سیاسی

رسانه ملی و انتخابات ۱۴۰۰

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ – ۱۹:۵۵ رسانه ملی و انتخابات ۱۴۰۰

ضعف عملکرد رسانه ملی در مرحله تبیین و درخشش و قوت در مرحله تبلیغ باعث شده است کسانی پیروز میدان شوند که توانسته اند با شگرد های تبلیغی و دوگانه سازی های تبلیغاتی مردم را به سوی خود متمایل کنند .

رسانه ملی و انتخابات ۱۴۰۰

گروه سیاسی خبرگزاری فارس ـ یادداشت میهمان؛ محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی: مسئولین رسانه ملی در دهه های اخیر برای ورود به انتخابات سه مرحله را تعریف می‌کند.

مرحله تبیینی

مرحله تبلیغی

مرحله تهییجی

گذشته نشان داده است که صدا و سیما در دو مرحله تبلیغی و تهییجی موفق بوده است ولی به دلیل کج سلیقگی و برداشت غیر صحیح ازمنطق انتخاب در نظام اسلامی در مرحله تبیین و روشنگری کارنامه به شدت ضعیفی دارد.

آن چیزی که از آن به عنوان خطای استراتژِیک نام میبریم مشخصا این است که مسئولین رسانه ملی گمان میکنند که باورهای مردم نسبت به موضوعاتی مثل مذاکره با امریکا ، اقتصاد مقاومتی ، نگاه به درون ، حمایت از تولید داخلی و ….همچون خمره رنگرزی است که بتوان با چند گزارش و مصاحبه تلویزیونی آن را تغییر رنگ داد و این یک خیال باطل است.

به عبارت ساده‌تر تغییر نگرش و باور مردم امری دشوار، کاملا حرفه‌ای و زمان‌بر است و عملا در یک بازه زمانی یک ماه و یا دو ماه امکان پذیر نیست و نمیتوان ذهنیت و باورمردم را نسبت به یک جریان فکری و یا یک رویکرد اداره قوه مجریه عوض کرد.

وضعیت روحی و روانی مردم در ایام انتخابات شرایط بی ثباتی است که نتیجه بمباران انواع و اقسام شعارهای رنگارنگ و بعضا غیر واقعی است و مردم کوچه و بازار فرصت راستی ازمایی و کشف واقعیت را ندارند.

نتیجه ناکامی و ضعف رسانه ملی در مرحله تبیین انتخابات یا همان روشنگری و تغییر باور ها انتخاب افرادی چون هاشمی رفسنجانی ، خاتمی ، احمدی نژاد و روحانی است که قصد ورود به کارنامه این دولتها را نداریم.

نگرانی مسئولین رسانه ملی این است که اگر فضای کشور انتخاباتی شود دولت مستقر در اداره کشور دچار مشکل میشود و این به صلاح کشور نیست. این نگرانی زمانی معقول و منطقی است که رسانه وارد مرحله تبلیغی و خصوصا نقد دولت مستقر شود و به هیچ روی شامل مرحله تبیین و آگاهی بخشی و ارتقای دانش سیاسی و اقتصادی مردم نمی‌شود.

صدها موضوع در مورد انتخاب اصلح وجود دارد که مردم برای ورود به عرصه انتخابات باید با آنها آشنا شوند و این موضوعات باید از یکسال مانده به انتخابات در قالب های مختلف کاملا هوشمندانه و هنرمندانه طراحی و بر روی آنتن برود.

متاسفانه تجربه نشان داده است رسانه های بیگانه برخلاف رسانه ملی در تغییر باور‌ها از حداکثر بضاعت حرفه ای و کارشناسی خود استفاده می‌کنند خصوصا در مرحله تبیین و بستر سازی ورود مردم به انتخابات بسیار دقیق و حیله گرانه وارد میشود و از ماه‌ها پیش کار خود را شروع می‌کنند.

رسانه های معاند از مدتها پیش در سایه غفلت ما تنور انتخابات را روشن کرده و بدون اسم بردن از نامزد خاصی رویکرد ها و منویات خودشان را در تخریب چهره‌های ارزشی و گفتمان اصیل انقلاب با استفاده از قالب های مختلف طراحی و مشغول عملیات روانی بر روی فکر و ذهن مردم هستند.

یعنی بار زمین مانده رسانه ملی در مرحله تبیین انتخابات را رسانه های معاند با کمال میل به مقصد میرسانند و گذشته نشان داده است در طول چهل سال گذشته به دلیل همین کوتاهی در گفتمان سازی دلسوزان حقیقی و فرزندان اصلی انقلاب در اداره قوه مجریه کمترین نقش را داشته اند.

ضعف عملکرد رسانه ملی در مرحله تبیین و درخشش و قوت در مرحله تبلیغ باعث شده است کسانی پیروز میدان شوند که توانسته اند با شگرد های تبلیغی و دوگانه سازی های تبلیغاتی مردم را به سوی خود متمایل کنند و برچسب هایی نظیر «دیوار کشیدن در پیاده روها » و «حمله گازانبری» تعیین کننده نتیجه انتخابات بوده است و هر نامزدی که توانسته عبارت هایی اینگونه اختراع کند برنده انتخابات بوده است.

انتخاب در نظام اسلامی باید سرشار از حکمت و بصیرت باشد نه شوهای تبلیغاتی نامزدهایی که آمده‌اند تا فرصت بیشتری برای مهره اصلی ذخیره کنند و نهایتا به نفع کس دیگری کنار روند. در شرایطی نیستیم که یک بار دیگر سرنوشت کشور را به دست کسانی بسپاریم که انبوهی از خطاهای ریز و درشت را در حق این ملت مظلوم و سختی کشیده مرتکب شوند.

کشوری داریم با هزاران نیروی متخصص و متعهد و انبوهی از نعمت های خدادادی از معادن و ذخایر زیر زمینی گرفته تا سرزمین های حاصلخیز کشاورزی و به هیچ عنوان شایسته نیست مردم به دلیل سوء مدیریت و انتخاب نادرست اینچنین در تامین معیشت خود با گرفتاری و مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

کلام آخر این که انتخاب درست در گروی شناخت درست و دقیق از درونمایه و حقیقت جریان های فکری و سیاسی است و این مهم در شب انتخابات به هیچ روی امکان پذیر نمی باشد پس تا دیر نشده و زمان بیشتری را از دست نداده ایم در رسانه ملی را بر روی کارشناسان و برنامه سازان دلسوز و انقلابی باز کنیم تا بتوانند همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند زمینه مناسب برای روی کار آمدن یک دولت جوان و انقلابی را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن