سیاسی

۱۱ نکته مهم درباره دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۰:۱۴ ۱۱ نکته مهم درباره دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب

توجه شخص اول انقلاب و‌ کشور به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی وظیفه بزرگی را بر دوش مجموعه‌های فعال در این حوزه نهاده که در این میان تقویت بنیه اعتقادی فعالان دانشجویی، لزوم توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی فعالیت‌های دانشجویی و تمرکز بر بدنه دانشجویی کشور مواردی است که رهبر انقلاب بر آنها تاکید کردند.

۱۱ نکته مهم درباره دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، مهدی عباسی مهر مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی یادداشتی نوشت: گزارش تلویزیونی اخیر با عنوان «روایت دیدار» توانست تنها بخشی از دیدار نه کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر دانشجویان از طیف‌های مختلف فرهنگی و سیاسی کشور با رهبر انقلاب را به تصویر بکشد اما با همین بضاعت محدود رسانه بازهم مخاطب می‌تواند درک کند که این جلسه در عین صمیمیت، دارای صداقت و صراحتی مثال‌زدنی است.

بنده به‌عنوان شخصی که خود سابقه سخنرانی در این دیدارهای سالانه را از پشت همین تریبون داشته‌ام و همچنین سال‌های متمادی است که در جریان و اجرای این برنامه شاخص بوده‌ام، می‌توانم به جرات شهادت دهم که این دیدار از چند منظر نظیر و مثالی در دنیا ندارد که ازجمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

۱- این دیدار در سه دهه اخیر به‌عنوان یک سنت حسنه دقیقا هرسال و در ماه مبارک رمضان برگزار شده است و سالی نبوده که این دیدار برگزار نشده باشد. این درحالی است که در شرایط کرونا بسیاری از جلسات رهبر انقلاب مانند جلسه با معلمان، کارگران، شاعران، اساتید محترم دانشگاه و کارگزاران نظام برگزار نشده اما در این شرایط سخت ارتباط ایشان با جوانان و فعالان دانشجویی حفظ شده است.

۲- نمونه و نظیر این جلسه را در سایر کشورها و در این سطح (حتی در کشورهای مدعی آزادی بیان) نداریم. اینکه شخصی با چنین جایگاهی بیش از سه‌ساعت ‌‌و در برخی سال‌ها تا پنج‌ساعت پای صحبت‌های نقادانه و صریح دانشجویان بنشیند و از گفته‌های ایشان استقبال کند و ناظر به صحبت‌های ایشان کسب ایده و درخواست پیشنهاد کند، تنها در این جایگاه و شخصیت متبلور است.

۳- تریبون این جلسه آزاد و بدون هیچ‌گونه دخل‌وتصرفی است؛ دانشجویان با هم‌فکری و هم‌اندیشی با یکدیگر، متن خود را آماده و در جلسه ارائه می‌کنند.

4- تقریبا خط‌قرمزی در ارائه نقطه‌نظرات سخنرانان به‌جز رعایت اخلاق اسلامی و حفظ حدود الهی وجود ندارد.

۵- مطالب دانشجویان گاهی تحلیلی و گاهی به‌صورت اعلام موضع و بعضا در نقد یا تایید سخنرانان دیگر جلسه یا ناظر به اقدامات مجموعه خود و البته بیشتر از موارد قبلی ناظر به نقد عملکرد دستگاه‌ها و مجموعه نظام است.

۶- هیچ‌گاه سخنرانان این دیدار به‌واسطه صریح‌ترین انتقادها به نظام یا شخص رهبر انقلاب، توبیخ یا مورد پیگرد قرار نگرفته‌اند.

۷- مطالب سخنرانان بعد از دیدار مورد تحلیل و‌ بررسی قرار می‌گیرد و از دستگاه‌ها و سازمان‌های مورد خطاب دانشجویان در موارد مربوطه سوال و پیگیری و در برخی مواقع پیشنهاد‌های سخنرانان ناظر به دستگاه مربوطه جهت بررسی و حتی اجرا ابلاغ می‌شود.

۸- این دیدار بن‌بست‌شکن و گره‌گشای جریان اصیل دانشجویی بوده است؛ چراکه به‌واسطه آرمان‌خواهی تشکل‌های دانشجویی، بخشی از بدنه مدیریتی کشور در مقاطعی مانع عملکرد دانشجویان می‌شد یا آنها را در نقطه مقابل انقلاب تعریف می‌کرد اما ورود صریح رهبر انقلاب به این قبیل موضوعات، مسیر را برای تداوم آرمان‌خواهی جریان دانشجویی باز می‌کرد و برخلاف تفکر برخی مسئولان، رویکرد دانشجویان مورد تقدیر و توجه ایشان قرار می‌گرفت. موضع‌گیری تشکل‌های دانشجویی درخصوص برخی خصوصی‌سازی‌های غلط و تقدیر ایشان نسبت عملکرد دانشجویان در سه‌سال اخیر تنها نمونه‌ای از این موارد است.

۹- سال‌های متمادی در این جلسه، بسیاری از گره‌ها و سوالات فکری دانشجویان طرح و پاسخ‌های داده شده و این موضوع سبب شکل گیری فضای گفتمانی جدیدی کرده است.

۱۰- درطول سال‌های اخیر و به‌واسطه این جلسات، مسائل مهم مختلفی در کشور محوریت و ضریب گفتمانی گرفته‌اند. موضوعاتی مانند: آزادی، عدالت و پیشرفت، آزاداندیشی، نخبه‌پروری سیاسی، مطالبه‌گری مساله‌محور و…

۱۱- دیدار اخیر نشان داد که سطح اطلاعات و عمق تحلیل‌های دانشجویان طی این چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش چشمگیری داشته است. صحبت‌های دانشجویان صرفا به موضع‌گیری ساده خلاصه نشده بلکه در لایه حکمرانی و ابعاد پیچیده آن نیز ورود کرده تا جایی که تحسین رهبر انقلاب را در پی داشته است.

این همه توجه شخص اول انقلاب و‌ کشور به این ظرفیت بزرگ (تشکل‌های دانشجویی) و فرصت دانستن آنها برخلاف نظر برخی کوته‌نظران، وظیفه بزرگی را بر دوش مجموعه‌های فعال در این حوزه نهاده است که در این میان تقویت بنیه اعتقادی فعالان دانشجویی، لزوم توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی فعالیت‌های دانشجویی و تمرکز بر بدنه دانشجویی کشور مواردی است که ایشان بر آنها تاکید کردند.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن