فرهنگ و هنر

تعزیه‌خوانی که بعد از ۸۰ سال محرم را در خانه می‌ماند

تعزیه‌خوانی که بعد از 80 سال محرم را در خانه می‌ماند

مرتضی صفاریان گفت: بعد از ۸۰ سال تعزیه‌خوانی، امسال برای اولین بار تعزیه‌ای با حضور مردم اجرا نمی‌کنم.

به گزارش مشرق، این تعزیه‌خوان قدیمی درباره برنامه‌های امسالش در محرم بیان کرد: در این ۸۷ سال عمری که پشت سر گذاشته‌ام، هر سال در محرم تعزیه‌خوانی کردم یعنی از ۶ سالگی تا کنون که بیش از ۸۰ سال می‌شود، ولی امسال برای اولین بار بخاطر کرونا شرایط مهیا نیست، همان طور که در ماه رمضان هم این امکان وجود نداشت و من چنین چیزی را تا به حال به یاد ندارم.

او با اشاره به اینکه خانواده‌اش هم بخاطر شیوع بیماری کوید ۱۹ موافق سفر و اجرای تعزیه او نبودند، گفت: قرار بود امسال در سبزوار اجرا داشته باشیم که بانی مراسم ما گفت، «اگر شما نیایید ما هم برنامه‌ای نداریم چون نمی‌توان جمعیت را کنترل کرد». ضمن اینکه علاوه بر گرفتن مجوز نگران این هم بودیم که حتی یک نفر در میان جمعیت به کرونا مبتلا شود.

صفاریان افزود: تا جایی که می‌دانم در خیلی جاها برنامه‌های تعزیه کنسل شده و گروه‌هایی قرار است آنلاین تعزیه اجرا کنند. خود ما هم فقط قرار است در حوزه هنری تعزیه‌ای داشته باشیم تا در محرم از شبکه دو پخش شود و برای هر تعزیه‌خوان دو شب را در نظر گرفته‌اند.

این تعزیه‌خوان گفت: برای دهه آخر ماه صفر برنامه ای در خوانسار داشتیم که فعلا متتفی نشده چون هم قرار است پروتکل‌ها رعایت شوند و هم با یک چهارم ظرفیت برگزار شود، البته امیدواریم تا آن زمان این بیماری برطرف شده باشد. با این حال وضعیت فعلی به گونه‌ای نیست که بخواهیم مردم را جمع کنیم و تعریه بخوانیم. توصیه من به تعزیه‌خوان‌ها نیز این است که باید مراقب سلامتی خود و مردم باشند چون اگر برای محرم و صفر امسال پولی برای اجرا بگیرند و قرار باشد در آخر برای درمان خرجش کنند چه فایده‌ای دارد؟ هرچند شاید در روستاهای با جمعیت کم و با رعایت پروتکل‌ها بتوان تعزیه اجرا کرد، ولی مردم با تعزیه‌های آنلاین و در خانه هم می‌توانند امسال عزاداری کنند.

صفاریان در پایان در پاسخ به اینکه آیا با توجه به تعطیلی تعزیه‌های ماه رمضان و الان هم محرم حمایتی از سوی انجمن‌های مربوط صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: هیج حمایتی از طریق وزارت ارشاد ودولت به ما نشده و فعلا بعضی بانی‌های تعزیه که قرار بود امسال برایشان تعزیه اجرا کنیم، بیعانه‌ها را پس نگرفتند تا برای سال آینده بماند.

منبع: ایسنا

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن