سیاسی

فارس من | عکاسان تایمز در «یمن» جایزه می‌گیرند!

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۲:۳۴ فارس من | عکاسان تایمز در «یمن» جایزه می‌گیرند!

«یمن» روزگاری با درختان فضایی، عقیق سرخ و سیاه، کاخ‌های کوهستانی باستانی و طبیعت بکر معروف بود. حالا رسانه‌های جهان به ندرت لنز و خودکار به سمتش می‌چرخانند یا به سبک و سببی از قبل معلوم سراغش می‌روند.

فارس من | عکاسان تایمز در «یمن» جایزه می‌گیرند!

گروه سیاسی فارس: گزارش یونیسف درباره اوضاع کودکان جنگ زده یمن، عکس خاصی دارد. متن گزارش غم نامه ای است برای خودش.

با این حال عکس گزارش، دخترکی خندان با چشمانی محجوب، ناخن های لاک زده با شالی سرخ و صورتی بشاش که کاملاً سرحال به نظر می رسد را نماد کودکان جنگ زده یمنی کرده است بعلاوه چند عکس مشابه دیگر. در رسانه ای دیگر اما عکسی تکان دهنده از ستون فقرات و جثه پوست و استخوان شده کودکی یمنی کارد درد و تاسف را تا مغز استخوان افکار عمومی فرو می برد. از فقر و گرسنگی در یمن می نویسد اما خبری از نوشتن درباره جانیان این جنایت تمام عیار نیست. خون یمن امروز در رسانه های وابسته به عاملان این تجاوز هم کم ریخته نمی شود با سلاح سانسور، خفقان خبری، تحریف واقعیت و حقیقت.

وارثان خاک، زیر خاک…

محاصره یمن زمینی، هوایی و دریایی است که با حضور ناوهای عربستان در سال 2015 آغاز شد. آمریکا در اکتبر 2016 به صورت رسمی به این محاصره پیوست. بیماری، گرسنگی و سوءتغذیه شدید و قحطی بزرگ در یمن، نتیجه مستقیم این محاصره است. البته ماجرا در یمن فقط به محاصره ختم نشده و موشک باران و بمباران های مکرر سعودی ها بر سر یمن و آوار بمب های خوشه ای و آتش جنگنده های آمریکایی، اروپایی و سلاح هایی که متحدان عربی، عربستان در قالب ائتلاف عربی در اختیارش گذاشته اند هم تقریباً هر روز یمن را به خاک و خون کشیده است.

طبق آمارها و گزارش سازمان ملل، ائتلاف سعودی مسئول کشته شدن بیش از 60 درصد کودکان یمنی است. این یعنی عربستان رسماً رژیمی کودک کش است و آسیب های این جنگ نسل کشانه در آینده یمن خود را نشان خواهد داد. به تعبیری دیگر می توان گفت حتی در صورت دمیده شدن سوت پایان جنگ، 60 درصد نسل آینده یمن زیر خاک رفته اند. این نسل طعم خاک آبا و اجدادی را در سینه کش قبرستان و زیر خروارها خاک می چشد.

«نجات» را فرستادند جیبوتی

ایران نخستین کشوری بود که از همان ابتدا برای شکستن محاصره یمن قدم برداشت. کشتی «نجات»، شامل کمک های بشردوستانه به وزن 2500 تن با هماهنگی هلال احمر کشور و صلیب سرخ شامل کمک های دارویی و موادغذایی از بندر شهیدرجایی بندرعباس به یمن اعزام شد اما مأموریت این کشتی با دخالت آمریکا ناتمام ماند. در این کشتی 13 خبرنگار، 7 فعال عرصه صلح بین المللی از آمریکا، آلمان و فرانسه حضور داشتند. با دخالت آمریکایی ها و مذاکره، این کشتی بار خود را به جای یمن در جیبوتی، کشور کوچک اما استراتژیک برای آمریکا و اروپا در شاخ آفریقا خالی کرد. نکته جالبی در ارائه کمک به یمن وجود دارد. نیروی دریایی جیبوتی نقش مهمی برای کنترل باب المندب دارد و همین کشور که طبق آمارها بیش از 50 درصد مردم آن در فقر به سر می برند و تا سال 1977 مستعمره فرانسه بوده است به دنبال حمایت مالی و اطلاعاتی عربستان سعودی از حضور قایق های حوثی های یمن در باب المندب جلوگیری می کند.

چشم جهان و شهادت دختر 7 ساله

تاثیر محاصره یمن در عربستان را شاید آمارها بهتر از هر چیز دیگری ترسیم کنند و بیشتر از همه آمار «گیرت کاپلر»، مدیر بخش خاورمیانه صندوق کودکان سازمان ملل متحد: «این روزها هر 10 دقیقه یک کودک در یمن می میرد.» این کودکان بر اثر گرسنگی و سوء تغذیه شدید جان خود را از دست می دهند. یعنی در هر ساعت 6 کودک و در یک شبانه روز 144 کودک بیگناه.

این گرسنگی و درد تا جایی پیش رفته که دست سانسور غرب گاهی شل می شود و در چند نشریه هرچند با سمت و سوی رسانه ای غرب اما گزارش هایی تکان دهنده از وضع یمن منتشر شده است. سال 2018 بود که «نیویورک تایمز» عکس یک صفحه اول خود را به «امل حسین» دختر پوست و استخوان شده 7 ساله یمنی اختصاص داد. تیتر این مطلب این بود: «دختری که چشم جهان را به گرسنگی یمن باز کرد.» بهترین و جانانه ترین وصف برای مطلب و عکس این رسانه با توجه به رویکرد غرب به بحران یمن شاید این شعر «الیاس علوی» شاعر افغانستانی باشد که: ما می میریم تا عکاس تایمز جایزه بگیرد…

خشاب پر رسانه ای علیه یمن

به موازات آتش جنگ متجاوزانه سعودی ها در یمن، رسانه هایی مانند بی بی سی، دویچه وله و یورونیوز در گزارش و مطالب مختلف سعی می کنند، جنگ یمن را جنگ «خاورمیانه علیه خاورمیانه» جلوه دهند. در حالی که که عربستان ثروتمندترین کشور عربی با سلاح های آمریکایی و اروپایی، فقیرترین کشورعربی؛ یمن را به خاک و خون می کشد. در این رسانه ها با گفتن جملاتی مانند: «ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا هفته گذشته خواستار پایان فوری جنگ شدند.» یا استفاده از ترفندهایی در تیترزنی که در آن نه از عربستان نه آمریکا و ائتلاف عربی به عنوان بانیان جنگ یمن خبری هست، افکار عمومی منحرف می شود. برای مثال درست وقتی قحطی و مرگ از گرسنگی در یمن بیداد می کند و جامعه جهانی با وجود خفقان خبری به وضع یمن حساس شده، بی بی سی تیتر می زند: سازمان ملل و «حوثی ها» برای از سرگیری کمک های غذایی در یمن به توافق رسیدند. همچنین درست در نخستین خط پاراگراف بعدی از عبارتی توهین آمیز استفاده و حوثی ها را «شورشیان شیعه» خطاب می کند. در این تیتر یا به عبارت بهتر خشاب پر رسانه ای علیه یمن، کلمات طوری کنار هم نشسته اند که حوثی ها عامل جنگ و قحطی در یمن به نظر برسند.

«طوفان قاطعیت» برای کشتار جمعی

اینجا باید پرسید: اگر حوثی های یمن روبه روی یمن ایستاده اند پس چرا بمب های آمریکایی سعودی ها هربار مدرسه، محفل جشن، عزا، انبارهای تغذیه و سوخت مردم یمن را هدف می گیرد؟ چرا 6 فروردین 1394 عربستان و ائتلاف 9 کشور به بهانه برگرداندن «منصور هادی»، رئیس جمهور مستعفی و متواری یمن به قدرت هرچند به خواست او با حمله هوایی به نام «طوفان قاطعیت» به خاک و خون کشیدن مردم یمن را آغاز کردند؟ قاطعیت برای از بین بردن جمعیت 29 میلیون نفری یمن! قاطعیت وقیحانه عربستان تا مرز تهدید سازمان ملل به قطع تامین مالی برنامه های این سازمان پیش رفت اما این جنگ چنان دردناک است که سانسورشدنی نیست.

مدتی بعد سازمان ملل در آماری گفت: «نیمی از قربانیان جنگ یمن زنان و کودکان هستند.» درست در چنین شرایطی موضع آمریکا و اروپا درباره یمن سکوت بود. روزنامه انگلیسی زبان «دیلی نیوز» مصر گزارشی از نظرات «ماتیوس فون هاین» مفسر آلمانی منتشر کرد که درباره یمن در این مطلب گفته: «اعتبار آمریکا و اروپا به واسطه این بی اعتنایی از بین می رود.» او در همین مطلب به دولتمردان کشورش، آلمان توصیه کرده که دست کم دیگر به عربستان سعودی سلاح نفروشند.

گرسنگی هم سلاحشان شده

شاید این آمار برای روشن شدن تمام نقاط ابهام و تردید درباره وضعیت فعلی یمن جنگ زده کافی باشد. به گزارش شاخص آسیب پذیری کشورها در سال 2020 یمن با شاخص 4/112 آسیب پذیرترین کشور جهان بوده است. در فهرست 2019 گرسنگی جهانی هم پس از جمهوری آفریقای مرکزی، یمن در رتبه دوم است. بهترین سمبل برای درک کامل وضع یمن شاید «سعیده احمد بغیلی» بانوی 18 ساله یمنی بود که بر اثر سوءتغذیه فقط 11 کیلوگرم وزن داشت. در یمن برخی با مبارزه و برخی بر اثر بمباران شهید می شوند اما تاریخ شعب ابیطالبی دیگر را ثبت خواهد.

شمار زیادی از مسلمانان یمن بر اثر گرسنگی شهید می شوند. محاصره، گرسنگی و تشنگی سلاحی آشنا در حافظه تاریخ است چه محرم 61 هجری. قمری باشد چه محرم 1442 هجری قمری.

به گزارش فارس، شماری از مخاطبان با ثبت سوژه تحت عنوان «ارسال کمک‌های انسانی از طریق کاروان دریایی به یمن» در صفحه فارس من تصریح کردند: بعد از پهلو گرفتن کشتی‌های نفکش جمهوری اسلامی در سواحل ونزوئلا و عیان شدن عجز و ناتوانی دشمنان جمهوری اسلامی در مقابل اقتدار میهن اسلامی ما و شکسته شدن آشکار تحریم‌ها در مقابل چشم نیروی دریایی زبان آمریکا دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم ارسال کمک به مردم مظلوم یمن از طریق دریا و کشتی‌های حامل کمک‌های نوع‌دوستانه ملت و دولت ایران نمی‌ماند، بر ملت شریف و مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران است که هر چه زود به این وظیفه دینی و انسانی خود عمل کنند.

/انتهای پیام

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن