اجتماعی

فاکتور طلایی «تماس موفق» با پلیس چیست؟ «110 » را برای پرسیدن ساعت و سوالات کرونایی اِشغال نکنید

يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ – ۰۹:۵۴ فاکتور طلایی «تماس موفق» با پلیس چیست؟ «110 » را برای پرسیدن ساعت و سوالات کرونایی اِشغال نکنید

برقراری تماس با پلیس 110 و پاسخگویی 100 اپراتور در هر لحظه با رعایت 6 فاکتور طلایی می تواند ماموران را فوری به سرصحنه وقوع جرم برساند؛ موارد و بایدها و نبایدهایی که معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ آنها را تشریح کرد.

فاکتور طلایی «تماس موفق» با پلیس چیست؟ «110 » را برای پرسیدن ساعت و سوالات کرونایی اِشغال نکنید

گروه انتظامی خبرگزاری فارس – مریم عرب‌انصاری: از وقتی که محدودیت‌های کرونایی برقرار شد حجم تماس با پلیس 110 افزایش داشته است به ‌طوری که در 2 روز اول اجرای طرح بیش از 210 هزار تماس با سامانه 110 گرفته شد؛ یعنی افزایش چهار برابری تماس شهروندان با پلیس و از سوی دیگر از بین رفتن فرصت برای تماس پایه ضروری سایر افراد که‌در موقعیت‌های اضطراری قرار داشتند.

اگرچه وظیفه پلیس‌ را پاسخگویی به تماس‌های مردم می‌داند اما تاکید دارد که سامانه 110 صرفاً‌ برای فوریت‌های پلیسی طرح‌ریزی شده است نه پاسخ به سؤالات و محدودیت‌های‌کرونایی.

‌‌ ***

آگاهی از آخرین آمار مأموریت‌های پلیس 110، تعداد تماس‌ها و عملیات‌های فوریتی، چگونگی اعلام موارد ضروری به پلیس و راهکار تماس موفق با سامانه ۱۱۰ ما را بر آن داشت تا با سردار «پرویز یعقوبی» معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به گفت‌وگو بنشینیم.

* میزان تماس شهروندان با پلیس 110 چه تعداد بوده است؛ آیا در سال جاری افزایش تماس داشته‌ایم یا کاهش؟

از اول فروردین تا سی‌ام آبان‌ماه، هفت میلیون و 390 هزار و148 تماس از طریق شهروندان با سامانه فوریت‌های پلیسی 110 برقرار شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است.

* چه تعداد از تماس‌ها عملیاتی شده و مأموران به سر صحنه اعزام شدند؟

حدود 50درصد از کل تماس‌های شهروندان با پلیس ‌عملیاتی شد؛ مأموران سر صحنه اعزام شده و به درخواست شهروندان رسیدگی کرده‌اند. خوشبختانه در این زمینه نیز 26 درصد کاهش داشته‌ایم.

* چه تعداد تماس‌ها به فوریت‌های پلیسی مرتبط نبوده است؟

حدود 30 تا 35درصد تماس‌ها، تماس‌های راهنمایی بودند. مثلاً در مورد سازمان‌ها، طرح ترافیک یا محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی سؤال می‌کردند؛ در خصوص موضوع کرونا طی 2 روز اول اجرای طرح 200 هزار تماس با پلیس گرفته شد در صورتی که مردم باید سؤالات کرونایی خود را از سامانه 4030 بپرسند؛ متأسفانه با این حجم تماس‌‌ها خطوط 110 اشغال می‌شد و کارهای فوریتی با تأخیر به پلیس اعلام می شد.

یکسری تماس‌ها نیز غیر عملیاتی و غیر رسیدگی است که 15 درصد تماس‌ها را شامل می‌شود؛ مثل یکسری اشکالات مخابراتی که در تماس ایجاد می‌شود یا مزاحمت‌ها یا حتی درخواست از سازمان‌های دیگر که مرتبط با پلیس نیست، یا تماس هایی که باید به طور حضوری به پلیس مراجعه و پیگیری کرد مواردی همچون مسائل دادگاه خانواده و تحویل فرزند و موارد این چنینی.

* بیشترین آمار تماس‌ها مرتبط با چه موضوعی است؟

جرائم عمومی با 26 درصد در صدر اخبار بوده وبیشترین تماس شهروندان با پلیس را به خود اختصاص داده است.

23 درصد تماس‌ها مرتبط با جرایم و تخلفات راهنمایی و رانندگی است، 20 درصد تماس‌ها مرتبط با نزاع و درگیری و در رده‌های بعدی هم ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی، سرقت و سایر جرایم و در رده آخر نیز مواد مخدر قرار گرفته اند.

* گفتید بیشترین تماس‌ها با پلیس 110 جرایم عمومی است؛ به چه جرائمی عنوان جرایم عمومی اطلاق می شود؟

مواردی که مصداق ممانعت از حق بوده و نیازهای پلیسی شهروندان محسوب می شود در زمره جرایم عمومی قرار می‌گیرد؛ مثال ساده آن پارک کردن خودرو جلوی در پارکینگ است‌که پلیس بلافاصله وارد صحنه شده و با شماره موبایل راننده خودرو تماس می‌گیرد.

نزاع و درگیری، فقدانی، اختلافات خانوادگی، حوادث و سوانح زیست‌محیطی و مسائلی از این زمره در گروه جرائم عمومی قرار دارند.

* چه تعداد اپراتور پاسخگوی تماس شهروندان هستند؟

در هر لحظه 100 نفر اپراتور در هر شیفت کاری پاسخگوی تماس شهروندان بوده و به مشکلات افراد رسیدگی می‌کنند. اپراتورهای سامانه فوریتی پلیس 110 در 2 شیفت روز خانم‌ها هستند که با حداقل مدرک لیسانس و رشته‌های مرتبط با علوم اجتماعی و روانشناسی و با گذراندن دوره‌‌های آموزشی مختلف وظیفه پاسخگویی به شهروندان را دارند. در شیفت شب نیز آقایان مشغول به خدمتند.

* از آموزش به اپراتورها گفتید؛ اپراتورهای مرکز فوریتی پلیس 110 در خصوص چه مواردی دوره آموزشی را می گذرانند؟

دوره‌های آموزشی گوناگونی از جمله مقوله صدا، ویژگی بیان، خوب گوش دادن، رفتار آگاهی، کنترل عواطف، چگونگی صحبت کردن و ویژگی‌های گفتار از جمله شدت صدا، تلفظ و حتی مکث کردن از جمله موارد ریز و درشتی است که در آموزش به اپراتورها مدنظر قرار داشته و لحاظ می شود؛ چرا که یک اپراتور باید بتواند فردی را که در شرایط خاص، حساس و بحرانی با پلیس تماس می‌گیرد مدیریت کرده و ارتباط خوب و مؤثر برقرار کند و بتواند اطلاعات لازم از شهروند را اخذ کرده تا بلافاصله مأمور به صحنه اعزام شود؛ اگر اپراتور ما در ارتباط‌‌گیری با شهروند توانمند نباشد نمی‌تواند مثمرثمر باشد.

* از تماس موفق با 110 گفتید؛ ویژگی‌های یک تماس موفق چیست؛ شهروندان در ارائه موارد فوریتی خود به پلیس باید چه موضوعاتی را لحاظ کنند؟

یک تماس موفق با پلیس آن است که در کمترین زمان ممکن اطلاعات اساسی به پلیس ارائه شود، افراد ابتدا بایدآدرس را اعلام کنند. برای این کار لازم است که فرد باید اطرافش را برانداز کند؛ ببیند در کجا حضور دارد، دور و برش چه مغازه‌ای است، تابلوی خیابان یا کوچه را بخواند؛ اگر در جایی حضور دارد که نمی‌داند کجاست عجله نکند؛سعی کند از رهگذر یا فردی بپرسد که اسم این محله چیست.

افراد دقت داشته باشند وقتی به پلیس زنگ می‌زنند بایدآدرس محدوده را به پلیس بدهند تا پلیس بداند کجا برود. بهترین آدرس این است که خیابان اصلی، کوچه، پلاک یا مغازه و ساختمانی که دور و بر محل حادثه است به پلیس گفته شود.

*چه موارد دیگری به جز آدرس در هنگام اعلام موارد اورژانسی به پلیس باید مد نظر افراد باشد؟

برای تماس با پلیس باید 6 فاکتور اصلی رعایت شود؛ در این صورت تماس موفقی برقرار شده است.

6 فاکتور اصلی ارتباط با پلیس 110 عبارتند از: کِی، چه کسی، در کجا، چه اتفاقی، چه جوری و چرا؛ این 6 فاکتور به پلیس می‌تواند بگوید چه اتفاقی افتاده تا براساس گفته‌های شهروند، نیروی متخصص و زبده را به محل اعزام کند.

* متوسط زمان رسیدن مأمور پلیس ۱۱۰ به سرصحنه چقدر است؟

به طور متوسط 7 تا 10 دقیقه برای رسیدن به صحنه زمان لازم داریم.

* خیلی‌ها می‌گویند پلیس همیشه دیر به صحنه می‌رسد؛ آیا این موضوع را قبول دارید؟

بله، دیر هم می‌کنیم، یعنی زمان‌هایی که پیک تماس و پیک تردد است یعنی از ساعت 16 به بعد.

از 7 صبح تا 16 تقریباً با فاصله متوسط7تا 10 دقیقه (بدون در نظر گرفتن ترافیک) به سر صحنه می‌رسیم. اما از ساعت 16 به بعد پیک تماس‌ها شروع می‌شود؛ چراکه پایان کار ادارات و سازمان‌ها و شلوغی خیابان‌ها و ترافیک را شاهد هستیم.

شهروندان به این نکته توجه کنند که وقتی ترافیک وجود دارد خب پلیس 110 هم در ترافیک می‌ماند اگرچه سعی کرده‌ایم بیشتر مأموریت 110 را با موتور پیش ببریم تا بتوانیم تا حدی ترافیک را دور بزنیم اما خوب چراغ قرمز از جمله مواردی است که پلیس را هم نگه می‌دارد.

بنابراین می‌توان گفت ترافیک عصرگاهی و شامگاهی از جمله موارد تاثیرگذار در دیر رسیدن پلیس به سر صحنه است.

* کمبود نیرو دارید؟

با توجه به جمعیت تهران البته می‌توان گفت کمبود نیرو هم داریم؛کمبود تجهیزات هم بیشتر در حوزه تعداد موتور؛ اگرچه امسال 100 دستگاه موتورسیکلت به ناوگان پلیس 110 افزوده شده است.

*‌ مأموران پلیس 110 تک نفره به سر صحنه می روند یا 2 نفره، در موارد درگیری چگونه عمل می‌کنید؟

هم تک نفره می‌روند و هم 2 نفره، بسته به نقطه و محل وقوع جرم و نوع مأموریت است؛‌ در موارد درگیری دسته جمعی، پشت سر موتورسیکلت، گشت خودرویی نیز اعزام می‌شود تا بتواند موضوع را مهار کند.

* از لباس دوربین‌دار چه خبر؛ آیا تمام مأموران 110 به این لباس مجهز شده‌اند؟

بخشی از مأموران 110 مجهز شده و بخشی دیگر در حال تجهیز هستند.

لباس دوربین‌دار از لحاظ اینکه هم نظارت بر عملکرد مأمورین داشته و هم بر صحنه عملیات ناظر است بسیار مورد نیاز و مفید است؛ هم‌اکنون بخش‌هایی از مأموران پلیس یگان امداد، راهور، پلیس پیشگیری و کلانتری‌ها به لباس دوربین‌دار مجهز شده‌اند.

* در تخصیص نیرو و تجهیزات به کلانتری‌ها و پلیس‌های 110 در مناطق چه مواردی مدنظر قرارمی گیرد؟

جرم، جمعیت و جغرافیای محل از جمله موارد مهم در تخصیص منابع پلیسی از جمله نیروی انسانی، ناوگان موتوری و تجهیزات مورد نیاز است.

* گفتید در ساعات عصرگاهی و شامگاهی بیشترین تماس با پلیس 110 انجام می‌شود؛ اگر در لحظه چند مورد فوریتی به مأموران یک کلانتری اعلام شود با تعداد ماموران موجود در آن زمان، کدام ماموریت را ابتدا انجام می دهند؟

قطعاً آن موضوعی که حالت کیفری داشته و امنیت روانی شهر را خدشه‌دار کند از جمله مواردی است که در اولویت اعزام مأمور پلیس است. به طور مثال اگر 2 موضوع تصادف خسارتی و دعوای دسته جمعی به یک کلانتری اعلام شود و در همان لحظه یک مأمور برای رفتن به صحنه وجود داشته باشد قطعاً مأمور به دعوای دسته‌جمعی اعزام می‌‌شود؛ چرا که مأمور بعدی برای موضوع تصادف به محل می‌رود؛ چون تصادف خسارتی همچون درگیری و نزاع فوریتی نیست.

باید گفت سرقت، زورگیری، درگیری و موارد اینچنینی در اولویت مأموریت‌های پلیسی است.

* در چه مواردی مردم باید موارد فوریتی خود را به 110 اطلاع دهند؟

110 اولین ارتباط و فرایند شکل‌گیری ارتباط شهروندان با پلیس است. بیش از 96 تا 97 درصد ارتباط مردم با پلیس از طریق 110 است؛ حدود 4 درصد ارتباطات به صورت حضوری و مراجعه به کلانتری است؛ آن هم مواردی که حقوقی است و باید حتماً حضوری انجام شود یا اینکه خانه فرد به کلانتری نزدیک است.

وقتی اتفاقی برای شهروندی به وقوع می‌پیوندد باید در همان لحظات ابتدایی با پلیس تماس بگیرد تا فاصله بین وقوع و کشف جرم کمتر شود؛ وقتی شهروند در همان محل وقوع حضور دارد مأمور پلیس با مراجعه به آن محل می‌تواند شرایط محل را بسنجد، شرایط محیطی را بررسی کرده و حداقل با چند نفر که شاهد ماجرا بوده‌اند صحبت کند؛ مهم شکل‌گیری پرونده است که می‌تواند در چهره‌نگاری، کشف جرم و موارد دیگر به پلیس کمک کند.

* پلیس 110 هم مزاحم دارد؟

بله؛ مزاحم هم داریم، اما می‌توان گفت خوشبختانه با توجه به تعطیلی مدارس میزان مزاحمت‌ها کم شده اما از آن سو یکسری افراد با اختلافات ذهنی و روانی وجود دارند که مزاحم پلیس 110 می‌شوند؛ البته این افراد به دایره حقوقی پلیس وصل شده و قطع تلفن و مجازات 6 ماهه زندان از جمله تدابیر در نظر گرفته شده برای برخورد با مزاحمان تلفنی پلیس 110 است.

* از سختی کار مأموران پلیس 110 بگویید؟

پلیس جزو مشاغل سخت است چرا که یک کار معمولی انجام نمی‌دهد؛ یک مأمور پلیس همیشه همراه با آسیب‌ها و تهدیدات عمل می‌کند. همین مأمور موتورسوار پلیس 110 باید با سرعت و لغزندگی معابر در این روزهای پاییزی در حداقل زمان ممکن خود را به محل وقوع جرم برسند؛ ممکن است تصادف کند، آسیب‌ ببیند و دچار شکستگی شود یا موقع تیراندازی صدمه ببیند حتی در محل وقوع جرم با یکسری آسیب‌ها و تهدیدات فیزیکی و اتفاقات غیر مترقبه مواجه باشد.

کار پلیس 110 مواجهه با افرادی است که یکسری آسیب دیده‌اند، ناراحت و عصبانی‌اند و وقتی با مأمور ما مواجه می‌شوند حتی در برخی موارد با بی‌ادبی و ناسزا با مأمور مواجه می‌شوند اگرچه به مأموران‌ آموخته‌ایم همیشه حق را به شهروندان بدهند و صبور باشند و سعی کنند افراد را آرام کنند.

* خواسته شما از مردم چیست؟

من به عنوان یکی از خادمان مردم خواسته‌ام این است که مردم به این مطلب توجه داشته باشند که خط تلفن 110 یک سامانه فوریتی است؛ سامانه‌ای برای رسیدگی به فوریت‌های پلیسی مردم در مواقع بحرانی.

پلیس 110، اداره آب، برق، گاز یا آتش‌نشانی نیست؛ حتی ستاد کرونا هم نیست که سؤالات کرونایی خود را می‌پرسند، حتی بعضی‌ها زنگ می‌زنند و می‌پرسند ساعت چند است؟!

اگرچه اپراتورهای مرکز فوریتی 110 با آرامش جواب سؤال شهروندان را داده یا آنها را به مراکز مرتبط راهنمایی می‌کنند اما همین مشغول بودن خط می‌تواند یکی از شهروندان را در نقطه‌ای دیگر از ارتباط با پلیس 110 دور نگه دارد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن