فرهنگ و هنر

«قصه کربلا» به روزهای داغ تابستان رسید

«قصه کربلا» به روزهای داغ تابستان رسید

«قصه کربلا» برش‌هایی از زندگانی امام حسین(ع) از آغاز تا پرواز، توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

به گزارش مشرق، «قصه کربلا» برش‌هایی از زندگانی امام حسین(ع) از آغاز تا پرواز، توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

بر اساس این گزارش،‌ «قصه کربلا» کاری متفاوت در حوزه داستان‌نویسی معاصر درباره واقعه عاشوراست که با گزینش وقایع تاثیرگذار از رویداد بزرگ تاریخ شیعه به روایت گوشه‌هایی از آن واقعه پرداخته است.

قبلا این کتاب از سوی انتشارات عماد منتشر شده بود، اما مهدی قزلی حدود یک‌سال روی کتاب کار کرد و مجددا آن را با ویرایشی جدید و صفحه آرایی تازه با ادبیات غنی‌تری در اختیار انتشارات شهید کاظمی قرار داد.
قبل از پرداختن به ویژگی‌های این اثر عاشورایی یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که اصولاً حادثه کربلا یکی از وقایع فراموش‌نشدنی تاریخ شیعه است که با گذشت قرن‌های متمادی هنوز هم تازگی دارد و هر شنونده‌ای را در هر گوشه‌ای از کره خاکی که باشد تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در حادثه کربلا اتفاقات ناگواری به وقوع پیوست که هنوز هم بسیاری از مفسران تاریخی از تحلیل جامع آن عاجزند و هر بار فقط گوشه‌هایی از آن واقعه بزرگ بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شود.

اندیشمندان و ارادتمندان آن حضرت در طول سال‌های متمادی که از وقوع آن واقعه دردناک می‌گذرد، همواره کوشیده‌اند محملی بیابند که پیام آن حادثه عظیم را به ساده‌ترین زبان ممکن به گوش شنوندگان در اعصار مختلف برسانند. در این میان، تالیف کتاب‌هایی با موضوع عاشورا و رویدادهای پیرامونی آن که بتواند با مخاطبان عصر خود ارتباط تنگاتنگی برقرار کند، از جمله دغدغه‌های اصلی نویسندگان هر عصری بوده که خوشبختانه تابه‌حال در این زمینه کتاب‌های متعددی تالیف و به چاپ رسیده است.

نویسنده در مقدمه کوتاهی که در ابتدای این اثر آمده است، یادآوری می‌کند: گاهی می‌شود اتفاقی آرام آرام در زندگی آدمی رخ می‌دهد. اتفاقی که اگر آرام آرام رخ نمی‌داد، هیچ کس باورش نمی‌کرد. اتفاقی که همه نگاهش می‌کنند، دوست ندارند واقعیت داشته باشد ولی دارد. چه بسا خود آدم هم دستی در آن داشته باشد. آن چه در عاشورای سال ‾۶۱ در کربلا اتفاق افتاد هم از این دست است؛ ماجرایی که ریشه‌اش در جاهلیت اعراب حجاز بود و بعثت پیامبر آخرین از بین آنها و عدم توان مردم در انکار پیامبر و سالام و خلافت و کشورگشایی‌ها و اخلاص علی و شجاعت علی و عدل علی و خلافت علی و نامردمی نامردان و مردی مردان و خواست خدا و تمکین حسین ولی خدا.
این اتفاق باعث شد آخرین پسر دختر یک پیامبر از شرق دا غرب عالم جسمش بر پهنه خاک بیفتد و بشود آنچه نباید.
انگار همه دنیا خواب‌نما شده بودند. خون نواده رسول خدا که زمین ریخت کم کم خواب از سر آدم و عالم پرید. هرکه از خواب بیدار می‌شد یا دیوانه می‌شد یا فدایی یا فراری.
ماجرای کربلا بیشتر به یک قصه شبیه است. قصه‌ای که واقعی‌ست اما باورکردنی نیست و ای کاش این فقط این یک قصه بود.
برشی از کتاب:
حسین همیشه پیش روی بقیه بود نه پشت سرشان، همیشه پناهگاه دیگران بود نه درپناهشان؛ همانطور که شایسته امام است.
در کربلا هر کدام از یارانش که می‌افتادند و هنوز صدایشان درمی‌آمد، حسین را صدا می‌زدند و دوست داشتند سرشان را بگذارند روی پای کسی که همیشه در همه چیز ازشان جلو بوده.
خودش اما چه کسی را باید صدا می‌زد وقتی روی زمین افتاده بود: خدایا راضی‌ام به رضایت و تسلیمم به قضایت، معبودی جز تو نیست… و شاید حضرت حق در جواب زمزمه های حسین جواب
می داده: (( وَاصْطنَعَتکُ لنِفَسِی)) یا می گفته بیا…
((ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ راَضِیةَ مرَضْیةًّ ))
کتاب «قصه کربلا»؛ برش‌هایی از زندگانی امام حسین (ع) از آغاز تا پرواز به قلم مهدی قزلی (نویسنده کتاب تقریظ شده پنجره‌های تشنه) در قطع رقعی و ۱۹۲ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.
علاقه‌مندان برای تهیه این کتب می‌توانند از طریق سایت nashreshahidkazemi.ir یا ارسال نام کتاب به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ اقدام و کتاب در قالب طرح تابستانه با تخفیف ۳۰ درصد تهیه کنند.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن