اقتصادی

مصرف گاز در کشور ما ۶ برابر متوسط جهانی است/ گاز ۱۷۰ گرما تاب در محیط‌های باز شهری قطع شد

شبکه های اجتماعی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سلامکانال تلگرام
توئیتر

گروه: اقتصادی ساعت: 08:44 منتشر شده در مورخ: 1401/10/05 شناسه خبر: 1919726 علوی نیا در گفتگو با دانا مطرح کرد؛ مصرف گاز در کشور ما ۶ برابر متوسط جهانی است/ گاز ۱۷۰ گرما تاب در محیط‌های باز شهری قطع شد مصرف گاز در کشور ما ۶ برابر متوسط جهانی است/ گاز ۱۷۰ گرما تاب در محیط‌های باز شهری قطع شد مجری طرح بهینه‌سازی مصرف گاز با اشاره به اینکه مصرف گاز در کشور ما ۶ برابر متوسط جهانی است، گفت: گرما تاب‌ها این روزها در فضاهای باز میزان زیادی از گاز را غیربهینه مصرف می‌کنند، تا جایی که در روزهای گذشته برای جلوگیری از این نحوه مصرف گاز ۱۷۰ گرما تاب در محیط‌های باز شهری قطع شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ این روزها همه کشورهای جهان برای دستیابی به توسعه پایدار در مرحله اول نیازمند به ابزاری به نام انرژی هستند و تأمین انرژی از طریق حامل‌های متنوع چون نفت، گاز و فراورده‌های حاصل از آن و انرژی‌های تجدیدپذیر صورت می‌گیرد.
به نظر می‌رسد در فصل سرما، باتوجه‌به افزایش مصرف انرژی به‌موازات رشد و توسعه کشور و محدود بودن منابع، به‌خصوص گاز طبیعی، باید در نظر داشته باشیم که برای پیشگیری از مواجه‌شدن با بحران، مدیریت صحیح مصرف انرژی (گاز) را باید در دستور کار جدی دولت و مردم قرار دهیم.
بیشتر بخوانید:
تعرفه‌گذاری پلکانی در مدیریت مصرف گاز مؤثر است/ وظایف دولت در بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی
بررسی‌های اقتصادی قیمت گاز نشان از این موضوع دارد که کشش درآمدی مصرف گاز در حدود ۰.۳۲ و کشش قیمتی ۰.۰۵۷ است. همچنین با افزایش یک‌درصدی تعداد مشترکین، مصرف، ۰.۶۸ درصد افزایش خواهد یافت. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، درصورتی‌که مدیریت و کنترل صحیحی بر مصرف گاز طبیعی صورت نپذیرد در آینده نه‌چندان دور، کشور با مشکلات غیرقابل‌تصوری مواجه خواهد شد.
باتوجه‌به مطالب ذکر شده، چگونگی استفاده از حامل‌های انرژی و شیوه عرضه آن، در برنامه‌ها و روند توسعه کشور نقش اساسی دارد. در ایران، به دلیل مزیت نسبی اقتصادی انرژی در تولید کالا و نقش نفت خام در موازنه ارزی کشور، شیوه بهره‌گیری منطقی از منابع انرژی، در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی، امری حیاتی به شمار می‌رود.

در آمد ارزی اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی و آثار آن در اقتصاد

از دیدگاه کارشناسی استفاده از گاز طبیعی به‌ جای نفت، گذشته از حفظ محیط‌ زیست، در آمد ارزی هنگفتی را موجب می‌گردد و اولین گام در راستای اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی، اولویت‌بندی مصرف و تخصیص بهینه منابع محدود گاز طبیعی به بخش‌های مختلف مصرف است.
از این‌ رو شاخص امنیت انرژی، پس از بهینه‌سازی مصرف، مهم‌ترین شاخص و شاخص‌های کارایی مصرف انرژی، ارزش‌افزوده، امنیت ملی در سطح بین‌الملل و تأثیرات توسعه‌ای در سطح کشور، به ترتیب دومین تا پنجمین شاخص مهم برای اولویت‌بندی بخش‌های مختلف مصرف شناخته شدند.
محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در روزهای اخیر درباره تغییرات مصرف گاز بخش خانگی و صنعتی کشور با کاهش دمای عمومی زمستانی اظهار کرد: با ورود یک جبهه هوای سرد از شمال و شمال غرب کشور که به‌سرعت گسترش‌یافته و حتی به استان‌های جنوب غرب، خوزستان، لرستان و… نیز رسیده و ماندگاری بیش از حد آن، مصرف گاز در اولین روز این هفته یعنی (شنبه) به ۵۹۰ میلیون مترمکعب رسید.
وی افزود: این مقدار مصرف در ابتدای هفته جاری به نسبت ابتدای هفته گذشته، ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد که با اطلاعات هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود این روند افزایش مصرف، تا پایان هفته ادامه‌دار باشد؛ به‌این‌ترتیب پیش‌بینی‌ می‌شود مصرف گاز طبیعی تا اواخر هفته جاری به ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.
وی تصریح کرد: باتوجه‌به محدودیت‌های اعمال‌شده در صنایع و نیروگاه‌ها برای مصرف گاز و اینکه تنها منبع تأمین افزایش مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری، اعمال محدودیت در بخش نیروگاهی و صنایع است، از همه خواست تا با رعایت الگوی مصرف بهینه، به گازرسانی به دیگر بخش‌ها کمک کنند.
این کارشناس انرژی با بیان اینکه مصارف بخش خانگی، تجاری و صنایع، بیش از ۷۰ درصد از گاز تحویلی به شبکه انتقال کشور را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: از همه مردم می‌خواهیم با رعایت نکات ساده مانند پوشیدن لباس گرم، استفاده از پرده‌های ضخیم در منازل و…، و در نتیجه، کاهش ۱۰ درصدی در مصرف خانگی، ۶۰ میلیون مترمکعب، یعنی معادل دوفاز پارس جنوبی در مصرف خانگی صرفه‌جویی کنند تا آن را در نیروگاه‌ها و صنایع استفاده کنیم.

مصرف گاز در کشور ما ۶ برابر متوسط جهانی است

سید مهدی علوی نیا مجری طرح بهینه‌سازی مصرف گاز درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: متأسفانه در روزهای اخیر مصرف گاز کشور به‌شدت بالا رفته است و این نحوه مصرف کاملاً غیربهینه است مصرف در برخی از استان‌ها مثل تهران مازندران خراسان رضوی و … شاهد افزایش بی‌رویه مصرف هستیم.
وی افزود: ما نمی‌گویم که گاز کم داریم؛ ولی مصرف گاز در کشور ما بهینه نیست و بسیار بالاتر از نرم جهانی است و ما باوجوداینکه ۶ درصد از تولید گاز در جهان را داریم حدوداً همین میزان را هم در کشور مصرف می‌کنیم درحالی‌که فقط یک درصد از جمعیت جهان در کشور ما زندگی می‌کند.
این کارشناس انرژی ادامه داد: متأسفانه مصرف ما پنج و نیم تا ۶ برابر مصرف متوسط جهانی است اگر به همین سمت‌وسو پیش برویم در سال‌های آتی با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد درحالی‌که ما می‌توانیم با راهکارهای بسیار ساده‌ای این نوع مصرف را بهینه‌سازی کنیم.
وی در ادامه گفت: از جمله این کارها پوشیدن لباس گرم است؛ زیرا در فرهنگ ما به‌گونه‌ای است که در زمستان هم در خانه شبیه به تابستان لباس می‌پوشیم درحالی‌که در همه جهان این‌گونه است که لباس باید متناسب با آن فصل باشد که باید این فرهنگ‌سازی در کشور ما صورت پذیرد و یا می‌توانید با بستن دریچه‌های کولرها صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی کنیم.
وی با اشاره به اهمیت برخی فعالیت‌های ساده مانند پوشاندن دریچه کولر و درزهای ورودی هوای سرد، در مصرف انرژی ادامه داد: این کار می‌تواند دمای منزل را متعادل کند و مصرف کاغذ را کاهش دهد و یا با استفاده از درزگیر برای پنجره می‌توانیم مصرف گاز را بهینه کنیم به‌خصوص خانه‌هایی که گرمایش آنها از موتورخانه انجام می‌شود می‌تواند این کار بسیار مثمر ثمر باشد و یکی از فرهنگ‌های غلط دیگر در کشور ما استفاده از شومینه است..
وی با اشاره به مصرف بسیار بالای گاز در شومینه و راندمان پایین این وسیله گرمازا توضیح داد: استفاده مفید از انرژی در این وسیله بسیار پایین است.

قطع گاز ۸۴۱ مرکز دولتی و ۱۷۰ گرما تاب در محیط‌های باز شهری

این مدیر بهینه‌سازی گفت: بهینه‌سازی مصرف را از داخل خود دولت شروع کردیم و در مرحله اول ۷۲ هزار پایش را انجام دادیم و از این پایش‌ها ۸۴۱ پایش منجر به قطعی گاز شد و برنامه دولت از این است که مصرف گاز را حدوداً سال ۱۰ درصد کاهش دهد و با صرفه‌جویی در مصرف گاز را از داخل ساختمان‌های دولتی شروع کرده‌ایم.
وی با اشاره به موضوع گرما تاب‌ها گفت: در شرایط کنونی حساسیت ما روی این‌گونه دستگاه‌هاست و این منطقی نیست که عده‌ای در فضای باز گرما تاب نصب کنند تا با به‌دست‌آوردن رضایت مشتری و مصرف غیربهینه گاز به درآمدهای بیشتری برسند و این روزها نظارت و پایش خود را بر رستوران‌ها و مکان‌هایی که خارج از محیط بسته خود در فضای باز گرما تاب نصب می‌کنند را بیشتر کرده‌ایم.
وی توضیح داد: اگر این دستگاه‌ها در محیط داخلی باشند هیچ ایرادی ندارد؛ اما اگر بخواهند در دمای زیر صفر درجه و در محیط باز از این وسیله استفاده کنند با این‌گونه استفاده‌ها برخورد خواهد شد و در روزهای اخیر بیش از ۱۷۰ گرم اتاق اشتراک گازشان قطع شده است.

برنامه‌های تشویقی اداره گاز برای بهینه سازی مصرف بخش خانگی و صنعتی

وی دررابطه‌با برنامه‌های تشویقی اداره گاز گفت: اگر کسی نسبت به دوره قبل یک درصد مصرف خود را کاهش دهد ۳ درصد جایزه این کاهش را دریافت خواهد کرد و کسی که بتواند حدود ۳۰ درصد نسبت به دوره قبل صرفه‌جویی کند هزینه گاز یوسف خواهد شد این در حالی است که امکان صرفه‌جویی تا ۴۷ درصد در مصارف خانگی و صنعتی نیز وجود دارد.
این کارشناس انرژی گفت: در کارگاه‌های صنعتی نیز اگر کسی بتواند در ۵ روز متوالی ۲۰ درصد نسبت به ۵ روز قبل خود صرفه‌جویی در مصرف گاز را انجام دهد شامل تخفیف‌های خوبی خواهد شد.
وی در پایان گفت: امروز گاز تبدیل به کالایی شده است که می‌تواند در اقتصاد اثرات مثبتی در تولید ثروت ملی و افزایش جی دی پی را داشته باشد و می‌تواند در ایجاد اشتغال مؤثر باشد و با بهینه‌سازی می‌توان این روند رشد اقتصادی را سرعت بخشید و ما امروز اگر ۱۰ راهکار داشته باشیم نه راهکار آن به بهینه‌سازی و مدیریت مصرف برمی‌گردد و امروز نیازمند به همکاری همه مردم ایران چه دولت چه مردم و چه مجلس و ایجاد یک عزم ملی برای کاهش مصرف گاز نیازمندیم.

https://dana.ir/news/1919726.html/share '); d.write(' اخبار مرتبط آخرین اخبار

  • منابع حاصل از فروش ماشین الات راه سازی در لایحه بودجه لحاظ شود

  • بدهی‌های مختلف دولت در حوزه برق را تسویه می‌کنیم

  • قیمت ارز در بازار آزاد تهران ۵ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت سکه امروز دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت طلا امروز ۵ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • امضای تفاهم‌نامه بهره‌وری محصولات راهبردی با همکاری سازمان بسیج کشاورزی

  • یک درصد از جمعیت جهان، ۶ درصد از گاز تولیدی را مصرف می‌کنند

  • کمبود گاز در کشور نداریم

  • ۹۳ درصد چک‌ها در آبان ماه وصول شد

  • ‌عرضه بیش از یک میلیون تن سیمان در یک روز/ همه کارخانه‌های سیمان فعالند

  • اعطای یارانه انرژی به صنایع، مشروط به توسعه زنجیره ارزش

  • پرداخت ۴۳ هزار ملیارد تومان به حساب سازندگان نهضت ملی مسکن

  • بخشودگی ۶ هزار میلیارد تومانی جرایم مالیاتی تولیدکنندگان

  • کارگروه زمستانه خدمات ایستگاهی و مسافری در راه‌آهن تهران راه اندازی شد

  • عرضه و معاملات ارز در سامانه نیما ۷۱ درصد افزایش یافته است

  • دولت کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی را به صفر رساند

  • موضوع انتظارات تورمی موجب التهابات بازار ارز شده است

  • جزئیات انتشار اوراق 23 درصدی گواهی سپرده بانک مرکزی

  • اولین محموله خودروهای وارداتی وارد کشور شد

  • رشد ۱۲۲ درصدی پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان

  • سقف مجاز ورود و خروج ریال برای هر مسافر پنج میلیون تومان شد

  • ۹۶۰۰ دستگاه برف روب نیز برای باز نگه داشتن جاده‌ها به کار گرفته شد/ همه مسیرها باز است

  • مشارکت بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه شب عید

  • سهام عدالت جدید برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تا دوماه دیگر

  • قیمت ارز در بازار آزاد تهران ۳ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت سکه امروز شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم درست نیست

  • قیمت طلا امروز ۳ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • احتمال تاخیر برخی پروازهای فرودگاه مهرآباد

  • کندی اینترنت به خاطر فیلترشکن است/ همه پیام‌رسان ها تا دهه فجر به هم متصل شوند

  • قیمت ارز دولتی امروز ۳ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • اقتصاد زیرزمینی (پنهان) و آسیب‌های آن

  • بنزین سوپر در راه استان‌ها

  • افزایش محدودیت گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها

  • سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی، دو کابوس تولیدکنندگان

  • واکنش وزارت صمت به ادعای واردات خودروهای هندی/ هیچ‌ ثبت سفارشی برای واردات خودروی هندی انجام نشد

  • بررسی روند اجرایی‌ ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی

  • اعطای تسهیلات مشاغل خانگی به ۳۰ طرح در استان تهران

  • مدت زمان لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور با دقت تمام بررسی شد

  • ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا عرضه می شود

تور مشهد دانلود سریال پوست شیر بلیط هواپیما آنلاین بازار '; document.body.innerHTML += t; } }, 100);

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن