Categories: فرهنگ و هنر

روزی در تقویم به نام ثروت ملی ایرانیان

به گزارش مشرق، علی دارابی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در فرهنگ ایرانیان، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. از ترانه لالایی تا نقش شعر بر لوح یادبود ، کتاب زندگی منظومه ای از سخن ها و سروده های شنیدنی ست.

زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان تشیع و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران اثر ارزشمند در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان بوده است.

در تجلی این ظهور و حضور ، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز بیست و هفتم شهریورماه ، مقارن با سالروز درگذشت استاد شهریار، (۱۲۸۵ تا ۱۳۶۷) «روز ملی شعر و ادب پارسی» نامیده شده است.

مقام معظم رهبری فرمودند « شعر ثروت ملی ایرانیان است» . ایشان توجهی ویژه به شعر و شاعران کهن و ادیبان هم روزگار ما داشته و خود نیز از دانش و قریحه خاصی در این حوزه برخوردارند. زبان فارسی را یکی از دو رکن اساسی هویت ایرانی می شناسند.

علاوه بر « زبان فارسی معیار» در سرزمین گوهرخیز ایران ، مردمانی با گویشها و زبان های متنوع زندگی می کنند که ضمن « حفظ وحدت ملی » با حمیت ایرانی خویش ؛ پرچم رنگارنگ کلام پارسی و شعر ( فولکلور ) را در سپهر فرهنگی و رسانه ای جهان به اهتزاز درآورده اند.

فرهنگستان زبان و ادب پارسی مسئولیتی مهم در این حوزه دارد . از جمله معادل گزینی برای واژه های خارجی که در گفتمان جامعه رایج شده است و با توجه به سرعت ارتباطات و شتاب در تولید علم و مهارت ، نیازمند فعالیتی بیشتر برای خلق و تفهیم واژگان روان و مخاطب پذیر پارسی است.

رسانه ملی نیز رسالت آگاهی بخشی ، آموزش و انتشار سریع و موثر آفریده ها برای پالایش و تعالی زبان در گفتار و نوشتار ملت ایران را بعهده دارد . از اینرو با دعوت از اساتید تراز اول شعر و زبان فارسی به بررسی کارشناسی ، تحلیل تخصصی و طراحی هنرمندانه برنامه ها برای سالم‌سازی زبان گویندگان و مجریان صداوسیما پرداخته و ضمن آموزش و نظارت بر تطهیر زبان رسانه ، مستقیما بر زبان جامعه تاثیر می گذارد .

توفیقاتی که در این زمینه کسب شده ( در همین ایام ) از سوی رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مورد تقدیر قرار گرفت .

امید که در آینده ای نه چندان دور ؛ شهد شیرین سخن پارسی علاوه بر کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و هندوستان، در کام و کلام مردم سایر نقاط دنیا پدیدار و ماندگار شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

موتور جستجوی avalkhabar

Share
Published by
موتور جستجوی avalkhabar

Recent Posts

استخدام مسئول دفتر در اصفهان

مجموعه ای با بیش از 20 سال سابقه کار در زمینه صنعت فولادی کشور جهت…

3 ساعت ago

استخدام تحصیلدار و کارپرداز در اصفهان

مجموعه ای با بیش از 20 سال سابقه کار در زمینه صنعت فولادی کشور جهت…

3 ساعت ago

استخدام تکنسین دارویی و تکنسین آرایشی در داروخانه دکتر قلیزاده در تهران

استخدام داروخانه دکتر قلیزاده داروخانه دکتر قلیزاده جهت تکمیل کادر خود در استان تهران از…

3 ساعت ago

استخدام کارشناس و کارمند فروش در آراز سرمایه سعادت در تهران

استخدام آراز سرمایه سعادتآراز سرمایه سعادت در تهران (منطقه ۱۲، امامزاده یحیی) جهت تکمیل کادر…

3 ساعت ago

استخدام ۷ عنوان شغلی در آذربایجان شرقی

یک شرکت معتبر در زمینه تولید کنتور هوشمند جهت تکمیل کادر خود در استان‌ آذربایجان…

3 ساعت ago

استخدام طراح مکانیک در مهندسی موج پردازان البرز در تهران

استخدام مهندسی موج پردازان البرزشرکت معتبر دانش بنیان مهندسی موج پردازان البرز در زمینه الکترونیک…

7 ساعت ago