اقتصادی

1200 تن بذر ذرت و یونجه را در انبار گمرک موش می خورد

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ – ۰۲:۵۴ 1200 تن بذر ذرت و یونجه را در انبار گمرک موش می خورد

وارد کنندگان بذر می گویند با بخشنامه بانک مرکزی 7 ماه است 1200 تن بذر ذرت و یونجه به ارزش 5 میلیون یورو در انبارهای گمرک رسوب کرده و موش میخورد بیم آن است که فاسد و غیر قابل کشت شوند در این صورت بازار خوراک دام بیشتر متلاطم خواهد شد.

1200 تن بذر ذرت و یونجه را در انبار گمرک موش می خورد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز تولید کنندگان و وارد کنندگان بذر خوراک دام و طیور از قبیل ذرت و علوفه در نشست خبری از تصمیم تیرماه بانک مرکزی در حذف ارز دولتی این نهاده ها و تبدیل آن به نیمایی که باعث رسوب 1200 تن انواع بذور کالاهای اساسی به ارزش 5 میلیون یورو در گمرک کشور شده انتقاد کردند و آنرا درجهت تضعیف تولید کشور، وابستگی هر چه بیشتر به واردات، کاهش ضریب خودکفایی و از بین رفتن مراتع کشور عنوان کردند.

تولید کنندگان و وارد کنندگان بذر می گویند بانک مرکزی در تیرماه امسال اعلام کرد که ارز ترجیحی واردات بذر حذف می شود و وارد کنندگان باید هر چه از فروردین ماه وارد کرده اند مابه التفاوت آن با ارز نیمایی را به بانک برگردانند که این رقم بسیار زیادی است که وارد کنندگان از عهده آن بر نمی آیند و به همین دلیل خواستار ملغی شدن بخشنامه بانک مرکزی هستند.

آنها می گویند: قانون عطف به ماسبق نمی شود و بانک مرکزی اگر امروز بخشنامه ای را صادر می کند نباید به قبل از آن تاریخ هم شامل شود و کسانی که قبل از ابلاغ بانک مرکزی به صورت قانونی و با ثبت سفارش و طی مراحل معمول اقدام به واردات کرده اند چه گناهی دارند و چرا باید مبلغ هنگفتی را به عنوان مابه التفاوت پرداخت کنند.

بانک مجوز ترخیص نهاده از گمرک را نمی دهد

سارا همراهی مدیرعامل یک شرکت وارد کننده بذر گفت: «پس از ثبت سفارش قانونی برای واردات بذر ذرت و با حمایت وزارت جهاد کشاورزی پول خود را به بانک عامل واریز کردم، ارز هم تخصیص یافت بخشی از کالا را وارد کردیم اما پس از بخشنامه بانک مرکزی که وارد کنندگان را مجبور به پرداخت مابه التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی کرده بانک مجوز ترخیص از گمرک را نمی دهد.»

موش ذرت را در انبارهای گمرک می خورد

وی تاکید کرد:« 1200 تن بذر علوفه و ذرت در گمرک رسوب کرده و تصاویری هست که نشان می دهد موش آنها را میخورد. به دلیل اینکه در شرایط بسیار بدی در انبار نگه داری می شود قوه نامیه بذر که توان بذر برای رویش است روز به روز کمتر می شود و اگر در مزرعه هم کاشته شود تولید کمتری خواهد داشت.»

همراهی گفت: این بذور که نسل والد هم هستند برای کشوری که بیش از 70 درصد نیاز خوراک دام و طیور خود را وارد می کند و آشفتگی بازار مرغ، گوشت و تخم مرغ را تحمل می کند، بسیار مهم و حیاتی است کشور در ذرت حتی 83 درصد وابستگی دارد با این حال بذر ذرت با کیفیت را در انبارها خراب می کنند اما می توانستند با این میزان بذر 40 هزار هکتار زمین کاشته و از محصول آن بخش زیادی از نیاز داخل را تامین کنند.

تولید کنندگان از تصمیم یک شبه بانک مرکزی گلایه می کنند

تولید کنندگان از تصمیم یک شبه بانک مرکزی گلایه می کنند و آنرا به ضرر بخش تولید و امنیت غذایی کشور می دانند.

مجید زارعی تولید کننده و وارد کننده دیگری که در این نشست حضور داشت گفت: دولت در شرایطی این تصمیم نادرست را گرفته که وابستگی به علوفه و خوراک دام وطیور بازار را متلاطم کرده و موجب نارضایتی مردم شده است به جای حمایت از تولید داخل با چنین اقداماتی تولید داخل را به زمین می زنند.

وی افزود: دولت اگر ارز دولتی بذر را حذف می کند پس ارز واردات آن را که اکنون با ارز دولتی است نیز نیمایی کند و گرنه تولید کنندگان داخلی قادر به رقابت نخواهند بود.و نتیجه این کارها باعث شده که تولید خوراک دام سال به سال کمتر شود به طوری که تولید ذرت کاهش یافته و اکنون تنها 17 درصد از نیاز کشور از داخل تامین می شود.

زارعی گفت: حذف ارز دولتی بذر باعث شده قیمت آن در بازار 5 برابر شود، ارز نهاده های کود و سم هم حذف شده و اینها هم قیمت های نجومی پیدا کرده اند و در مجموع هزینه های تولید کشاورزان به شدت افزایش یافته و تولید را برای آنها از صرفه خارج کرده است.

کشاورزان بذر با کیفیت ندارند

رضا حاتم زاده یکی دیگر از فعالان حوزه بذر افزود: بذر علوفه اگرچه در کشور گفته می شود وجود دارد اما اینها بذر های با کیفیت و پرتولید نیستند به همین دلیل مجبور هستیم وارد کنیم مثلا در خوزستان به دلیل کم آبی و شور شدن خاکها مجبوریم بذر مقاوم به خشکی و شوری وارد کنیم اما بانک مرکزی با این اقدامات خود مانع می شود.

وی تاکید کرد: بذر هر چقدر مناسب و کیفی باشد باعث کاهش وابستگی، کاهش فشار به مراتع و افزایش تولید و ضریب خودکفایی خواهد شد.

حاتم زاده هشدار داد: بخشنامه بانک مرکزی دست اندازی جلوی تولید است و در چند ماه آینده باید منتظر گرانی های جدید در بخش محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ و لبنیات باشیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن