اقتصادی

جوابیه نفت به گزارش فارس صحه گذاشت/ اتمام پروژه 28 مخزن واقعا چقدر طول می‌کشد؟

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۵:۲۵ جوابیه نفت به گزارش فارس صحه گذاشت/ اتمام پروژه 28 مخزن واقعا چقدر طول می‌کشد؟

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اخیرا جوابیه‌ای را در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس منتشر کرده است که این جوابیه بیشتر صحه‌گذاری بر گزارش خبرگزاری فارس است تا تایید صحت اظهارات مدیر فنی مناطق نفت‌خیز جنوب.

جوابیه نفت به گزارش فارس صحه گذاشت/ اتمام پروژه 28 مخزن واقعا چقدر طول می‌کشد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته جوابیه‌ای از طرف روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «رکوردزنی در مدت زمان حفاری چاه 119 منصوری صحت ندارد/عقب‌ماندگی طرح 28 مخزن از برنامه» منتشر شد که در واقع موید مطالب مطرح شده در گزارش خبرگزاری فارس بوده است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر نکات مطرح شده در این جوابیه می‌پردازیم.

در سال‌های اخیر وزارت نفت در نظر داشته است که حفاری چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب را در قالب EPD/EPC در طرحی به نام 28 مخزن پیگیری کند. طرح توسعه 28 مخزن در سال 96 با هدف جذب سرمایه توسط پیمانکاران طرح، افزایش تولید و ایجاد اشتغال وارد فرهنگ واژگان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گردید. اما پیمانکاران این طرح به سادگی و با نامه وزیر نفت از آوردن سرمایه معاف شده‌ و مشمول دریافت پیش پرداخت نیز شدند و عملاً به مصرف کننده بودجه تبدیل گردیدند.

در حال حاضر و پس از گذشت بیش از 2 سال از آغاز به کار این طرح، طرح 28 مخزن فقط در 6 بسته در حال اجرا است که در همین 6 بسته نیز حدود 80 درصد عقب افتادگی نسبت به برنامه دارد و فرآیند اجرای سایر بسته‌های آن نیز در عمل هنوز آغاز نشده است و در بحث حفاری نیز با استناد به اطلاعات ارائه شده عملکرد ضعیفی دارد.

به عنوان مثال، بسته کاری میدان نفتی رامشیر به ارزش تقریبی 2000 میلیارد تومانکه شرکت اویک پیمانکار آن است در تاریخ 1/12/97 آغاز شده و باید ظرف مدت 2 سال یعنی در 1/12/99 به پایان می‌رسید. این بسته اکنون و بعد از گذشت بیش از 18 ماه در حدود 12% پیشرفت داشته است و این موضوع بدین معناست که اگر این بسته کاری با همین روال پیشرفت داشته باشد ظرف مدت 150 ماه یعنی 12 سال و نیم به پایان خواهد رسید. این موضوع به معنای اتمام پروژه 2 ساله بعد از گذشت 12 سال و نیم خواهد بود.

* وقتی جوابیه مناطق نفت‌خیز جنوب اعداد و ارقام خبرگزاری فارس را تایید می‌کند

اما درباره جوابیه ذکر این نکته جالب توجه است که جدول موجود در جوابیه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اتفاقا موید اعداد و ارقام ذکر شده در گزارش خبرگزاری فارس است و مطالب گفته شده توسط مدیر فنی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب را نقض می‌کند. در این راستا صادق فتح‌الهی مدیر فنی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در بخشی از مصاحبه خود گفته بود: «چاه شماره 119 میدان نفتی منصوری ظرف مدت 47 روز به اتمام رسید که 20 روز زودتر از برنامه به پایان رسیده و این موضوع رکوردی جدید در زمان حفاری چاه‌های مناطق نفتخیز جنوب به شمار می‌آید‌».

این ادعای مدیر فنی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در حالی است که جدول مندرج در جوابیه شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به صراحت بر گزارش دقیق خبرگزاری فارس صحه‌گذاری می‌کند چرا که خبرگزاری فارس در گزارشی در باب نادرستی مصاحبه مدیرفنی عنوان کرده بود که چاه ظرف مدت 49 روز به اتمام رسیده نه طی مدت 47 روز که این موضوع در جدول ارائه شده در جوابیه مناطق نفت‌خیز جنوب مورد تایید قرار گرفته است.

در بخش دیگری از گزارش فارس ذکر شده بود که چاه شماره 119 میدان منصوری صرفاً 14 روز زودتر از برنامه به پایان رسیده است و عدد 20 روز جلوافتادگی از برنامه که توسط مدیر فنی عنوان شده است کذب محض است. جدول ارائه شده توسط مناطق نفت‌خیز جنوب نیز تعداد روزهای واقعی را 49 و روزهای برنامه را 63 عنوان نموده است که اختلاف این دو عدد برابر 14 روز است و این نیز صحه گذاری بر گزارش خبرگزاری فارس می‌باشد. لذا جوابیه مناطق بیشتر صحه گذار بر گزارش خبرگزاری فارس است تا تایید صحت اظهارات مدیر فنی مناطق نفت‌خیز جنوب.

جدول 1

*چاه منصوری 119 حتی یک قطره نفت تولید نکرده است

همچنین در بخشی دیگر از جوابیه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان شده است که برای مقایسه آماری صحیح و بررسی عملکرد، لازم است جامعه آماری به نحوی انتخاب شود که شرایط انجام کار از لحاظ نوع کار مشابه باشند. از آنجا که در بسته منصوری، توسعه مخزن آسماری هدف طرح می‌باشد، در اینجا صرفا چاه‌های حفاری شده در مخزن منصوری آسماری مورد مقایسه قرار گرفته است.

درباره مسائل فنی ارائه شده در بالا نیز توجه به این نکته ضروری است که مخزن بنگستان در زیر مخزن آسماری قرار داشته و همه متخصصان صنعت نفت به این نکته اشراف دارند که حفاری چاه‌های تولیدی از مخزن بنگستان بسیار سخت‌تر از چاه‌های تکمیل شده در مخزن آسماری است اما در جوابیه مناطق نفت‌خیز جنوب این موضوع مهم مخفی شده است.

اساساً برای رسیدن به مخزن بنگستان باید کل مخزن آسماری حفاری گردد و بنابراین حفاری و تکمیل چاه در سازند بنگستان کلیه مشکلات حفاری در سازند آسماری را در دل خود دارد. با این وجود کلیه چاه‌های بنگستانی و آسماری قید شده در گزارش فارس و جوابیه مناطق نفت‌خیز جنوب میزان جلوافتادگی بیشتری نسبت به چاه شماره 119 منصوری را دارا هستند. چاهی که مدیر فنی مدت زمان حفاری آن‌ را رکورد در نظر گرفته است.

ضمنا اگر کلیه چاه‌های میدان منصوری اعم از آسماری و بنگستان بر مبنای میزان متوسط حفاری انجام شده در هر روز مورد بررسی قرار گیرد باز هم رکورد عنوان شده توسط مدیر فنی صحت ندارد چرا که چاه‌های زیادی وجود دارند که نرخ حفاری آن‌ها بالاتر از چاه 119 بوده است. همچنین چاه 119 منصوری جابجایی با سیال تکمیل را انجام نداده که فرآیندی زمان‌بر است و نگارنده این جوابیه در زمان تهیه گزارش قبلی اقدام به همسان نمودن اعماق حفاری نموده است.

شایان ذکر است وقتی صحبت از جلوافتادگی نسبت به برنامه مطرح می‌شود باید به این نکته توجه داشت که تمامی امور نظیر راندن لاینر و رشته تکمیلی و … در برنامه لحاظ شده است و جلوافتادگی در برنامه یک چاه قابل مقایسه با جلوافتادگی در برنامه چاه دیگر فارغ از انجام عملیات‌های مختلف و سازندهای تکمیل چاه است. مجدداً تاکید می‌گردد که چاه منصوری 119 حتی یک قطره نفت تولید نکرده است که ضروری است این امر مورد توجه قرار گیرد. حال سوال اساسی این است که طرح 28 مخزن که قرار بود ظرف مدت 2 سال به پایان برسد با وجود اشکالات اساسی در اجرای پروژه بعد از چند سال و با صرف چه هزینه‌ای قرار است به پایان برسد؟

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن