اجتماعی

دیدگاه رهبر معظم انقلاب و ساحت‌های ششگانه سند تحول

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۳:۰۳ دیدگاه رهبر معظم انقلاب و ساحت‌های ششگانه سند تحول

سخنان حکیمانه رهبری درسی و چهارمین نشست سالیانه اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش کشور، ایمان معلمان انقلابی و دوستاران دانش و آزادگی را افزود و چراغ امید را در دل فرهنگیان از مهد کودک تا دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را بر افروخت.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب و ساحت‌های ششگانه سند تحول

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: سخنان حکیمانه رهبری درسی و چهارمین نشست سالیانه اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش کشور ایمان معلمان انقلابی و دوستاران دانش و آزادگی را افزود و چراغ امید را در دل فرهنگیان از مهد کودک تا دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را بر افروخت و تعبیراتی از جنس حکمت به مانند افسران سپاه پیشرفت و لشکر فرهنگی و هم چنین تغییر عنوان خدماتی مهد کودک‌ها به آموزشی و پرورشی وبر ملا نمودن پشت پرده سند ۲۰۳۰ و راهکار دادن از برای نجات سند تحول در گردنه نفس گیر بی انگیزگی و عدم توجه به ذخائر اسلامی و نگاه به درون وچگونه رصدکردن دگرگونی های جهان پسا کرونا به ویژه هم پیمانی برخی از کشورهای منطقه با رژیم صهیونسیتی کودک کش هر ایرانی و آزاده در جهان را احساس شرف و سرافرازی می بخشد و این مرتبه بخشی به روح معلمان و دانش آموزان توسط مقام ولایت است که رتبه های برتر انسانی و علمی را در سکوی های برتر بین المللی برای نخبگان مدارس این مرز بوم ذخیره سازی نموده و می نماید و این لطافت بخشی رهبری حکیم به باطن فرهنگیان قابل انکار نیست.

چراکه دشمنان را از هر حیث زمین گیرو سرگردان نموده حال برهمگان حجت تمام است که شکرانه این نعمت ولایت عظمی را در مدارس با تحول نظام آموزشی حفاظت و زیاده بخشی کنند معظم له در باره سند تحول مشقی را برای دو شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش دستور فرمودند که بصورت دوره ایی با نگاه تکمیلی یعنی اول باور قلبی به سند سپس برگزاری دوره های بازبینی جهت کمال بخشی صورت پذیرد و هم چنین برای مسئولان آموزش و پرورش زمان‌بندی وتعیین شاخص‌های پیشرفت را سرمشق دادند که در سال آتی راست آزمایی می گردد و هم چنین یک ظرافت نگری در بیانات ایشان درخش خاصی دارد وآن این است که سند باید جامع و یک پارچه در محضر اجرا حاضر شود یعنی همه دستگاه‌ها و نهادهای و سازمانهای فرهنگی سهم خود را برداشت کرده و حق شناسی مومنانه در عملیات را فراموش نکنند.

حال سوال این است در این موضوع شدیداً مهم باید چه فهرستی در خور مطالبات سند تحول طراحی کرد تا اهمیت و اولویت حول این موضوع بر همگان بصورت جهادی واضح آشکار گردد مثلاً برای حساس نمودن قلوب و عقول مسئولین و منظورین می توانیم از این گفتمان کمک بگیریم و بگوییم- ۹شمارش متناوب برای یک سند – ۹پرواز ناتمام یک سند- ۹ رثا بر قامت رشید یک سند- ۹ساحتی شدن مطالبات یک سند- ۹سالگی غریبانه یک سند- ۹ساله شدن ضرورت ناکام یک سند – ۹ ساله شدن اولویت مهم یک سند- ۹ساله شدن رشد نا تمام یک سند- ۹ ساله بالغ نشدن یک سند- ۹ ساله شدن خشنودی دشمنان درون و برون کشوربرای اجرایی نشدن یک سند- ۹ساله شدن تعجب دوستان انقلاب بر یک سند-۹ ساله شدن زمین گیری یک سند- ۹ساله شدن معطلی یک سند-۹ ساله شدن بی شاخصی و زمان‌بندی یک سند-۹ ساله شدن پشت درب نشینی یک سند؛ امید است این ۹ ساله شدن نویدی برای سال دهم داشته باشد انشالله تعالی الرحمن در ادامه جهت اهمیت بخشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیدگاه رهبر حکیم و فرزانه بیانات معظم له را در قالب ساحت های ۶گانه سند تقدیم سروران فرهیخته فرهنگی می کنیم

الف- ساحت تربیت اعتقادی و عبادی و اخلاقی

1- انتظار حضرتعالی از برونداد آموزش و پرورش چیست؟

یک نکته‌ که نکته‌ اصلی است، طرح این سؤال و پاسخ به این سؤال است که چه منطقی پشت سر آموزش و پرورش، این دستگاه عظیم، قرار دارد؟ نه ‌فقط در کشور ما؛ در همه‌ی کشورهای دنیا. اینکه یک تشکیلات به این عظمت درست می‌کنند، یک لشکر فرهنگی در واقع به وجود می‌آید از دانش‌آموز و معلّم و کارمندان گوناگون و مدیران مختلف، منطق این کار چیست؟ میدانیم پاسخ مجملش را. منطق، انسان‌سازی است؛ یعنی مادّه‌ی خامی که کودکِ مثلاً شش‌ساله و هفت‌ساله است، وارد این کارخانه میشود و 12 سال در این کارخانه زیر و رو میشود و یک محصولی، یک برون‌دادی باید از این کارخانه خارج بشود؛ آن برون‌داد چیست؟ انسان شایسته؛

2- چگونه می توانیم از غفلت بیشتر برای فعالیت های پرورشی جلوگیری کنیم؟

با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیتهای پرورشی، شیوه های جدیدی را طراحی کرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.

3- چرا فلسفه تربیت 2030 زمینه غارت ملتها را در پی دارد.؟

دشمن قصد دارد کاری را که بوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ و ساختن انسان‌هایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود

ب- ساحت تربیت علمی و فنآوری

رهبر انقلاب با اشاره به گذشت ۹ سال از تنظیم سند تحول آموزش و پرورش افزودند: در این سند اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده است که باید بر اساس سیاست‌ها، برنامه اجرایی تنظیم شود.

1- آیا انسان شایسته در همه جوامع یکسان است؟

تعریف «انسان شایسته» در مکاتب مختلف، تفکّرات مختلف، کشورهای مختلف، جوامع مختلف، مختلف است؛ همه «انسان شایسته» را یک جور نمی دانند؛ برای همین هم هست که نوع آموزشها و پرورشها در جوامع گوناگون، یکسان نیست. ما در جمهوری اسلامی همین هدف را دنبال میکنیم؛ ما میخواهیم در این مجموعه‌ی دوازده‌ساله انسان تربیت بشود. خصوصیّت این 12 سال هم این است که بهترین زمانهای فراگیری است؛ یعنی در این سنین، یادگیری آسان‌تر، ماندگارتر، و بهتر و شایسته‌تر است؛ از این جهت مهم است.

2- آیا متفاوت بودن آموزش و پرورش ایران به معنی قطع رابطه با جهان است؟

" البته با توجه به تعاریف گوناگون انسان شایسته در مکاتب مختلف، نوع آموزش‌ها و پرورش‌ها متفاوت می‌شود."

3- ازاقدامات پس از کرونا آموزش و پرورش رضایت دارید.؟

برنامه‌ریزی و اقدامات این مجموعه پس از شیوع کرونا بی‌سابقه بود چون تجربه‌ای در این زمینه نداشتیم که از همه قدردانی می‌کنم.

4- آیا آموزش و پرورش ایران نیاز به تحول دارد.؟

برای تحقق منطق و هدف انسان‌سازی، آموزش و پرورش به عنوان لشکر عظیم فرهنگی نیازمند زیر بنای مستحکم و تحول بنیادی است.

5- چرا دانش آموزان در مدارس دولتی باید در رقابت های کنکوری حمایت شوند.؟

باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند.

6- خلاء عدم امکان استفاده از آموزش مجازی را چه دستگاهی باید جبران کند؟

"صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلاء عدم امکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند."

7- آیا جایگاه کشور در المپیاد ها در سال های اخیر بر جسته بوده است؟

جایگاه کشور در المپیادها نیز باید بهبود و ارتقاء یابد زیرا در سال های اخیر وضعیت ما برجسته نبوده است.

8- آیا آموزش و پرورش موفقیاتی داشته است؟

همچنین لازم میدانم در اوّل صحبت، خداقوّتی بدهم به شما دوستان عزیز و حضّار محترم و مجموعه‌ی بزرگ آموزش و پرورش به خاطر برنامه‌های چندماهه‌ای که اجرا کردید؛ شماها هم خیلی تلاش کردید، خیلی کار کردید. نباید زحمات آموزش و پرورش در این چند ماه دشواری که گذشت، نادیده بماند؛ اداره‌ی مدارس، [مشارکت در] اداره‌ی انتخابات، اداره‌ی امتحانات، اداره‌ی کلاسهای درس، فضای مجازی و بقیّه‌ی برنامه‌هایی که انجام گرفت، بعد هم برنامه‌ریزی برای سال بعد که از نیمه‌ی شهریور شروع خواهد شد. کارهای بزرگی انجام گرفت که کارهای بی‌سابقه‌ای در آموزش و پرورش بود، تجربه‌ای وجود نداشت در این زمینه‌ها، و کار کردید؛ خداوند ان‌شاءالله شماها را موفّق بدارد.

9- آموزش و پرورش چه نوع کاری را لازم دارد.؟

از بیانات آقای وزیر محترم هم تشکّر میکنم؛ گزارش خوبی دادند و مطالبی که ذکر کردند، کارهایی که انجام گرفته، خرسندکننده است و امیدواریم ان‌شاءالله این کارها ادامه پیدا کند، که حالا تذکّراتی هم من عرض خواهم کرد. این کارهایی که گفتید و بیان کردید، کارهای قابل توجّه و مهمّی است و هر چه کار بکنید برای آموزش و پرورش، جا دارد؛ کارهای پخته و سنجیده و با مشاوره‌ی لازم، با ملاحظه‌ی جوانب گوناگون؛ هر چه کار بکنید برای این نیاز عظیم کشور جا دارد.

ج- ساحت تربیت زیبا شناختی و هنری

1- چرا آموزش و پرورش بصورت یک دستگاه زیر بنایی شناخته نمی شود.؟

نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود. دستگاههای فرهنگی بویژه صدا و سیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و باید این کار لازم را بصورت مستمر و هنرمندانه انجام دهند.

2- نگاه زیبا شناختی به مهد کودکها باید چگونه باشد.؟

براساس گزارش های رسیده وضیعت مهدکودک ها به هیچ وجه خوب نیست و نباید به مهد کودک ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.

3- آیا لازم است ادبیات مسئولین شیوا و زیبا باشد.؟

من همین جا این را هم در تشکّرم اضافه کنم؛ کاری که معهود نیست و بنده معمولاً این را متذکّر نمیشدم، امّا لازم میدانم متذکّر بشوم: متنی که ایشان گفتند و خواندند متن فصیح و خوبی بود؛ این خیلی مهم است که ما وقتی بیاناتی را میخواهیم بخوانیم و بنویسیم و بگوییم، رعایت کنیم، هم فارسی بودن را، هم درست بودن را و هم استفاده از تعبیرات شیوا و کلمات زیبا را. متنی که ایشان خواندند، این خصوصیّات را داشت؛ از این جهت هم تشکّر میکنم.

د- ساحت تربیت سیاسی اجتماعی

1- چگونه شهادت حضرت سید الشهدا برای بشریت تثبیت شد.؟

پس از قیام حسینی در عاشورا، قیام زینبی ابعاد مختلف حادثه عاشورا و شهادت حضرت سیدالشهدا را برای بشریت تثبیت و ماندگار کرد.

2- آیا از عزاداریهای سال کرونا راضی هستید.؟

با وجود محدودیت‌های شدید ناشی از کرونا، مردم، گویندگان و مرثیه خوانان، ضمن حفظ شور حسینی و تشکیل مجالس عظیم و معنوی، دستورالعمل‌ها را رعایت کردند که به عنوان یک مُرید اهل بیت، صمیمانه از همه عزیزان تشکر می‌کنم.

۳- آیا لازم است تمامی معلمان کشور از سند تحول مطلع شوند؟

باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرح‌ها بگونه‌ای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.

۴- نظرحضرتعالی پیرامون جذب معلمان چیست.؟

باید در جذب معلمان یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازه ورود نیروی بی کیفیت به آموزش و پرورش داده نشود.

۵- چگونه می توانیم پاسخگوی استعدادهای درخشان درمناطق محروم باشیم.؟

در مورد عدالت آموزشی و بهره‌مندی دانش آموزان از سهم مناسب خود در همه نقاط کشور بویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئله آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساس‌تر از گذشته است.

۶- چرا غرب مظهر فساد انگیزی است.؟

امروز فلسفه اجتماعی غرب در خود غرب شکست خورده و مظاهر فسادانگیز آن از هالیوود تا پنتاگون کاملاً نمایان است.

۷- آیا دهه عاشورای امسال در تاریخ ماندگار می شود.؟

من همین جا از فرصت استفاده میکنم و از ملّت عزیز ایران تشکّر میکنم به خاطر حُسن رفتارشان در دهه‌ی عاشورا. این اتّفاقی که افتاد، واقعاً امسال را -همان‌ طور که بعضی از آقایان دیگر هم در بیاناتشان فرمودند- به عنوان یک پدیده در تاریخ کشور ماندگار کرد؛ وجود محدودیّتهای شدید ناشی از بیماری و انتشار بیماری و مراقبت از اینکه این انتشار انجام نگیرد، در‌ عین حال حفظ شور حسینی و حفظ مجالس -این مجالس عظیمی که تشکیل شد- و حرکت عظیم معنوی‌ای که مردم از خودشان نشان دادند. و همچنین گویندگان محترم، مدّاحان و مرثیه‌خوانان محترم و عزیز؛ من از همه‌ی آنها واقعاً صمیمانه تشکّر میکنم. بنده کسی نیستم که من تشکّر کنم؛ [بلکه] به عنوان یک فرد مرید اهل‌بیت )علیهم السّلام) و مرید عاشورا، بنده هم حقیقتاً متشکّرم.

ه- ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ایی

1- معلمان برای پیشرفت کشور چه احساسی باید داشته باشند.؟

معلمان به معنای واقعی افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و حفظ شأن و جایگاه معلم در درجه اول به عهده خود آنان است و هر معلمی باید این احساس را داشته باشد که او آینده ساز است.

2- آیا فقط آموزش و پرورش باید از جایگاه معلمان حمایت کند.؟

آموزش و پرورش نیز باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند و این هدف باید با کمک مجلس و دستگاههای مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود.

۳- از نظر حضرتعالی نگاه به آموزش و پرورش باید چگونه باشد.؟

نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.

و- ساحت تربیت زیستی و بدنی

۱-آیا از نظر حضرتعالی فرهنگ زیستی و بدنی غربی هم مواظبت لازم دارد.؟

چرا باید یک کشوری مثل کشور ما با این فرهنگ ریشه‌دار و عمیق و فرهنگ الهی و ایمانی، فرهنگ برجسته‌ی درخشان ایرانی تحت تأثیر تعلیمات کسانی که تمدّنشان و فرهنگشان یک چیز جدید و مادّی و غلط و شکست‌خورده است

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن