اجتماعی

تعلل یک ساله شهرداری در ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ – ۱۲:۵۵ تعلل یک ساله شهرداری در ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری

شهرداری تهران یک سال پیش باید لایحه تشکیل سازمان گردشگری را به شورای شهر ارائه می کرد.این‌کار صورت نگرفت و به گفته عضو شورا، شهرداری حتی به تذکرات در این باره هم پاسخ نداد.

تعلل یک ساله شهرداری در ارائه لایحه تشکیل سازمان  گردشگری

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، شهرداری تهران قرار بود که یک‌سال پیش لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهر تهران را به شورای اسلامی ارائه کند. در حال حاضر وضعیت گردشگری در تهران خوب نیست و البته با شیوع ویروس کرونا هم گردشگری در پایتخت با چالش جدی روبه‌رو شده است. در پایتخت به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه، هنوز تهران مقصد گردشگران نشده است. در سال 1397 در ماده 72 برنامه سوم توسعه شهر تهران، شهرداری مکلف شد که لایحه سازمان گردشگری را در پایان سال اول به شورا ارائه کند.

بیش از یک‌سال از مهلت ارسال این لایحه گذشته است، ‌اما هنوز شهرداری لایحه‌ای به شورا ارائه نکرده است. اعضای شورای شهر تهران خواستار این هستند که یک سازمان گردشگری در شهرداری ایجاد شود تا بتوانند تهران را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کنند. البته گفته می‌شود که اگر صنعت گردشگری در پایتخت رونق پیدا کند، به یکی از منابع در امدی پایدار در مدیریت شهری تبدیل می‌شود.

شهرداری پاسخ تذکر را نداد/مهلت قانونی به اتمام رسید

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: چند هفته پیش تذکری به شهرداری تهران در خصوص لایحه سازمان گردشگری دادم. قرار بود براساس برنامه سوم توسعه، شهرداری لایحه‌ای در این زمینه به شورا ارائه کند. تذکری هفته پیش دادم، از مهلت قانونی پاسخگویی هم گذشته، اما هنوز شهرداری پاسخی نداده است.

هیأت رئیسه در حال پیگیری موضوع است

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: البته هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در حال پیگیری موضوع است.

یک‌سال می‌گذرد اما هنوز شهرداری لایحه‌ تشکیل سازمان گردشگری را ارائه نکرده است

خلیل‌آبادی با بیان اینکه از دوره قبل، برخی اعضای شورای شهر تهران موضوع ایجاد سازمان گردشگری در شهرداری را پیگیری می‌کردند، گفت: این موضوع در صحن شورا هم مطرح شد، اما در آن دوران رأی نیاورد، اما در این دوره خوشبختانه در برنامه سوم، ایجاد سازمان گردشگری توسط اعضای شورای شهر به تصویب رسید و شهرداری موظف شد که در سال اول، لایحه‌ای در این زمینه به شورا ارائه کند. یک‌سال می‌گذرد و هنوز شهرداری لایحه‌ای در این باره ارائه نکرده است و به تذکر ما هم پاسخی نداده است.

عضو شورای شهر تهران در خصوص فواید ایجاد سازمان گردشگری در شهرداری گفت: در دنیای امروز مدیریت شهری در حوزه گردشگری فعال است. شهرداری‌ها در برخی کشورها فضاهای لازم را ایجاد کرده‌اند و در آمد حاصل از آن برای مدیریت شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان درآمد پایدار محسوب می‌شود.

وی گفت: بخش عمده‌ای از خدماتی که در حال حاضر در شهرداری ارائه می‌شود می‌توان به گردشگران هم ارائه کرد، مثل حمل و نقل عمومی، ‌بوستان‌ها، موزه‌ها، خانه موزه‌ها و مناظر طبیعی. البته ما برج میلاد و ‌آزادی هم را داریم که شهرداری هزینه زیادی کرده است و می‌تواند به عنوان مقصد گردشگری باشد. البته در حال حاضر به خاطر شرایط کرونا اوضاع خوب نیست، اما می‌توان برای گردشگری برنامه‌ریزی کرد و از درآمد حاصل از آن در مدیریت شهری استفاده کرد.

هنوز تهران مقصد گردشگری نیست

خلیل‌آبادی با تأکید بر این موضوع که هنوز تهران مقصد گردشگری نیست، گفت: شیراز، کاشان و بسیاری از شهرها مقصد گردشگری هستند، اما هنوز تهران به عنوان مقصد گردشگری نیست. شاید توریست‌ها یک شب را در تهران بگذرانند آن هم به خاطر فرودگاه امام است،‌ اما اینکه تهران به عنوان یک مقصد گردشگری باشد اینطور نیست.

وی با تأکید بر این موضوع که زیرساخت‌های لازم در تهران وجود دارد گفت: شهرداری باید هر چه زودتر لایحه سازمان گردشگری را ارئه کند، البته مدیران شهری می‌گویند که قرار است این لایحه در همان لایحه اصلاح ساختار شهرداری دیده شود و می‌گویند همانند یک هلدینگ است. ما به دنبال هلدینگ نیستیم. ما به دنبال ایجاد یک سازمان گردشگری هستیم و اینکه گردشگری را در تهران رونق دهیم.

شهرداری تهران مکلف بود که در سال گذشته لایحه ایجاد سازمان گردشگری را به شورای شهر ارائه کند، اما در این زمینه تعلل کرده است. محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر می‌گوید: اهمیت گردشگری در ابعاد مختلف بر کسی پوشیده نیست و حتی در کوچکترین سکونتگاهی‌های کشور این مقوله مورد توجه است، اما در پایخت داستان به صورت دیگری است.

اقدامی صورت نگرفت/انگیزه جدی در این مورد وجود ندارد

به گفته حق‌شناس، در راستای توسعه گردشگری، در برنامه سوم توسعه مواردی دیده شده است و شهرداری مکلف به ارائه لایحه سازمان گردشگری است، اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد انگیزه جدی در این مورد وجود ندارد.

معاونت برنامه‌ریزی، لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران را به شورا ارائه کرد

شهرداری تهران هنوز لایحه را ارئه نداده است و البته معتقدند مواردی برای تبدیل ستاد گردشگری شهر تهران به سازمان گردشگری وجود دارد. مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهر تهران در این باره گفته است: معاونت برنامه‌ریزی، لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران را به شورا ارائه داده است و در آن به موضوع ستاد گردشگری هم پرداخته شده است. کارهای کارشناسی صورت رفته و پیشنهاداتی شده است.

تصمیم نهایی با شوراست/هدف اصلی ساماندهی گردشگری

وی ادامه داد: در عین حال برخی از اعضای شورای شهر نظرشان تبدیل ستاد گردشگری به سازمان است، اما تصمیم‌گیری نهایی با شورای شهر تهران است. اما در هر دو حالت قصد و هدف اصلی این است که شهرداری و شورای شهر تهران قصد دارند گردشگری را سامان دهند و جایی برای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تعیین راهبردها وجود داشته باشد.

به گفته کاظمی، در صورت تبدیل ستاد به سازمان یا شرکت، اهداف تعیین‌شده محقق می‌شوند.

براساس این گزارش، یک سال پیش قرار بود که شهرداری تهران لایحه تشکیل سازمان گردشگری را به شورای شهر ارسال کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و برخی اعضا گله‌مند هستند و معتقدند که شهرداری پاسخ تذکرات را هم نمی‌دهد. از سوی دیگر، با وجود زیرساخت‌های لازم در تهران، هنوز پایتخت به مقصد گردشگری تبدیل نشده است. البته مدیران شهری معتقدند که لایحه تشکیل سازمان گردشگری با لایحه اصلاح ساختار به شورا ارائه شده است، اما برخی از اعضا معتقدند که به دنبال هلدینگ نیستند، بلکه سازمانی باید برای گردشگری ایجاد تا بتوان گردشگری در پایتخت رونق داد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن