اقتصادی

توقف پروژه‌های کنترل آب سطحی/ نگرانی مردم خوزستان از تکرار خاطرات تلخ سیل

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۶:۲۳ توقف پروژه‌های کنترل آب سطحی/ نگرانی مردم خوزستان از تکرار خاطرات تلخ سیل

در شرایطی که سیل سال گذشته، خسارات جبران ناپذیری به مردم غرب کشور و به ویژه استان خوزستان زده است، شرکت آب و فاضلاب خوزستان پروژه‌های کنترل آب‌های سطحی این استان را متوقف کرده است.

توقف  پروژه‌های کنترل آب سطحی/ نگرانی مردم خوزستان از تکرار خاطرات تلخ سیل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فروردین ماه سال 98، شاهد وقوع بارش‌های گسترده و به تبع آن وقوع سیل در استان‌های کشور بودیم. پس از گذشت بیش از 1 سال از تاریخ وقوع سیل، سری به یکی از روستاهای خوزستان زدیم. یادآوری ماجرای سیل سال گذشته برای مردم روستای ابوشلوگ، هم‌چنان دردآور به حساب می‌آمد.

یکی از اهالی این روستا که به زبان فارسی مسلط بود، پس از اشاره به ماجرای سیل سال گذشته، از فشار مضاعفی که این روزها به مردم روستا وارد می‌شود، پرده برداشت. این مرد عرب در بیان نگرانی این روز‌های مردم روستای ابوشلوگ، گفت: بارش‌های پاییزی در راه و است و مردم روستا نگران، وقوع سیل ناگهانی دیگری هستند که این روستا را تهدید می‌کند.

صحبت با سایر اهالی روستا، خبر از این نکته می‌داد که ترس از سیل دوباره و نابودی زندگی‌شان در همه آن‌‌ها نهادینه شده است. پس از ترک این روستا، سوال بزرگی برای ما به وجود آمد. چرا با گذشت 1 سال و نیم از سیل سال گذشته و تمهیداتی که برای جلوگیری از سیل اندیشیده شده است، مردم این روستای کوچک همچنان از وقوع سیل در هراس هستند؟ در ادامه این گزارش در تلاش هستیم تا پاسخ این پرسش را بیابیم.

* پروژه‌های کنترل آب‌های سطحی خوزستان متوقف شده است

برای یافتن پاسخ این پرسش، ابتدا به سراغ اظهار نظرهای یکی از نمایندگان استان خوزستان رفتیم. مجتبی یوسفی، نماینده مردم، اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر ابراز نگرانی از بارش‌های پاییزی در پیش، گفت:« اعتبار 50 میلیون یورویی در نظر گرفته شده به منظور رفع مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان، تاکنون و پس از گذشت ۶ ماه از سال جاری و عبور از فصل فعالیت عمرانی، توسط هیئت دولت پرداخت نشده است.»

یوسفی ضمن اشاره به اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه قول تسریع در روند پرداخت بودجه مذکور را داده است، بیان کرد:« در مدت باقی‌مانده تا آغاز فصل بارش‌هایی پاییزی، اگر تامین اعتبار و به دنبال آن فعالیت‌های عمرانی برای جلوگیری از بروز مخاطرات ناشی از سیل انجام نشود، باید از بارندگی‌های پاییزی نگران بود و ممکن است دوباره اتفاقات گذشته برای آب‌های سطحی بیفتد.»

این نماینده مجلس، با اشاره به نگرانی به حق مردم خوزستان از تکرار پدیده سیل، گفت:« علاوه بر تاخیر در تامین اعتبار، شهرداری اهواز به دلیل متوقف کردن پروژه‌های کنترل آب‌های سطحی و شرکت آب و فاضلاب نیز مقصر اصلی تکرار سیل هستند. در شرایط فعلی، ما یک بازه زمانی یک ساله داشتیم که از برج یک تا شش را عملا از دست دادیم و تنها یک تا دو ماه دیگر تا آغاز بارش های پاییزی در اهواز مانده است و این خودش مسئله است.»

*خطر سیل همیشه در کمین است

استناد به اظهارات مطرح شده توسط نماینده مردم اهواز، مشخص کننده این امر است که نگرانی مردم روستا نشین از تکرار سیل سال‌ گذشته در اثر بارش‌های پاییزی پیش رو بی راه نبوده و این مردم حق دارند، پس از عملکرد ضعیف متولیان این امر، نگران ازبین رفتن دوباره خانه و کاشانه خود باشند.

به منظور پیگیری اقدامات انجام شده در خوزستان به منظور کاهش خطر سیل، با قاسم تقی زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت‌وگو کردیم. تقی زاده در بیان اقدامات صورت گرفته وزارت نیرو به منظور کاهش مخاطرات ناشی از سیل گفت:« در سال جاری، 7 برابر بیش از گذشته نسبت به لایروبی رودخانه‌ها، کانال‌ها و معابر عبور آب در کل کشور، اقدام شده است. »

معاون آب و آبفای وزارت نیرو، در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدامات وزارت نیرو، آیا خطری از جانب سیل مردم، خوزستان و غرب کشور را تهدید می‌کند یا خیر گفت:« سیل پیش‌بینی ناپذیر است و نمی‌توان ادعا کرد خطر این پدیده طبیعی رفع شده است. با این حال اقدامات لازم به منظور جلوگیری و کاهش خطرات این پدیده احتمالی انجام شده است.»

یادآوری چهره معصوم مردم سیل‌زده که سال گذشته درگیر این پدیده شوم شدند، غمی تلخ را با خود به همراه می‌آورد. با این وجود، به نظر می‌رسد تا فرصت باقی است باید نسبت به اقداماتی که خطر سیل را کاهش می‌دهد، اقدام کرده و شرایط را برای جلوگیری از خطرات سیل مهیا کرد. بدین ترتیب، در صورت وقوع بارش‌های سنگین شاهد ایجاد مشکلات عدیده برای مردم نخواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن