اقتصادی

‌ریل‌گذاری مکانیزه 65 کیلومتر از راه‌آهن همدان-سنندج‌/‌تکمیل پروژه در سال 1400

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ – ۰۴:۴۳ ‌ریل‌گذاری مکانیزه 65 کیلومتر از راه‌آهن همدان-سنندج‌/‌تکمیل پروژه در سال 1400

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ریل‌گذاری مکانیزه 65 کیلومتر از خط‌آهن همدان-سنندج از سمت همدان، دوشنبه 12 آبان آغاز می‌شود.

‌ریل‌گذاری مکانیزه 65 کیلومتر از راه‌آهن همدان-سنندج‌/‌تکمیل پروژه در سال 1400

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و لزوم ایجاد و توسعه کریدورهای بین‌المللی، برای بسط و گسترش روابط اقتصادی، احداث راه‌آهن همدان – سنندج با هدف ایجاد کریدور ریلی غرب کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه راه‌آهن همدان – سنندج در قالب پروژه‌های جهش تولید، پیش‌بینی شده است، ادامه داد: مسیر راه‌آهن همدان – سنندج به طول 150 کیلومتر به عنوان بخشی از راه‌آهن تهران – همدان – سنندج است که مرکز استان‌های همدان و کردستان را به هم مرتبط می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال ریلی استان کردستان به شبکه ریلی از اولویت‌های ما بود، گفت: پیش از این و در سالهای قبل، بهره‌برداری از مسیر ریلی تهران – همدان انجام‌ و استان همدان به ریل متصل شد، ‌اما برای اینکه ریل به استان کردستان و شهر سنندج برسد، حدود 150 کیلومتر خط ریلی ‌از همدان تا سنندج باید ساخته می‌شد؛ 48 کیلومتر از این مسیر ریلی در استان همدان و 102 کیلومتر آن در استان کردستان است.

* آغاز ریل‌گذاری مکانیزه راه‌آهن همدان-سنندج در 65 کیلومتر مسیر

خادمی اظهار کرد: مسیر راه‌آهن همدان-سنندج از ایستگاه راه‌آهن همدان منشعب می‌شود و ضمن عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح‌آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود.

وی اظهار کرد: ریل‌گذاری مسیر راه‌آهن همدان – سنندج به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی کشور امروز دوشنبه 12 آبان‌ با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: عملیات ریل‌گذاری مکانیزه این خط ریلی که از طریق جرثقیل مکانیکی انجام می‌شود، از نزدیک ایستگاه همدان آغاز می‌شود.

خادمی اظهار امیدواری کرد: با تأمین مصالح روسازی داخلی کشور که همان ریل‌ ملی است، ادامه ریل‌گذاری این مسیر را به صورت مداوم و سریع انجام دهیم و بلافاصله پس از زیرسازی، روسازی هم انجام شود.

وی با بیان اینکه در این پروژه از ریل ملی استفاده خواهیم کرد، اظهار داشت:‌ در این خط ریلی 296 هزار قطعه تراورس مصرف شده است و پیش‌بینی می‌شود، برای این خط ریلی 21 هزار تن ریل لازم داشته باشیم‌.

* پیشرفت 82 درصدی زیرسازی خط‌آهن همدان-سنندج

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مسیر ریلی در سه قطعه اجرا شده است که قطعه یک 64.50 کیلومتر طول دارد، قطعه دوم پروژه 56.32 کیلومتر و قطعه سوم این خط‌آهن 29.53 کیلومتر طول دارد.

خادمی اضافه کرد: در حال حاضر این پروژه ریلی حدود 82 درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و 65 کیلومتر از این مسیر ریلی در حال حاضر آماده ریل‌گذاری است.

* تکمیل خط‌آهن همدان-سنندج در سال 1400

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه ایستگاه‌های مسیر شامل قروه و سنندج در حال اجرا است، افزود: امیدوارم این پروژه بسیار بزرگ را در سال 1400 به سرانجام برسانیم و بدین ترتیب یکی دیگر از مناطق استان‌‌ها به شبکه ریلی متصل کنیم.

وی اظهار کرد: بدین ترتیب استان کردستان که از نظر توسعه زیرساخت‌ها ضرورت و اولویت دارد با احداث این خط‌آهن زمینه‌ مناسبی برای توسعه و شکوفایی‌ خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: اتصال سنندج به شبکه راه‌آهن سراسری از طریق همدان به تهران، امکان توسعه آتی پروژه و اتصال آن به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمانشاه، همچنین امکان جابه جایی محصولات کشاورزی استان‌های همدان و کردستان و تولیدات صنایع و کارخانجات موجود منطقه، از اهداف اجرای این خط ریلی است.

* طراحی مسیر برای سرعت 160 کیلومتر در قطارهای مسافری

وی گفت: برای این خط‌آهن ظرفیت جابه‌جایی 4.6 میلیون تن کالا از مرز باشماق کردستان عراق در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه دارای حداکثر شیب و فراز مسیر 15 در 1000 است، گفت: حداقل شعاع قوس در این خط ریلی 1250 متر است و 2524 متر طول پل‌های این مسیر است.

خادمی اضافه کرد: این پروژه برای سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت در قطارهای باری طراحی شده است و یک‌خطه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال اول بهره‌برداری، ترافیک پیش‌بینی شده برای این خط‌آهن نیم‌میلیون تن در حمل بار و سه‌دهم میلیون نفر در حمل مسافر است و در سال بیستم بهره‌برداری، ترافیک پیش‌بینی شده بار برای این خط آهن یک‌میلیون تن و مسافر 600 هزار نفر است.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن