فرهنگ و هنر

درخشش ستاره شهید شیرودی در «آسمان غرب»

آسمان غرب

آسمان غرب، به‌عنوان یک تجربه خوب در سینمای مقاومت در کارنامه هنری و سینمایی محمد عسگری، نمره قبولی می‌نشاند.

به گزارش مشرق، جبار آذین منتقد سینما درباره فیلم «آسمان غرب» در روزنامه ایران نوشت: گرچه تلاش برای کار سترگ تغییر ریل سینما از لیبرالیسم که بیش از سه دهه بر فضا و تولیدات سینمای ایران، سلطه داشته به سینمای مقاومت که معتقدم از ارکان اساسی ایجاد سینمای ملی ایران است، سهل و ساده نیست و به زمان، تخصص، دانش و تجربه و برنامه و نیروهای کاربلد و کارشناس نیاز دارد، ولی پررنگی فیلم‌های محتواگرا و ارزشی با رویکرد توجه به زندگی و مبارزات شهدا و قهرمان‌های انقلاب، دفاع مقدس و وقایع و مجاهدت‌های مبارزان و مجاهدان خط پیروز مقاومت در منطقه و جهان اسلام و غزه و فلسطین و سوریه و… در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، نشانگر آغاز حرکت جمعی از مدیران فعال هنری و هنرمندان متدین و متعهد در این راستا بود.

در این دوره از جشنواره که نسبت به دو جشنواره پیشین از نظر تولید فیلم‌های منطبق و همسو با ارزش‌ها و آرمان‌ها و دستاوردهای ایران اسلامی، غنی‌تر و جلوتر بود، تعداد فیلم‌های قهرمان محور مقاومتی بسیار بیشتر بود. در فیلم «آسمان غرب»، دومین ساخته سینمایی سینماگر جوان و مستعد محمد عسگری بعد از فیلم ارزشمند و تحسین شده «اتاقک گلی» که در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر برای کارگردانش افتخار ارمغان آورد، بخشی از زندگی و مبارزات شهید شیرودی دستمایه قرار گرفته است.

علی اکبر قربان شیرودی از بهترین خلبان‌های هوا نیروز ارتش جمهوری اسلامی بود که در حوادث کردستان و دفاع مقدس با سرکوب دشمنان، موفقیت‌های فراوان به دست آورد. زندگی و مبارزات این قهرمان مقاومت و دفاع مقدس سراسر حادثه، ماجرا و تلاش و فداکاری بود و تولید اثری فاخر درباره او، اقدامی شایسته محسوب می‌شود. «آسمان غرب»، اثری پرزحمت و دیدنی است. گر چه این فیلم در روایت و پرداخت دراماتیک و بهره‌گیری از ویژگی‌ها و مختصات فیلم‌های دفاع مقدسی، امتیازهایی خوب دارد، ولی یک فیلم دارای شخصیت و قهرمان محور کلاسیک نیست، چرا که اغلب شخصیت‌ها و از جمله شهید علی اکبر شیرودی دارای پردازش کامل نیستند و هر چند پررنگ، ولی عمدتاً به گوشه‌هایی از زندگی و مبارزات او توجه شده است. در حالی که فیلم و داستان آن، ظرفیت و فضای چنین پرداختی را داشتند و عسگری می‌توانست با پرداختن به ابعاد مختلف و کامل شخصیتی شیرودی و به تصویر کشیدن موفقیت‌های فراوان او در میادین مختلف نبرد، او را همان‌گونه که بود، یک قهرمان سلحشور مردمی به نمایش درآورد.

این فیلم می‌توانست خوش ساخت‌تر و قوی‌تر ساخته شود. «آسمان غرب» با تمام امتیازها و ارزش‌های هنری و محتوایی‌اش از نظر هنری و سینمایی از «اتاقک گلی» جلوتر نیست، اما به‌عنوان یک تجربه خوب در سینمای مقاومت در کارنامه هنری و سینمایی محمد عسگری، نمره قبولی می‌نشاند.

منبع: روزنامه ایران

  • تبلیغات در مشرق
  • اینستاگرام مشرق
  • شهر خبر - جدید

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن