سیاسی

اربعین یعنی امام جامعه را تنها نگذاریم تا سرگردان نشویم/ وظیفه دانشگاهیان برای نشر پیام اربعین

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ – ۱۷:۲۳ اربعین یعنی امام جامعه را تنها نگذاریم تا سرگردان نشویم/ وظیفه دانشگاهیان برای نشر پیام اربعین

یک عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به وظیفه دانشگاهیان و نخبگان برای نشر پیام اربعین گفت: اربعین یعنی امام جامعه را تنها نگذاریم تا دچار سرگردانی نشویم.

اربعین یعنی امام جامعه را تنها نگذاریم تا سرگردان نشویم/ وظیفه دانشگاهیان برای نشر پیام اربعین

قاسم جعفری عضو هیأت علمی دانشگاه و سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی گفت: در آستانه اربعین حسینی هستیم. این رستاخیز بزرگ بشری که در گذشته تاریخ هرگز سابقه نداشته و دل‌های میلیارد‌ها انسان را به سوی خودش جذب کرده و چشمان دوست و دشمن را هم به خودش خیره کرده است.

وی افزود: اربعین حادثه‌ای است با ابعاد مختلف‌، ابعاد تاریخی، عرفانی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی،‌ دینی و فرادینی و احتمالا رازی در عدد اربعین نهفته است.

این استاد دانشگاه در تکمیل سخناش گفت: در برخی روایات هم این گونه آمده که خداوند وقتی گل حضرت آدم را سرشت، آن را 40 سال وانهاد تا ورزیده و آماده شود. میقات حضرت موسی هم از 30 شب به 40 شب تغییر کرد. همچنین گفته می‌شود اگر می‌خواهی به خدا برسید و حاجت خود را بگیرید باید چله‌نشینی داشته باشید، در میان علما هم به عنوان یک صدقه جاریه مشهور بوده که باید چهل حدیث بنوسیند و کتاب چهل حدیث در میان علما مشهور بوده است تا جایی که گفته می‌شود اگر کسی 40 حدیث حفظ کند روز قیامت در صف فقها و علما قرار می‌گیرد و باز در جایی آمده که اگر انسان نافله شب را اقامه می‌کند خوب است برای 40 مومن دعا کند و جالب است که سن رشد عقل و کمال هم 40 سال تعیین شده و موارد دیگری که وجود دارد.

جعفری افزود: اگر به همه این ابعاد توجه کنیم به نظر می‌رسد حادثه اربعین حادثه‌ای فراسرزمینی، فراجمعیتی و فرابشری. پس بنابراین نیاز به فراتحلیل دارد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ما فکر می‌کنیم اربعین ادامه و مکمل حرکت بی نظیر عاشورای حسینی است، اربعین خودش یک فرارسانه است و تحقق آن معجزه بزرگی که آن عالم بزرگوار می‌گوید وقتی به حرم اباعبدالله یا امیر المومنین وارد شدم این ندا را از منادی شنیدم که گفت: « کلنا سفن النجاة لکن سفینة جدی الحسین (ع) اوسع و فی لجج البحار اسرع» یعنی "اولیای الهی همه کشتی نجات هستند ولی کشتی امام حسین(ع) هم وسیع‌تر و هم پرسرعت‌تر است".

وی ادامه داد: کدام شمع است که می‌تواند دور خودش 30 تا 40 میلیون انسان را جمع کند. اینجاست که رسول خدا می‌فرماید: " حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً حُسَیْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاط" ثو این یعنی دین من به واسطه حسین زنده می‌شود، و امروز هم بعد از سال‌ها می‌توانیم این را به خوبی ببینیم.

وی اظهار داشت: اربعین یادآور قدرشناسی دیگران از حرکت حسینی است. چنانکه آن دانشمند مسیحی می‌گوید اگر حسین بن علی برای ما مسیحیان بود، در هر وجبی یک منبر برای او می‌گذاشتیم و در هر جایی پرچم حسین را قرار می‌دادیم و عالم را به نام حسین به مسیحیت دعوت می‌کردیم. اینجاست که نشان می‌دهد اربعین چقدر می‌تواند مؤثر و زیبا باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه اضافه کرد: یکی از پیام های مهم اربعین قدرت حق طلبی و ظلم ستیزی حسینی است. این که همه دور پرچم و نام امام حسین(ع) جمع می‌شوند، برای این است که ایشان ظلم ستیز و مظلوم‌نواز بودند. برای همین از هر کشور و طایفه و گروه و قشر و… دور امام حسین(ع) جمع می‌شوند.

وی گفت: اربعین مدینه فاضله باورمندان به این آیه شریفه است که می‌فرماید آنهایی که به استخلاف مستضعفان در زمین اعتقاد دارند، حرکت اربعین را زنده نگه می‌دارند.

جعفری افزود: اربعین یعنی امام جامعه را تنها نگذاریم چون در غیر این صورت دچار سردرگمی و گمراهی می‌شویم. آن چنانکه قوم حضرت موسی او را رها کردند و گوساله‌پرست شدند و حاضر نشدند برای آزادی مصر با حضرت موسی همراه شوند و از جانشان ترسیدند و به حضرت موسی خیلی بی‌پروا گفتند تو و خدایت بروید و بجنگید و ما اینجا هستیم! و این باعث شد خدا 40 سال نعمت وارد شدن به سرزمین مصر را به آنها حرام کند. اگر امروز ما امام حق را یاری نکنیم، همین سرگردانی سراغمان خواهد آمد.

این استاد دانشگاه با اشاره به فضائل زیارت اربعین گفت: زیارت حضوری بسیار ارزشمند است، اما حال که به حکم عقل و برای دفع ضرر باید ملتزم مأوا و مسکن باشیم، خوب است زیارت اربعین را بخوانیم که می گوید: « السَّلامُ عَلَیٰ وَلِیِّ اللّٰهِ وَحَبِیبِهِ، السَّلامُ عَلَیٰ خَلِیلِ اللّٰهِ وَنَجِیبِهِ، السَّلامُ عَلَیٰ صَفِیِّ اللّٰهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ ، السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ ، السَّلامُ عَلَیٰ أَسِیرِ الْکُرُباتِ وَقَتِیلِ الْعَبَرَاتِ.»

این استاد دانشگاه تأکید کرد: وظیفه نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان و اصحاب و ارباب علم و دانش غیر از عموم مردم که خود این بازار الهی را گرم کرده‌اند، این است که باید تلاش کنند در عرصه علمی، غنابخشی ابعاد معرفتی و ارائه تئوری‌های سازنده در ابعاد اخلاقی، اجتماعی، دیپلماسی عمومی ملی و بین المللی، عرصه اقتصاد، تبلیغ رسالت الهی و… گام‌های جدی برداشته شود.

وی گفت:‌ دانشگاهیان ما و اصحاب و ارباب علم و دانش، ادبا و هر کس قلم و بیانی دارد، باید علاوه بر جنبه شخصی و فردی که برای خود قدم برمی‌دارد، در جهت بسط و نشر این شهیر بزرگ الهی گام‌های جدی را بردارد.

وی گفت: تقوای قلبی، اقتضا می‌کند دانشمندان و دانشگاهیان ما و صاحبان علم و دانش جهت گسترش معارف قرآنی و معارف الهی و وحیانی که همه اینها در مدرسه حسینی جلوه پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، تلاش کند و چه فرصتی برای این کار بهتر از اربعین.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن