اقتصادی

ناترازی عمیق در دخل و خرج صنعت مرغداری خراسان شمالی/ شماری از مرغداری‌ها از چرخه تولید بازماندند

شبکه های اجتماعی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سلامکانال تلگرام
توئیتر

گروه: استان خراسان شمالی ساعت: 11:40 منتشر شده در مورخ: 1401/05/29 شناسه خبر: 1891161 مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی خبر داد؛ ناترازی عمیق در دخل و خرج صنعت مرغداری خراسان شمالی/ شماری از مرغداری‌ها از چرخه تولید بازماندند ناترازی عمیق در دخل و خرج صنعت مرغداری خراسان شمالی/ شماری از مرغداری‌ها از چرخه تولید بازماندند معصومه قربانی گفت: آزادسازی قیمت‌ها، افزایش چهار برابری خوراک طیور و تعیین سقف قیمت برای خرید مرغ زنده از مرغداری‌ها، وضعیت دخل و خرج چرخه تولید مرغ گوشتی استان را به شدت ناتراز کرده و قیمت فروش، هزینه تولید را جواب نمی دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معصومه قربانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه های مرغداران استان، تعیین سقف خرید مرغ زنده از درب مرغداری ها توسط ستاد تنظیم بازار استان است.

قربانی گفت: این اقدام پس از آزادسازی قیمت ها (در اردیبهشت ماه امسال) اعمال شد که در صورت سرپیچی از این مصوبه، تعزیرات برای بررسی مسئله ورود خواهد کرد.

وی با تصریح بر این مطلب که سقف تعیین شده قیمت خرید مرغ زنده از درب مرغداری در استان کمتر از بهای تمام شده هزینه تولید مرغ زنده در مرغداری است، بیان کرد: قیمت تمام شده برای تولید یک کیلوگرم مرغ گوشتی در مرغداری ها مبتنی بر هزینه دستمزد کارگری، داروها، خرید جوجه و خوراک طیور بیش از 42 هزار تومان می شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی همچنین افزود: درصورتیکه هزینه های آب، برق و گاز را نیز لحاظ کنیم، قیمت یک کیلو مرغ گوشتی تولید شده در مرغداری به حداقل 47 هزار تومان می رسد.

وی گفت: این در حالی است که ستاد تنظیم بازار استان سقف قیمت خرید یک کیلوگرم مرغ زنده در درب مرغداری ها را 40 هزار تومان مصوب کرده است.

قربانی افزود: در عین حال، کشتارورزان نیز مرغ زنده را از مرغداران استان کیلویی 34 هزار تومان می خرند و این مرغ خریداری شده به عنوان مرغ گرم در فروشگاه های عرضه استان کیلویی 49 هزار تومان به مصرف کننده فروخته می شود.

وی با تاکید براین نکته که پس از آزادسازی قیمت ها می بایست بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا معاملات خود را انجام می داد، اعلام کرد: این اعمال تعیین سقف برای قیمت گذاری مرغ زنده در مرغداری ها، زیان مالی جدی بر مرغداری های استان وارد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین انتظار مرغداران استان از ستاد تنظیم بازار استان این است که تعیین سقف برای قیمت گذاری خرید مرغ زنده از مرغدارای ها برداشته شود و بجای آن کف قیمت خرید مرغ زنده از مرغداری ها اعمال شود تا حداقل قیمت مرغ از یک حدی پایین تر نرود که هزینه های تولید برای مرغدار از محل فروش برآورده شود.

قربانی افزود: درصورتیکه ستاد تنظیم بازار بر تعیین سقف قیمت اصرار دارد، سقف قیمت گذاری به صورتی تعیین شود که حداقل هزینه های تولید مرغ زنده نیز برآورده شود.

بازماندن از تولید و کاهش جوجه ریزی از پیامدهای آزادسازی قیمت ها در صنعت مرغداری

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی در ادامه درباره وضعیت قیمت خوراک طیور پس از آزادسازی قیمت ها در کشور نیز اظهار کرد: قیمت خوراک طیور از اردیبهشت ماه تا به کنون چهار برابر شده است.

قربانی گفت: مبتنی بر این شرایط هر مرغدار در مقایسه با قبل از اجرای دستورالعمل آزادسازی قیمت ها، برای هر دوره جوجه ریزی باید چهار برابر بیشتر سرمایه در گردش هزینه کند تا بتواند به تولید ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط ، شماری از مرغداری ها استیجاری استان از ادامه فعالیت بازماندند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی همچنین افزود: در استان، شماری از مرغداری های جدید راه اندازی شده و شماری از مرغداری های غیرفعال که فعال شده بودند نیز متاثر از آزادسازی قیمت ها، افزایش خوراک طیور و نداشتن سرمایه در گردش کافی برای تولید، غیر فعال شدند.

وی یادآور شد: در حال حاضر تسهیلات مصوب برای پرداخت به مرغداری های استان فقط پاسخگوی 50 درصد از از مجموع تمامی سرمایه در گردش مورد نیاز هر واحد مرغداری است.

قربانی افزود: فرآیند دریافت این تسهیلات مصوب طولانی، با دوره بازپرداخت یکساله است که نرخ کارمزد آن نیز بالا است.

وی گفت: این تسهیلات مصوب برای چرخه تولید مرغ گوشتی اقتصادی نیست.

افزون بر این، مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی با یادآوری این مطلب که کاهش قدرت خرید مردم نیز بر میزان تقاضای خرید این کالا و قیمت خرید مرغ گرم اثر منفی گذاشته است، اعلام کرد: شماری از واحدهای مرغداری استان که آماده جوجه ریزی هستند فعلا برای انجام جوجه ریزی دست نگه داشته اند.

قربانی درباره میزان جوجه ریزی انجام شده در مرغداری های استان نیز بیان کرد: در خراسان شمالی 106 واحد مرغداری فعال هستند که از فروردین ماه 1401 تا به 19 مرداد ماه 1401، به میزان سه میلیون و 774 هزار و 288 قطعه جوجه ریزی انجام داده اند و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته در استان به میزان چهار میلیون و 94 هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده بود.

بی انگیزگی مرغداران بر تحویل مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام و طیور

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود با بیان اینکه پس از آزادسازی قیمت ها، تقاضای خرید مرغ گرم در استان نیز کاهش یافته است، افزود: در همین راستا، در استان تقاضای بازار برای خرید مرغ زنده نیز از 25 هزار قطعه مرغ گوشتی در روز به بین 17 تا 20 هزار قطعه مرغ گوشتی در روز کاهش یافته است.

قربانی در ادامه به دستورالعمل شرکت پشتیبانی امور دام و طیور کشور نیز اشاره و عنوان کرد: پس از آزادسازی قیمت ها، این شرکت در سطح کشور در راستای حمایت از مرغداران، ذخیره سازی مرغ مازاد و جلوگیری از کاهش قیمت مرغ زنده را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: با توجه به اینکه این دستورالعمل اجرایی شد، با این وجود، اجرای آن با اشکالاتی همراه بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی بیان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام و طیور کشور 10 درصد از وجه مرغ زنده خریداری شده از مرغداران را طی مدت شش ماه بلوکه می کند و 90 درصد دیگر از وجه مرغ خریداری شده را پس از یک مدت طولانی که گاهی به 50 تا 60 روز نیز می رسد به مرغدار پرداخت می کند.

وی افزود: این در حالی است که به طور قانونی وجه باید تا مدت 20 روز به مرغدار پرداخت شود.

قربانی تصریح کرد: این رویه، میل مرغداران استان به انجام معامله با شرکت پشتیبانی امور دام و طیور را بسیار کاهش داده است و این مرغداران ترجیح داده اند که برای دریافت سریع وجه خود با بخش خصوصی معامله کنند.

تحویل خوراک طیور به مرغداران در گرو تسویه حساب های دولت و بخش خصوصی

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی همچنین به گلایه مرغداران استان از تحویل نشدن به موقع خوراک طیور خریداری شده از سوی شرکت های خصوصی مستقر در بنادر کشور به مرغداران استان اشاره کرد و گفت: هنوز با وجود گذشت حدود پنج ماه هنوز این محموله خریداری شده به مرغداران استان تحویل نشده است.

قربانی افزود: شرکت های خصوصی در پاسخ به پیگیری های اتحادیه مرغداران استان اعلام کرده اند تا زمانیکه دولت، ارز ترجیحی چهار هزار و 200 تومان حاصل از واردات خوراک طیور را با آنان تسویه نکند، بارگیری انجام نمی شود.

وی تصریح کرد: این مسئله موجب عقب افتادگی دوره های جوجه ریزی خواهد شد.

علاوه بر این، مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی بیان کرد: دولت اعلام کرده بود که بهای خرید خوراک طیور از سامانه بازارگاه تا 21 اردیبهشت ماه امسال را با ارز ترجیحی محاسبه خواهد کرد که هنوز دولت به این وعده خود عمل نکرده است.

وی با تاکید بر اجرای این ابلاغیه توسط دولت، یادآور شد: درصورتیکه این ابلاغیه اجرایی نشود، مرغداران متحمل زیان مالی سنگینی خواهند شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی در خاتمه درباره پیامدهای قطعی برق به صنعت مرغداری استان نیز اظهار کرد:امسال، اطلاع رسانی به مرغداری ها درباره زمان های قطعی برق در مرغداری ها به درستی انجام نشده بود که اگر شرکت توزیع برق استان جدول خاموشی های برق را در اختیار اتحادیه مرغداران استان قرار می داد تا اطلاع رسانی ها به موقع انجام می شدند، شماری از واحدهای مرغداری استان به علت قطعی برق متحمل تلف شدن تعداد قابل توجهی از جوجه های خود نمی شدند.

قربانی افزود: امسال اطلاع رسانی جدول خاموشی برق به مرغداران استان به درستی انجام شده بود که شماری از واحدهای مرغداری استان نتوانستند به موقع دستگاه های دیزل ژنراتور خود را آماده کنند.

انتهای پیام/

http://www.dana.ir/1891161 '); d.write(' اخبار مرتبط آخرین اخبار

  • اساتید بسیج دانشگاهی استان مشاوران اجرایی می شوند

  • ۱۱ هزار زائر اربعینی خراسان شمالی تقاضای خروج از مرز مهران را دارند

  • فقط ۳۰ درصد مساجد خراسان شمالی امام جماعت دارند

  • کارجویان قبل از مهارت آموزی به دفاتر کاریابی مراجعه کنند

  • ناترازی عمیق در دخل و خرج صنعت مرغداری خراسان شمالی

  • زایش آسیب‌های اجتماعی از شوره‌زار بیکاری و فقر

  • بیشترین تقاضای نقل و انتقالات معلمان مربوط به راز و جرگلان و مانه و سملقان است

  • شناسایی ۱۹ هزار بی سواد در خراسان شمالی

  • واگذار نکردن زمین به پارک علم و فناوری خراسان شمالی با وجود دستور صریح وزیر

  • ۱۹۰۰ نوآموز بدو ورود به دبستان در خراسان شمالی آموزش‌های دوزبانه را فرا می‌گیرند

  • تهیه سند جامع پسماند استان خراسان شمالی کلید خورد

  • پیش ثبت نام ۱۳ هزار زائر اربعین حسینی در خراسان شمالی

  • پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از هیات تطبیق مقررات

  • فضاسازی شهری هفته دفاع مقدس پررنگ باشد

  • نسخه نجات بخش خارج شدن از وضعیت اقتصادی امروز توجه به تولید است

  • استفاده از آب خاکستری برای مصارف فضای شهری و ساختمانی

  • کمبود دارو یک مسئله کشوری است

  • مسئله اقتصاد جز از طریق حرکت به سوی دانش بنیان حل نمی‌شود

  • مشکل جدی صنایع کوچک استان در تأمین مواد اولیه

  • آبرسانی به ۱۰۷ روستای استان با پیمانکاری قرارگاه امام حسن (ع) سپاه

  • آموزش ۱۷۷۳ داوطلب در جمعیت هلال احمر شیروان

  • لزوم بازتولید الگوهای جدید برای تربیت نسل های صالح

  • تنها ۳۰ مدرسه بجنورد تک نوبته هستند

  • شیب تند کم‌آبی در کف استخرهای خانگی

  • دود کَنده‌کاری شرکت‌های خدمات‌رسان در چشم مردم

  • نیاز جدی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی به جذب ۵۰ مربی جدید

  • ۴۳ هزار راس دام مازاد خراسان شمالی در صف کشتار

  • روند افزایشی عرضه روغن موتور و کاهش قیمت آن در بازار به زودی

  • قانون مداری نوعی امر به معروف و نهی از منکر است

  • پهلوان پنبه‌های مجازی را جدی نگیریم

  • مافیای سموم، سد راه کشت بیولوژیک

  • « دارویار» چگونه یاریگر کمبود دارو در کشور می شود؟

  • ۴۲ درصد از تعهدات مهارت آموزی استان بر دوش آموزشگاه‌های آزاد

  • ۷۲ آشپزخانه حسینی برای پخت اطعام نیازمندان افتتاح شده است

  • یازدهمین دوره کنگره سراسری شعر دفاع مقدس در خراسان شمالی برگزار می شود

  • فعالیت ۵۰ هزار نفر در صنعت فرش خراسان شمالی

  • صدور حکم قضایی بر جمع‌آوری اسب‌های رها شده از رشته کوه آلاداغ

  • مجازاتی که سرنوشت مجرمان را تغییر می‌دهد

  • چوب قیمت نجومی کامیون‌های اسقاطی لای چرخ‌ نوسازی ناوگان باری

  • ۵ شهرستان خراسان شمالی قرمز شد

دانلود سریال پوست شیر آفر تور کیش بلیط هواپیما آنلاین بازار '; document.body.innerHTML += t; } }, 100);

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن