اقتصادی

خام‌فروشی معدنی عددی در حدود صفر است/ کاهش ساخت‌وساز دلیل رکود معادن مصالح ساختمانی

شبکه های اجتماعی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سلامکانال تلگرام
توئیتر

گروه: اقتصادی ساعت: 13:27 منتشر شده در مورخ: 1401/08/08 شناسه خبر: 1907048 گزارش دانا از نشست خبری معاون معادن وزیر صمت؛ خام‌فروشی معدنی عددی در حدود صفر است/ کاهش ساخت‌وساز دلیل رکود معادن مصالح ساختمانی خام‌فروشی معدنی عددی در حدود صفر است/ کاهش ساخت‌وساز دلیل رکود معادن مصالح ساختمانی معاون وزیر صمت در نشست خبری روز جاری با اشاره به اینکه واردات ماشیم آلات معدنی نو کاملاً آزاد است؛ ولی در ماشین‌آلات تا زیر ۵ سال کارکرده قوانینی وجود دارد گفت: خام‌فروشی معدنی در کشور امروز عددی در حدود صفر است و کاهش ساخت‌وساز عمده‌ترین دلیل رکود معادن مصالح ساختمانی است که ۷۰ درصد آمار معادن غیرفعال نیز به همین معادن بازمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا محتشمی‌پور معاون معدنی وزیر صمت امروز در نشست خبری در مورد تأمین سوخت واحدهای معدنی به‌خصوص تأمین‌کنندگان سیمان کشور، اظهار کرد: در این حوزه دو موضوع مدنظر است و اینکه آیا واقعاً این نیاز سوخت تأمین شده یا خیر و همچنین اینکه بازار، چه میزان نیاز به سوخت دارد گفت: سال گذشته نیاز همه صنایع از سوی وزارت نفت احصاء شد و امسال برخی از مطالبات شرکت پایش و پخش از واحدها قابل تأمین نبود که نحوه محاسبه فاکتورهای سوخت از جمله این موارد بود. قول‌هایی هم گرفتیم که این موارد رفع شود و شرایط مطلوبی برای شرکت‌های سیمانی فراهم شود.

ضوابط واردات ماشین‌آلات معدنی چگونه است؟

وی اظهار داشت: مقررات واردات را در سطح داخلی امور معادن تسهیل کردیم و برآورد ما این است سالی دو هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی از طریق واردات تأمین شود و بقیه نیز از تولید داخل تأمین شود.
وی توضیح داد: ‌ ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی باید از چرخه تولید خارج شود و برای واردات ماشین‌آلات ‌نو معدنی، واردکننده هیچ محدودیتی ندارد؛ اما برای ماشین‌آلات مستعمل محدودیت داریم، واردات ماشین‌آلات زیر ۵ سال ساخت که سابقه ساخت داخل ندارد برای همه معدن‌کاران آزاد است و واردات ماشین‌آلات بین ۵ تا ۱۰ سال از مقرراتی تبعیتی می‌کند که بر اساس ظرفیت واحدها سنجیده می‌شود.
بیشتر بخوانید:
علت کاهش اکتشافات در حوزه معدنی کشور/ تفاهم‌نامه با سازمان منابع طبیعی موجب افزایش مشکلات بخش معدن شد

همکاری تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی کشور با سایر تولیدکنندگان مطرح دنیا

وی گفت: در خصوص تولید مشترک ماشین‌آلات معدنی سنگین با یکی از تولیدکنندگان دنیا در حال رایزنی هستیم و در خصوص صادرات مواد معدنی خام اظهار داشت: کل صادرات مواد معدنی کشور به دو درصد تولید مواد معدنی نیز نمی‌رسد.
وی بیان داشت: ‌ سال گذشته ۶۱۷ میلیون تن مواد معدنی در کشور تولید شد که بر اساس محاسبات انجام شده بالاترین مقدار صادر شده در این بخش ۱۰ میلیون تن است و در مجموع در بخش مواد معدنی خام‌فروشی نداریم و سهم صادرات مواد معدنی بسیار پایین است و عمده صادرات ما مربوط به مواد معدنی مانند سنگ‌آهن هماتیت کم‌عیار است که برای کشور لازم نیست و در مجموع سال گذشته ۱.۵ میلیون تن از این محصول صادر شده است.
معاون وزیر صمت بیان داشت: برآورد ما از صادرات مواد معدنی بین ۵.۵ تا ۱۰ میلیون تن است که از تولید ۶۱۷ میلیون تن مواد معدنی، خام‌فروشی محسوب نمی‌شود.

مجوز واردات برای ۸۷۰ ماشین‌آلات معدنی صادر شد

معاون وزارت صمت اظهار داشت: ‌در سال گذشته در مجموع مجوز واردات برای ۸۷۰ ماشین‌آلات معدنی صادر شد که بخش زیادی از آن به کشور وارد شده است و امسال تعداد مجوزهای صادره برای واردات به ۲ هزار دستگاه رسیده است ضمن اینکه حمایت از تولید داخلی ماشین‌آلات معدنی نیز از مسائل مهم وزارت صمت است.

آخرین وضعیت راه‌اندازی معادن راکد

وی دررابطه‌با راه‌اندازی معادن راکد اظهار داشت: درباره دلایل غیرفعال‌شدن آنها بررسی‌های لازم انجام شده به‌طوری‌که بخشی از آنها در مزایده بیش از ۵ هزار معدن وارد شده و براین‌اساس از ۷ هزار معدن غیرفعال حدود ۱۲۰۰ معدن در مزایده جاری وارد شده است.
محتشمی‌پور دررابطه‌با احیای معادن راکد بیان داشت: ‌یکسری معادن به علت اتمام ذخیره و بعضی دیگر به علت بازار ممکن است راکد شود در مجموع بیش از ۷۰ درصد معادن غیرفعال ما مربوط به مصالح ساختمانی است؛ زیرا فعالیت آنها بستگی به بازار مسکن کشور دارد.
وی دررابطه‌با واگذاری معادن و محدوده‌های معدنی در اختیار دولت به مردم و به عبارتی مردمی‌شدن فعالیت‌های معدنی گفت: ‌ پروژه مس جانجا در سیستان و بلوچستان از این موارد است و در مجموع مردمی‌شدن فعالیت‌های معدنی در دستور کار وزارت صمت قرار دارد؛ اما این موضوع نیاز به یکسری زیرساخت‌ها و هماهنگی‌ها دارد.
وی توضیح داد: ‌ تا سال گذشته محاسبه حقوق دولتی معادن به شکل کاغذی انجام می‌شد؛ اما امسال این مسئله در سامانه به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود.
معاون وزارت صمت اظهار داشت: ‌بنابراین علاوه بر رصد پرداخت حقوق معادن تخلفات در معادن کاهش‌یافته و همچنین کیفیت اطلاعات افزایش‌یافته که این مسئله در تنظیم بودجه سال آینده مؤثر است.
وی با اشاره به اینکه از شرایط لحظه‌ای وضعیت پرداخت حقوق دولتی معادن اطلاع داریم گفت: در حال حاضر پرونده حقوق دولتی معادن سال ۱۴۰۱ در حال بررسی است و به‌صورت معدن به معدن محاسبه شده است.

روند پیشرفت نقشه‌برداری هوایی معادن

وی در ادامه به نقشه‌برداری هوایی معادن به‌عنوان یکی از برنامه‌های آینده حوزه معدنی وزارت صمت اشاره کرد و افزود: ‌ این مسئله هرچند کار سخت و زمان‌بری است، اما پایش میزان برداشت از معادن، احتمال عدم رعایت استانداردهای برداشت در معادن را امکان‌پذیر کرده و از جنبه‌های ایمنی و زیست‌محیطی معادن نیز حائز اهمیت است که امسال در چهار استان توسعه خواهد یافت.
محتشمی‌پور بیان‌داشتن: برنامه دیگر که در یک سال آینده دنبال می‌شود، ساماندهی باربری معادن، رصد میزان برداشت‌ها و همچنین مشخص‌کردن بارگیری‌های غیرمجاز است که به جاده‌ها آسیب می‌زند.
بخشنامه جامع و کامل بخش معدن آماده شد
وی افزود: در بحث قوانین و مقررات نیز اصلاح قانون معادن در سال گذشته کلید خورد و وزارت صمت در این زمینه با مجلس تعامل و همراهی داشته است.
معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کردن: پس از انجام بررسی‌ها توسط تیم حقوقی وزارت صمت، پیشنهادها مربوطه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه شد و اکنون موضوع در سطح این کمیسیون جمع‌بندی شده و احتمالاً تا یکی دو ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.
وی ادامه داد: به‌موازات این موضوع، اصلاح دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفته است.
محتشمی‌پور اضافه‌کردن: در سال‌های گذشته شاهد انباشت حجم زیادی از مصوبه‌ها ابلاغی و بخشنامه‌ها بودیم که کار را برای معدن‌کاران، کارشناسان و فعالان معدنی سخت کرده بود که در همین راستا ویرایش نخست یک بخشنامه جامع و کامل در این زمینه آماده و تیرماه امسال ابلاغ شد.
وی ابراز امیدواری کرد: نسخه دوم و ویرایش جدید این بخشنامه که شامل اصلاح برخی موارد و اشکالات موجود در بخشنامه اولیه است تا ابتدای زمستان امسال آماده شود.
این مقام مسئول خاطرنشان‌کردن: به‌این‌ترتیب معدن‌کاران و کارشناسان معدنی صرفاً با یک دستورالعمل برای تصمیم‌گیری مواجه خواهند بود که به شفافیت هرچه بیشتر امور خواهد انجامید.

رویکرد وزارت صمت حذف قیمت‌گذاری دستوری است

معاون امور معادن وزارت صمت در پاسخ به ایرنا در خصوص قیمت‌گذاری محصولات زنجیره فولاد و تعیین ضرایب افزود: رویکرد وزارت صمت این است که از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد، هرچند برخی فعالان این حوزه‌ها همچنان خواستار ورود وزارتخانه، قیمت‌گذاری، ارائه جدول ضرایب و ابلاغ آن هستند.
محتشمی‌پور تأکید کرد: معتقدیم بورس کالا شفافیت لازم را در بحث قیمت‌گذاری محصولات این زنجیره به دست خواهد داد.
وی گفت: مهم‌ترین آسیب قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته این بود که سود اصلی به انتهای زنجیره منتقل شد و شاهد سرمایه‌گذاری‌های متعدد و زیادی در انتهای زنجیره بودیم.
معاون وزیر صمت ادامه داد: با وجود ۶۰ میلیون تن ظرفیت در پایین‌دست فولاد، سال گذشته کل تولید محصولات آن ۲۰ میلیون تن بود؛ اما باز هم فشار روی وزارتخانه برای احداث واحدهای جدید در پایین‌دست وجود دارد.
وی بیان داشت: اگر صدر تا ذیل زنجیره فولاد در خصوص قیمت‌گذاری محصولات به توافق رسید، وزارت صمت آن را خواهد پذیرفت، اما ورودی به قیمت‌گذاری دستوری نخواهیم داشت.
وی در خصوص دریافت حقوق معدنی نیز گفت: بر اساس سامانه کاداستر از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) محاسبه نامه برای حقوق معادن صادر شده و ۱۴ همت آن وصول شده است.
محتشمی‌پور پیش‌بینی کرد تا پایان امسال جمع حقوق دولتی اعم از حقوق دولتی امسال و تعهدات گذشته به ۳۴ همت برسد

http://www.dana.ir/news/1907048.html/share '); d.write(' اخبار مرتبط آخرین اخبار

  • فروش فوق‌العاده هایما S۷ بدون قرعه‌کشی ویژه مادران از امروز

  • آخرین مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان پایان آذرماه سال ۱۴۰۱ است

  • رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی

  • واردات ماشیم آلات معدنی نو کاملاً آزاد است

  • شاخص بورس امروز ۸ آبان ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۲۵۴ هزار واحد رسید

  • ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات فرسوده معدنی در کشور وجود دارد/ قیمت‌گذاری دستوری نداریم

  • نرخ بلیت پروازهای جام جهانی۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام شد

  • گوشی های آیفون ۱۴ در بازار قاچاق است

  • قیمت کلیه ارزهای دیجیتال ۸ آبان ۱۴۰۱ اعلام شد

  • قیمت ارز در بازار آزاد تهران ۸ آبان ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت سکه امروز یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت طلا امروز ۸ آبان ۱۴۰۱ مشخص شد

  • سبد حمایتی کسب‌وکارهای اینترنتی به‌ زودی اعلام می شود

  • قیمت خودرو‌ در بازار ۸ آبان ۱۴۰۱ مشخص شد

  • تغییر مرزبندی‌ها هزینه‌هایی دارد و باید حساب شده عمل شود

  • پلاسکوکار در عرصه نمایشگاهی مسیر خوبی را در توسعه کسب و کار دنبال می کند

  • باید ممنوعیت‌های وارداتی ایران برای اوراسیا لغو شود/ ایجاد کریدور سبز میان ایران و روسیه

  • کارگاه آموزشی تشخیص روش‌‌های اصالت قطعه در هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران برگزار می‌شود

  • ضریب نفوذ اینترنت در کشوربه ۱۲.۹۶ درصد رسیده است

  • ۲۳۱ هزار میلیارد تومان وصول مالیاتی در شش ماهه اول سال

  • تمدید مهلت ایفای تعهدات ارزی ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه

  • ۵۱۵ هزار خانه خالی به سازمان مالیاتی اعلام شد

  • شاخص بورس امروز ۷ آبان ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۲۴۴ هزار واحد رسید

  • اجرای بزرگترین طرح‌های هلدینگ خلیج فارس با همکاری بانک تجارت

  • قیمت ارز در بازار آزاد تهران ۷ آبان ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت سکه امروز شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت طلا امروز ۷ آبان ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت خودرو‌ در بازار ۷ آبان ۱۴۰۱ مشخص شد

  • آخرین وضعیت پرداخت وام اربعین

  • ستایشی: قوه قضائیه برای پایمال نشدن خون به ناحق ریخته شده شهدا تلاش می کند

  • بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات خودرو را تامین می کند

  • بیش از ۱۶۰ اقدام و پروژه برای توسعه هوش مصنوعی در کشور طراحی شد

  • رفع سوءاثر چک‌های برگشتی که همان روز پاس می‌شوند چگونه است؟

  • معامله 20 میلیون دلاری روزانه در سامانه نیمای بانک مرکزی

  • هدف از تعرفه‌گذاری پلکانی حامل‌های انرژی چیست؟/ اصلاح قیمت، مصرف انرژی در کشور را مدیریت می‌کند

  • بارش باران و برف ۵ روزه در کشور/ هشدار هواشناسی برای استان‌های ساحلی خزر

  • تولید ماهانه ۶ میلیون واحد سرُم تا پایان سال

  • خاندوزی: برای قدرت اقتصادی ایران در حال جنگ شبانه روزی هستیم

  • هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم است

  • پرواز دوباره ققنوس صنعت ایران

تور مشهد دانلود سریال پوست شیر آفر تور کیش بلیط هواپیما آنلاین بازار '; document.body.innerHTML += t; } }, 100);

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن