اجتماعی

۱۳ ماه از حریق حسن اباد گذشت/بنای قجری در آستانه نابودی؛ کسی پاسخگو نیست

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ – ۰۸:۴۴ ۱۳ ماه از حریق حسن اباد گذشت/بنای قجری در آستانه نابودی؛ کسی پاسخگو نیست

میدان قجری حسن آباد تیر سال گذشته در آتش سوخت. مدیران وعده بازسازی سریع دادند اما ۱۳ ماه از این حادثه می گذرد و همچنان بازسازی این بنای تاریخی در بلاتکلیفی است.

۱۳ ماه از حریق حسن اباد گذشت/بنای قجری  در  آستانه نابودی؛ کسی پاسخگو نیست

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، 26 تیرماه سال گذشته میدان تاریخی حسن‌آباد یا همان میدان هشت‌گنبد طعمه حریق شد. این میدان تاریخی که در گذشته به میدان سی و یک شهریور شهرت داشت و در بافت تاریخی تهران در تقاطع خیابان امام خمینی(ره) با خیابان حافظ واقع شده است، 13 ماه پیش در آتش سوخت و همچنان این بنا به حال خود رها شده است.

این بنای تاریخی در 16 فروردین 1377 با شماره ثبت 1977 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۳ ماه گذشت/میدان تاریخی حسن اباد رها شد/ مسسولان در روزهای ابتدایی مدام وعده بازسازی سریع می دادند

بعد از گذشت 13 ماه از حریق میدان حسن‌آ‌باد، هیچ اقدامی در این بنا صورت نگرفته است، این در حالی است که در روزهای ابتدایی حادثه، تمامی مسئولین به بازدید از این مکان تاریخی رفته و وعده دادند که به زودی این میدان بازسازی می‌شود، حتی پیروز حناچی شهردار تهران هم در یک پیام توئیتری اعلام کرد در کنار پیگیری بازسازی سریع میدان حسن‌آباد که بخشی از هویت تاریخی تهران است، نظارت بر ایمنی امکان تجاری و انبارهای پیرامون آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

قرار بود که شهرداری تهران به عنوان مجری این پروژه وارد عمل شود. مدیران میراث فرهنگی و گردشگری هم اعلام کردند که اداره کل میراث به عنوان ناظر خواهد بود. مدتی اعلام شد که کار بازسازی در حسن‌آباد متوقف شده است، اما این موضوع بلافاصله از سوی شهرداری تهران رد شد و اعلام کردند که مالک در داخل بنا در حال فعالیت و ساخت و ساز است، فعلا در نمای بیرونی کاری انجام نمی‌شود.

اسیب جدی به سازه در سال های اخیر/ وعده اتمام بازسازی تا عید عملی نشد

براساس توافقات صورت گرفته بین شهرداری تهران و مالک، قرار بود که مالک داخل بنا را بازسازی کند و دانشگاه تهران هم به عنوان مشاور طرح انتخاب شد. شهرداری هم براساس توافقات قرار شد بنای بیرونی را بعد از اتمام فعالیت‌های داخلی انجام دهد. بعد از بررسی‌های صورت گرفته،‌ مدیران مربوطه متوجه شدند که این سازه در سال‌های قبل به طرز ناایمنی آسیب دیده است و باید برای آن اقدام اساسی صورت گیرد. البته مدیران شهری در سال گذشته وعده دادند که تا عید 99 نمای بنای قجری حسن‌آباد بازسازی خواهد شد.

شش ماه از وعده مدیران هم گذشت اما اقدامی در بنای قجری حسن‌آباد صورت نگرفت. حتی در روزهای ابتدایی حادثه، علی ربیعی سخنگوی دولت هم گفت: مقرر شده است که با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری تهران، بخش‌های آسیب‌دیده میدان حسن‌آباد در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترمیم شود.

تیر سال گذشته رییس جمهور در خصوص حسن اباد دستور داد / مقاوم سازی بناهای تاریخی

وی در ادامه اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور درباره آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد، بناهای تاریخی را بخشی از هویت ملی دانسته و شهرداران کل کشور را ملزم به مقاوم‌سازی این ابنیه با همکاری میراث فرهنگی کرده است.

ماه‌ها از وعده مدیران شهری می‌گذرد،‌ اما این ابنیه به حال خود رها شده است. البته برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره این بنا قبلا گفته بود که میدان حسن‌آباد یکی از اماکن تاریخی تهران است که بعد از حادثه آتش‌سوزی که رخ داد، قرار شد که این ساختمان را ظرف مدتی کوتاه مرمت و بازسازی کنیم، اما با توجه به اینکه این بافت تاریخی، مالک شخصی دارد، تصمیم بر این شد تا تلاش کنیم که به جای اینکه شهرداری خودش این کار را انجام دهد، مالک ساختمان این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: جلسات مختلفی برگزار شد و پس از رایزنی و هم‌اندیشی‌ها قرار شد تا بتوانیم از فرصت پیش آمده برای تغییر این ملک که تا امروز در حوزه یراق‌آلات و وسایل ساختمانی در آن استفاده می‌شد بهره ببریم. البته براساس بررسی‌های انجام شده از سوی دانشگاه تهران هم متوجه شدیم میزان تخریب این ملک در گذر زمان شدیم تا بتوانیم این ملک را در آینده و پروژه بازسازی به نقشه اولیه نزدیک و اصالتی‌بخشی این ملک انجام شود.

به گفته رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران، نکته بعدی تعریف کاربری فرهنگی برای میدان حسن‌آباد با توجه به بافت تاریخی آن، فرصت مغتنمی برای جذب توریسم و گردشگران داخلی و خارجی است، تا به مرور سایر بخش‌ها نیز کاربری‌های را که به نفع شهر و مردم است برگزینند.

تغییر کاربری ملک حسن آباد به فرهنگی

وی تأکید کرد: به طورکلی بنا بر این است تا کاربری این ملک به فرهنگی تغییر کند و این فرصتی است تا باقی مالکان نیز کاربری خود را به فرهنگی تغییر دهند.

وی در خصوص بازسازی زمان ملک هم گفت: با توجه به اینکه بخشی از بازسازی توسط مالک صورت می‌گیرد، زمان اتمام به سرعت مالک بستگی دارد، اما جداره‌های بیرونی که برعهده شهرداری است، به سرعت بازسازی خواهد شد.

حناچی در خصوص عدم بازسازی حسن اباد تذکر گرفت

مسئولین بارها وعده داده‌اند که به سرعت و در مدت کوتاهی میدان قجری حسن‌آباد را مرمت و بازسازی می‌کنند، اما این کار صورت نگرفت، تا اینکه در جلسه شورای شهر، پیروز حناچی شهردار تهران در این خصوص تذکر گرفت.

عدم اجرای کار در حسن آباد/شهرداری یا ملک را تملک کند یا با مالک به توافق برسد

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در این باره امروز به خبرنگار فارس، گفت: 13 ماه از حریق حسن‌آباد می‌گذرد و علی‌رغم اینکه دستگاه‌های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند، متأسفانه شاهد عدم اجرای کار هستیم.

وی با تأکید بر این موضوع که عملاً اقدام اجرایی در این ملک کمتر دیده می‌شود، گفت: مالک در این بخش خصوصی است و شاید تمایلی نداشته باشد که پیشنهادات ما را اجرایی کند. شهرداری باید یا ملک را تملک کند یا اینکه با مالک به توافق برسد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران حداقل جداره بیرونی به سمت میدان را تکمیل کند و باید فضاهای تاریخی حفظ و احیا شود و برای بقیه موارد هم وارد مذاکره شود.

مالک در این مدت دست به سازه نزده است/هر چه سریع‌تر ملک تاریخی حسن‌آباد تعیین تکلیف شودج

وی با تأکید بر این موضوع که در خصوص میدان حسن‌آباد چندین بار از مسئولین شهرداری به صورت تلفنی موضوع را پیگیری کردم اما پاسخی دریافت نکردم، گفت: داخل این ملک در حال ریختن است، مالک هم در این مدت دست به سازه نزده است و به همان شکل که بعد از حریق باقی مانده است، بهتر است هر چه سریع‌تر ملک تاریخی حسن‌آباد تعیین تکلیف شود. اگر امکان خرید نیست تکلیف مالک را مشخص و توافقات لازم صورت گیرد.

براساس این گزارش، سال گذشته بنای تاریخی حسن‌آباد در آتش سوخت. مسئولین بارها وعده دادند که به زودی این ملک را بازسازی و مرمت می‌کنند اما خبری از مرمت نیست و وضعیت این بنای قجری در بلاتکلیفی مانده است. بهتر است هر چه سریع‌تر مدیران شهری تکلیف این بنای تاریخی را که دچار مشکلات خاصی است مشخص کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن