سیاسی

۱۰۰ صندوق پروژه در صف بورس هستند/ 3 راهکار به دولت برای اصلاح بازار سرمایه

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۷:۴۳ ۱۰۰ صندوق پروژه در صف بورس هستند/ 3 راهکار به دولت برای اصلاح بازار سرمایه

«تسهیل ورود شرکت‌های خصوصی به بورس»، «عملیاتی کردن صندوق پروژه ها»، «ورود ۲۵ درصد سهام شرکت های دولتی به صورت شناور در بورس» از جمله پیشنهادهای عضو کمیسیون بودجه مجلس به دولت درباره بازار سرمایه است.

۱۰۰ صندوق پروژه در صف بورس هستند/ 3 راهکار به دولت برای اصلاح بازار سرمایه

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره برنامه دولت برای بورس و نوسانات بازار سرمایه اظهار داشت: معتقدم که دولت نباید به طور فزاینده از بورس تبلیغ می‌کرد چرا که این باعث شد مردم به صورت گسترده به سمت بازار سرمایه بیاید.

نماینده مردم تربت حیدریه هدف دولت از تبلیغ فزاینده از بورس را اینگونه تشریح می‌کند: در قانون بودجه سال ۹۹ بخشی از درآمد دولت را حاصل از فروش سهام شرکت های دولتی در قالب صندوق های ETF قید کرده است و بازار سرمایه برای کسری بودجه دولت مناسب است.

این دکترای اقتصاد تاکید دارد که برای دولت خیلی مناسب است سهامی که دارای ارزش هزار تومانی است به ۵ الی ۴ هزار تومان برسد، تا از این طریق بتواند بخش عمده‌ای از کسری بودجه اش را برطرف کند اما غافل از اینکه تحریک جامعه می‌تواند بازار سرمایه را به یک چاشنی برای اقتصاد کشور تبدیل کند.

زنگنه تاکید دارد که اکثر کسانی که بازیگران بورس شدند را افرادی تشکیل می دهند که هیچ آشنایی با بازار سرمایه ندارند و با انتظار سود بالا وارد این بازار می‌شوند به همین جهت بازار به شدت حساس و ناپایدار است و سهام با کوچکترین چیزی ریزش پیدا می‌کند و می‌ریزد.

*تبلیغ فزاینده دولت از بورس اشتباه بود

او می‌گوید تبلیغ فزاینده برای بورس، اشتباهی بود که دولت مرتکب شده و ما هم (مجلس شورای اسلامی) مرتباً این موضوع را به دولت یادآور شده و تذکر داده‌ایم.

*وضعیت فعلی بازار سرمایه هنوز "خیلی" نگران کننده نشده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در عین حال بر این باور است که وضعیت فعلی بازار سرمایه هنوز "خیلی" نگران کننده نشده است و این ریزش هایی که بعضاً اتفاق افتاده به دلیل بعضی تدبیری‌ها و خبرهایی است که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این دکترای اقتصاد تاکید دارد که "ریزش‌ها و و سودها" در بازار سرمایه "طبیعی" است و در عین حال می‌گوید: بازار نماد‌های خود را اصلاح می‌کند البته دولت باید برای این راه کار پیدا کند و اگر دولت راهکاری پیدا نکند قطعاً بازار سرمایه با یک بحران رو به رو خواهد شد.

زنگنه راهکار برای اصلاحات در بازار سرمایه را ساده عنوان و و در همین زمینه چهار راه کار را به دولت پیشنهاد و تاکید می‌کند.

*3 راهکار به دولت برای اصلاح بازار سرمایه

«تسهیل ورود شرکت‌های خصوصی به بورس»، «عملیاتی کردن صندوق پروژه ها»، «ورود ۲۵ درصد سهام شرکت های دولتی به صورت شناور در بورس» از جمله راهکارهای عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به دولت در خصوص بازار سرمایه است.

*۱۰۰ صندوق پروژه در صف بورس هستند

وی در همین زمینه تصریح دارد: شرکت های خصوصی می‌توانند وارد بازار اصلی بورس شوند و اگر هم خیر؛ در فرابورس پذیرش بگیرند؛ اکنون نزدیک به ۱۰۰ صندوق پروژه در صف هستند؛ نباید ورود صندوق پروژه‌ها اینقدر طول بکشد.

نماینده تربت حیدریه با بیان اینکه علیرغم وضعیت بازار سرمایه، تقاضا شدید و عرضه محدود است، گفت: در طول دو الی سه سال گذشته فقط یک صندوق پروژه را وارد بازار سرمایه کرده‌ایم که اتفاقاً بسیار تجربه شیرین و خوبی بود و مردم اعتماد کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: آقای جهانگیری چندی پیش بخشنامه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن شرکت های دولتی باید ۲۵ درصد از سهام شان را به صورت شناور در بیاورند و در بورس عرضه کنند که متاسفانه عملیاتی نشده است. بانک ها نیز بر اساس قانون برنامه باید بخشی از سهام شان را عرضه کنند که هنوز انجام نشده است.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه شرکت‌های دولتی می تواند ظرفیت خوبی را در بازار سرمایه ایجاد کند، بر ضرورت "چابک‌تر" بودن دولت تاکید و تصریح کرد که «این کارها باید سریعتر انجام شود».

*عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار سرمایه سبب ایجاد حباب می‌شوند

زنگنه می‌‌گوید: متاسفانه بازار سرمایه ما خیلی کند و با این روندی که پیش می رود این نگرانی وجود دارد که نتواند جوابگو تقاضا باشد؛ وقتی عرضه و تقاضا در بازار سرمایه تناسب نداشته باشد سهام‌ها و نمادهای موجود دچار حباب می‌شوند و اگر این حباب از یک حد بیشتر شود این امکان وجود دارد که "بترکد" و خیلی از مردم که دارایی های زیادی را وارد بازار سرمایه کرده‌اند یک باره دارایی هایشان تنزل پیدا کند که می تواند "بحران‌زا" باشد.

این دکترای اقتصاد با تاکید بر اینکه در شرایط جنگ اقتصادی باید مورد مدیریت جهادی و انقلابی داشته باشیم، به تعریف صحیح از مدیریت انقلابی پرداخت و و تاکید کرد که مدیریت انقلابی به معنای مدیریت بدون برنامه ریزی نیست.

*مدیریت انقلابی یعنی برنامه ریزی و متناسب با شرایط زود عمل کردن

او مدیریت برنامه‌ریزی متناسب با شرایط روز و تصمیم گیری به موقع را تعریف صحیح و درست مدیریت انقلابی دانست و تاکید کرد: بعضی تصمیم گیری ها و قوانین اگر به موقع نباشد چنانچه خوب هم باشد اثرگذار نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا بنر k م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن