صورت حضوری بیایند؛ به جهت اینکه کارکرد مدرسه تنها کارکرد آموزشی نیست بلکه کارکرد پرورشی دارد و محتوای آموزشی هم در صورت حضوری با کیفیت بهتری عرضه می‌شود چرا که ارتباط چهره به چهره معلم و دانش‌آموز فوق‌العاده مهم است».

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: «اگر کسانی به هر دلیلی نمی‌توانند از آموزش حضوری استفاده کنند یا بیمار هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند یا خانواده‌شان نگرانی دارد، می‌توانند از آموزش‌های دیگری که ما پیش‌بینی کردیم، استفاده کنند؛ ما آموزش تلویزیونی را تحت عنوان مدرسه تلویزیونی ایران پیش‌بینی کردیم که تمام محتوای درسی را یاد می‌دهیم؛ ضمن اینکه «شاد» را راه‌اندازی کردیم که دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند از آن طریق کار آموزش را دنبال کنند».

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا دانش‌آموزان می‌توانند در مدرسه حضور پیدا نکنند»، تصریح کرد: «هیچکس مجاز نیست که دانش‌آموزان را ملزم به حضور در مدرسه کند؛ اگر کسانی به هر دلیلی ترجیح می‌دهند که به صورت غیرحضوری آموزش ببینند، اشکالی ندارد و ما به صورت غیرحضوری آموزش آنها را ارائه می‌کنیم اما به هر صورت، آموزش حضوری در مدارس ما برقرار خواهد بود و هر تعداد از دانش‌آموزان که مراجعه کنند ما اولویت را به آموزش حضوری می‌دهیم».

* ممنوعیت اخذ اجباری وجه برای تهیه اقلام بهداشتی مدارس

18 شهریور، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه برخی مدارس از خانواده‌ها برای تهیه مواد شوینده و ضدعفونی کننده طلب پول کردند که مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش از ممنوعیت اخذ اجباری وجه برای تهیه اقلام بهداشتی مدارس خبر داد.

* باز هم خبر از دانش‌آموزان کرونایی

18 شهریور در فضای مجازی پیامی منتشر شد که نویسندگان آن مدعی شده‌ بودند طی 24 ساعت گذشته، تست کرونای 37 دانش‌آموز هفت تا 10 ساله در شهر سیرجان و در مدرسه مثبت شده است؛ شایعه‌پردازان در ادامه اعلام کرده‌اند که حال 16 نفر از این دانش‌آموزان هم وخیم است! رئیس روابط عمومی دانشکده علوم‌پزشکی سیرجان با تکذیب این ادعا گفت: «مجموع بستری‌شدگان کرونا در دو بیمارستان امام رضا(ع) و غرضی شهرستان سیرجان تا ظهر سه‌شنبه 18 شهریورماه، 18 نفر بوده است و در بین بستری‌شدگان هم هیچ کودک و نوجوانی نداریم».

* تغییرات حاشیه‌ساز تصویر کتب درسی

ماجرای حذف دختران از روی جلد کتاب درسی ریاضی سوم دبستان هم موضوع دیگری بود که رسانه‌ای شد و در نهایت وزیر آموزش و پرورش در توئیتی از رصد و اصلاح تغییرات خبر داد.

در هفته‌ای که گذشت، آموزش‌ها در برخی مدارس آغاز نشد و به کلاس‌بندی و آمادگی دانش‌آموزان گذشت؛ برخی مدارس هم در شاد هنوز برنامه آموزشی ندارند اما باید در هفته دوم چه اتفاقی در آموزش و پرورش خواهد افتاد و وضعیت آموزش چگونه خواهد بود؟

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن