سیاسی

ملاک انتخاب اساتید علوم انسانی، اعتقاد به تحول و بومی‌سازی باشد

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۲:۲۴ ملاک انتخاب اساتید علوم انسانی، اعتقاد به تحول و بومی‌سازی باشد

مدیرگروه معارف دانشکده الهیات دانشگاه علامه با بیان اینکه نیروهای دانشگاهی باید در کنار یکدیگر برای اهداف بلند انقلاب تلاش کنند، گفت: لازم است که ملاک انتخاب اساتید در دانشگاه‌های علوم انسانی، اعتقاد عملی به عنصر تحول و بومی سازی باشد.

ملاک انتخاب اساتید علوم انسانی، اعتقاد به تحول و بومی‌سازی باشد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسام‌الدین خلعتبری مدیرگروه معارف دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی در دومین نشست هم اندیشی « تحول علوم انسانی زمینه ساز تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» گفت: بحث تحول در علوم انسانی یکی از دغدغه هایی است که مقام معظم رهبری دارند و در فرموده های متعدد خودشان به این نکته تاکید کردند و دغدغه دیگری که ایشان داشتند، مسئله گام دوم انقلاب است که هدف از این گام دوم هم این است که ما به یک تمدن اسلامی برسیم.

وی ادامه داد: گام های مختلف، انقلاب اسلامی تا جامعه اسلامی و بعد تمدن بزرگ اسلامی، اگر بخواهیم تحقق پیدا کند، بایستی در حوزه اندیشه و تفکر، حقیقتاً تحول عظیمی رخ دهد. این تحول در کشورهای دیگر هم بوده، برای اینکه علم مطلوب خودشان را بنویسند. لذا امروزه یقینا در رابطه با مسئله بومی سازی باید تلاش کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: این حرکت به منظور بومی سازی، یک بعد علمی دارد که اساتید نظریات خود را در موضوع تحول بیان می کنند، یک بعد ترویجی دارد که هدف این است که صدا و نوای بومی سازی علم در فضای فکری و اندیشه‌ای دانشگاه علامه طباطبایی طنین انداز شود.

حجت‌الاسلام خلعتبری تصریح کرد: از این رو نیروهای دانشگاهی باید در کنار یکدیگر برای اهداف بلند انقلاب تلاش کنند. این نکته هم روشن است که دانشگاه در این بین رسالتی بسیار بزرگ دارد. لازم است که ملاک انتخاب اساتید در دانشگاه علامه طباطبایی و سایر دانشگاه های علوم انسانی، اعتقاد عملی به عنصر تحول و بومی سازی باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر بحث بومی سازی دانش و علوم انسانی جا بیافتد، اساتید نه تنها علوم‌شان ضایعه نمی‌شود، بلکه هر روز مقاله های جدیدی به عالم اندیشه و جهان عرضه خواهند کرد. این جریان تحول علمی در جامعه بایستی تحقق پیدا کند. اگر این تحقق پیدا نکند، حتما مشکلات ما باقی خواهند ماند.

وی افزود: به عنوان مثال، اگر علم اقتصاد یک علم بومی بود، باید می‌توانست مشکلات جامعه را در این چهل سال حل کند. اما مشکل کجاست؟ به عقیده بنده مشکل این است که این علم، اساسا انگشت روی درد این ملت نمی گذارد.

حجت‌الاسلام خلعتبری گفت: در این جامعه بی‌عدالتی، ربا و رشوه است و این علم، اساسا اعتقادی به این اصول ندارد و یا اگر دارد، شیوه سرمایه داری ظالمانه را سعی در پیاده کردن دارد. بنابراین بومی سازی علم، موتور محرک جامعه است تا دردهای جامعه ما حل شود.

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز دانشکده ارم کیش هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز دانشکده ارم کیش

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن