اقتصادی

بی توجهی وزارت صنعت به تامین مواد اولیه صنعت مبلمان/ واردکنندگان در عرضه کالا احتیاط می‌کنند

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۳:۴۱ بی توجهی وزارت صنعت به تامین مواد اولیه صنعت مبلمان/ واردکنندگان در عرضه کالا احتیاط می‌کنند

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان مبلمان کشور گفت: علیرغم اینکه صنعت مبلمان از ظرفیت اشتغالزایی بسیار بالای برخوردار است اما دست اندرکاران این صنعت با مشکل تامین مواد اولیه مواجهند و وزارت صنعت نیز به این موضوع بی توجه است.

بی توجهی وزارت صنعت به تامین مواد اولیه  صنعت مبلمان/ واردکنندگان در عرضه کالا احتیاط می‌کنند

حسن احمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: صنعت مبل‌سازی کشور بالاترین گردش مالی بعد از صنعت خودرو در کشور را دارد و این صنعت از سهم بسزایی در اشتغال زایی برخوردار است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان مبلمان کشور، افزود: با شیوع ویروس کرونا در کشور در اواخر اسفند سال گذشته این صنعت دچار آسیب‌های مالی فراوانی شد زیرا تولید کنندگان این بخش همواره در ماه های آخر سال برای عرضه در بازار شب عید اقدام به تولید می کنند در حالی که به دلیل تعطیلی بنگاه‌ها بعد از شیوع ویروس کرونا عرضه و فروش در اواخر اسفند 98 و همچنین فروردین و اردیبهشت امسال تقریبا متوقف شد و بنابراین فعالان این بخش از صنعت کشور دچار ضرر و زیان مالی فراوانی شدند.

احمدیان با بیان اینکه مبلمان جزو کالاهای اساسی و اصلی نیست، گفت: بنابراین در شرایط فشار مالی، تمرکز مردم برای تامین کالاهای ضروری و اساسی است و این موضوع نیز بر این صنعت تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه علیرغم ضرر و زیان مالی به دست اندرکاران این صنعت به دلیل شیوع ویروس کرونا اما این صنعت جز مشاغل آسیب دیده از کرونا به شمار نرفت، بیان داشت: بنابراین بی توجهی به این موضوع باعث شد تا کارگران زیادی شغل خود را از دست دهند و بیکار شوند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان مبلمان کشور با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه این بخش از صنعت، اظهار داشت: متاسفانه علیرغم لزوم تامین مواد اولیه برای استمرار تولید در این بخش صنعتی، وزارت صنعت به این موضوع کمتر توجه می‌کند.

احمدیان افزود: با توجه به بی‌ثباتی نرخ ارز، قیمت مواد اولیه نیز بسیار نابسامان است و نوسانات قیمت، تهیه مواد اولیه مورد نیاز را برای دست اندرکاران این صنعت بسیار سخت کرده است.

* تاثیر منفی کمبود مواد اولیه روی صنعت مبلمان

وی گفت: ‌بی‌ثباتی نرخ ارز باعث شده تا مواد اولیه کمیاب شده و به سختی تامین شود و این موضوع تاثیر بسیار منفی در تولیدات این بخش داشته است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان کشور با تاکید بر اینکه صنعت مبلمان کشور از ظرفیت خوبی برای صادرات برخوردار است، گفت: نبود مواد اولیه و بی‌ثباتی نرخ ارز اثرات منفی روی صادرات این بخش دارد.

احمدیان با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت دلار رقابت پذیری برای صادرات خوب شده است، گفت: اما بزرگترین معضل تامین مواد اولیه است که تاثیر بسیار منفی بر این صنعت و بخش تولید و تجارت آن دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که مشکلات تامین مواد اولیه به دلیل محدودیت ناشی از تحریم ها ایجاد شده و یا به دلیل بی‌ثباتی در نرخ ارز پدید آمده است، گفت: تحریم در مشکلات تامین مواد اولیه بی‌تاثیر نیست، اما بخش خصوصی بالاخره راهی برای حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها بصورت مویرگی پیدا می‌کند و می‌تواند نیازهای خود را تامین کند اما مشکل اصلی همان بی‌ثباتی نرخ ارز است.

* واردکنندگان مواد اولیه در عرضه کالا احتیاط می‌کنند

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان مبلمان کشور گفت: بی‌ثباتی و نوسان قیمت ارز باعث می‌شود تا وارد کنندگان نتوانند قیمتی برای عرضه مواد اولیه وارداتی ارائه دهند و بنابراین برای فروش کالاهای وارداتی مثل پارچه، یراق، فوم و .. محتاطانه عمل می‌کنند.

احمدیان افزود: این مسائل باعث می‌شود نیاز بازار تامین نشود و از طرفی به واسطه افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام شده کالا نیز مشخص نخواهد بود.

* بلاتکلیفی واردات ام‌دی‌اف و جهش قیمت‌ها

وی با اشاره به بی‌توجهی وزارت صنعت به واردات مواد اولیه مورد نیاز این صنعت بیان داشت: بعد از اینکه واردات ام دی اف ممنوع اعلام شد، دارندگان این کالا بلافاصله از عرضه ممانعت کردند و یا در صورت عرضه قیمت‌ها رابه شدت افزایش دادند در حالی که با توجه به نیاز بازار باید واردات این کالا ادامه یابد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان مبلمان کشور اظهار داشت: ‌ممنوعیت واردات ام دی اف از تصمیمات یک شبه وزارت صنعت بود در حالی که پیش از این در جلسات مختلفی که با مدیران و کارشناسان وزارت صنعت داشتیم به آنها اعلام کرده بودیم که نتیجه ممنوعیت واردات این کالا در صنعت مبلمان چه خواهد بود و بنابراین کارشناسان این وزارتخانه نیز به این موضوع دست یافتند که باید واردات این کالا ادامه یابد.

احمدیان اظهار داشت:البته واردات و یا ممنوعیت واردات ام دی اف، در حال حاضر در لایه‌ای از ابهام قرار دارد زیرا این تصمیم توسط سرپرست قبلی وزارتخانه به صورت ناگهانی اعلام شد و در حال حاضر نیز وزارت صمت بدون وزیر و با سرپرست اداره می‌شود، بنابراین هنوز تصمیم مشخصی در خصوص این کالا گرفت نشده است.

وی افزود: در حال حاضر 65 درصد از ام دی اف مورد نیاز کشور از محل تولیدات داخل تامین می‌شود و حدود 35 درصد آن نیز از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه بخشی از نیاز بازار از طریق واردات است، باید واردات این کالا به عنوان ماده اولیه مورد نیاز این صنعت ادامه یابد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا بنر k م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن