اقتصادی

مجلس نباید معافیت مالیاتی شرکت دخانیات را تصویب کند

سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ – ۱۵:۳۶ مجلس نباید معافیت مالیاتی شرکت دخانیات را تصویب کند

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به معافیت شرکت دخانیات از پرداخت مالیات، گفت: اعطای امتیاز ویژه به معافیت مالیاتی بر خلاف قوانین بالادستی و داعیه فسادستیزی مجلس است.

مجلس نباید معافیت مالیاتی شرکت دخانیات را تصویب کند

امیر محمد پرهام‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با انتقاد از اعطای امتیاز معافیت مالیاتی به شرکت دخانیات گفت: امتیاز ویژه به معافیت مالیاتی بر خلاف قوانین بالادستی و داعیه فساد ستیزی مجلس است.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در یکی از بندهای الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق مقرر شده است؛ «مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته توسط شرکت دخانیات ایران جهت خرید تضمینی محصولات کشاورزی توتون و تنباکو و نهاده‌های کشاورزی به عنوان پرداخت مالیات بر فروش کالاهای دخانی و مالیات بر مصرف سیگار این شرکت تلقی شود.» این درحالی است که معافیت خاص مالیاتی همیشه مورد انتقاد اقتصاددانان و کارشناسان حوزه مبارزه با فساد بوده است.

وی بیان داشت: هر قانونی ولو اینکه غلط باشد اگر با استثنا و معافیت‌های ناموجه و ایجاد امتیازات ویژه برای افراد یا گروه‌­های خاص همراه شود، عملاً زمینه و بستر فساد را دو چندان می‌کند.

پرهام‌فر اظهار داشت: اگر قرار بر این است که مالیات بر صنعت دخانیات باید افزایش یابد و از محل این افزایش بخشی از هزینه‌های بخش سلامت جامعه و سایر معضلات اجتماعی هموار شود، اعطای امتیاز ویژه به معافیت مالیاتی بر خلاف قوانین بالادستی و داعیه فساد ستیزی مجلس است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق بنابر اطلاعات نادرست و یک سویه این تصمیم را گرفته است، تاکید کرد: لازم به یادآوری است که با تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت‌های دولتی با تفویض اختیارات و وظایف حاکمیتی خود از ذیل تملک مستقیم دولت خارج و واگذار شده است.

پرهام فر ادامه داد: شرکت دخانیات ایران که تا قبل از تصویب این قانون شرکت دولتی با مجموعه‌ای از اختیارات و وظایف حاکمیتی و بازرگانی تلقی می‌شد و به موجب این قانون و مصوبه 1391.12.10 هیات وزیران وقت وظایف و اختیارات حاکمیتی خود را به وزارت صنعت معدن و تجارت محول کرده و از آن پس این شرکت صرفاً به عنوان یک شرکت خصوصی به خرید و فروش محصولات توتون و تنباکو تولید و تولید سیگار می پردازد و ساماندهی و نظارت بر خرید کلیه محصولات و توتون و تنباکو به وزارت صنعت معدن تجارت سپرده شده است. بنابراین نباید انحصاری در خرید توتون و تنباکو از کشاورزان توسط این شرکت وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه تنباکوی تولید داخل در کشورهای همجوار با قیمت‌های خیلی بالاتر( بیش از100 دلار / کیلوگرم) مشتریان خاص خود را دارد، تصریح کرد: شرکت دخانیات ایران و یا برخی از شرکتهای داخلی از کشاورزان توتون را خریداری و به کشورهای هدف صادر می‌کنند و این اقدام مجلس به نوعی دخالت دادن یک شرکت وترجیح آن بر شرکت ها و رقبای دیگر و نیز دخالت حاکمیت در کسب و کاربخش خصوصی خواهد بود.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم لاستیک بارز رسپینا هفت گردون بیمه رازی زمزم لاستیک بارز رسپینا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن