فرهنگ و هنر

۱۴ ویژگی برای تدبر در قرآن/ انتقاد از برپایی مجلس «ختم انعام»

۱۰ شب ۱۰ منبر| علوی تهرانی: ۱۴ ویژگی برای تدبر در قرآن/ انتقاد از برپایی مجلس «ختم انعام»

حجت‌الاسلام علوی گفت:برای فهم قرآن باید 14ویژگی شامل یتفکرون، یعقلون، یذکرون، یسمعون، یعلمون، عبد منیب، یومنون، یتقون، صبار شکور، متوسمین، للموقنین، أُولِی النُّهی، اولوالالباب و سائلین را باید دانست.

به گزارش مشرق، مراسم عزاداری شب ششم محرم در مسجد حضرت امیر(ع) در قالب حسینیه مجازی شب گذشته سه‌شنبه چهارم شهریورماه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع «سقوط انسانیت» اظهار داشت: انسان اراده می‌کند که به کمال خود برسد و ممکن است این اراده را متوقف کند یا در جهات دیگر مصرف می‌کند. بنابراین مصرف اراده در مسیری غیر کمال مطلوب نیست. مسیر رسیدن به کمال سخت است.

بیشتر بخوانید:

چرا خداوند به انسان ۸ برتری نسبت به دیگران داده است؟

۳ گروه انسان‌هایی که از فرشته‌ها بهترند

وی اضافه کرد: استفاده از آیات و نشانه‌های الهی واجب است، نه اینکه شد، شد و نشد هم عیبی ندارد. اینقدر که جامعه ما به سمت ختم سوره انعام می‌رود که منشا آن معلوم نیست، در حالی که باید بدانیم بابت هرکاری به خدا موظف به پاسخگویی هستیم، برای پذیرفته شدن اعمال باید کار براساس کتاب خدا یا عترت پیامبر برویم. اگر کاری منبع و ماخذ صحیح نداشته باشد از ما نمی‌پذیرند. مسجدسازی ایرادی دارد؟ کار بسیار پسندیده‌ای است اما خداوند می‌فرماید مسجد ضرار به در نمی‌خورد، زیرا فقط در آن نماز می‌خوانند بنابراین برای آن که اعمال ما مانند مسجد ضرار نباشد باید براساس کتاب‌الله و عترتی باشد. سوره انعام خوب است اما سفره انداختن منشا ندارد.

علوی تهرانی با بیان اینکه تدبر در آیات واجب است، گفت: این تدبر از سفره انداختن برای سوره انعام واجب‌تر است. خداوند در قرآن می‌فرماید: نگاه با تامل و تدبر در آسمان‌ها و زمین داشته باشید. باید در قرآن، آیات الهی و … اندیشیه کرد یعنی همان طور که باید نماز خواند، روزه گرفت، دروغ نگفت و … باید در آیات الهی تامل کرد و این عمل با فعل امر در قرآن کریم آمده است.

این سخنران مذهبی ادامه داد: پیامبر(ص) برای نزول آیات پست‌ترین مکان جهنم برای کسی که این آیه را در میان فک بالا و پاییت می‌گرداند اما در مضمون آن اندیشه نمی‌کند. هرجا مذمت وجود دارد، نشان دهنده وجوب یک امر است.

وی با اشاره به اینکه برای تدبر در قرآن نیاز به شناخت ادبیات عرب نیست، گفت: تدبر معنای عقلی دارد. برای فهم آیات قرآن باید ۱۴ ویژگی شامل یتفکرون، یعقلون، یذکرون، یسمعون، یعلمون، عبد منیب، یومنون، یتقون، صبار شکور، متوسمین، للموقنین، أُولِی النُّهی، اولوالالباب و سائلین را داشته باشد و تا این‌ها حاصل نشود، از آیات آفاق و انفس بهره‌ای نخواهد برد.

علوی تهرانی با بیان اینکه در خصوص وضعیتی سخن می‌گویم که باید برسیم و آرزوی امام زمان است، گفت: نمازخوان، روزه‌گیر، خمس بده و … زیاد است اما أُولِی النُّهی(صاحبان قول نهی کننده) کجا هستند؟

منبع: فارس

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن