اجتماعی

روند انتخاب سلسله مراتبی مدیران مدارس باید تغییر کند

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۹:۴۲ روند انتخاب سلسله مراتبی مدیران مدارس باید تغییر کند

مدرس دانشگاه گفت: روند انتخاب سلسله مراتبی مدیران مدارس باید تغییر کند و این انتخاب از پایین به بالا باشد.

روند انتخاب سلسله مراتبی مدیران مدارس باید تغییر کند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدعلی اسماعیل زاده، مدرس دانشگاه و فعال آموزشی با بیان اینکه پنجمین فرزندم امسال وارد کلاس اول می‌شود و یک فرزندم از نظام اموزش و پرورش فارغ التحصیل شده است گفت: در تهران، در روستاها و شهرستان هایی عضو انجمن اولیا و مربیان و عضو انجمن های اولیا و مربیان در منطقه بوده ام. به عنوان مشاور مدیران ارشد و مولف کتاب درسی فعالیت کرده ام و به بسیاری مدارس ایران رفته ام و تدریس کرده ام.

وی درباره کارایی انجمن اولیا و مربیان گفت: تجربه ای که طی سالیان گذشته داشته ام این بوده است که هرجا مدیر مدرسه همراه بوده فضا باز بوده است اما هرجا نگاه مدیر مدرسه به انجمن اولیا و مربیان، نگاه قلک بوده است کار پیش نرفته است.

اسماعیل زاده با اشاره به موانع پیش روی انجمن اولیا و مربیان برای مشارکت فعالتر در امور مدارس افزود: ساختار است که رفتارها را مشخص می کند. مدیر مدرسه در این ساختار چگونه انتخاب می شود؟ در آموزش و پرورش ایران موضوعی به نام «نماینده مجلس» وجود دارد که به دلایلی به آموزش و پرورش چشم دارد و به محض اینکه انتخابات برگزار میشود نمایندگان مجلس با همدیگر لابی می کنند که رئیس آموزش و پرورش استان عوض شود و بعد در سطوح دیگر برای تغییرات فشار می آورند. این امر به دلایلی برایشان مهم است. اینکه مدیر مدرسه مشارکت پذیر باشد درست است، اما این مدیر طبق کدام ساختار تعیین شده است؟ او جوابگوی کسانی است که او را انتخاب کرده اند نه انجمن اولیا و مربیان.

این مدرس دانشگاه و فعال نظام آموزشی با بیان اینکه یک مرتبه چند سال پیش طرحی را پیشنهاد و به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کردیم مبنی بر اینکه روند انتخاب سلسله مراتبی مدیران مدارس تغییر کند و این انتخاب از پایین به بالا باشد اظهار کرد: انجمن اولیا و مربیان هیچ نقشی در انتخاب مدیر مدرسه ندارند. علت نخست این است که در آموزش و پرورش حفظ اقتدار از بالا به پایین برایش جذاب است و از آن سو برای نمایندگان مجلس هم جذاب است که بخواهند از این بستر رای آینده خود را تضمین کنند.

اسماعیل زاده در پاسخ به اینکه راه حل حرکت به این سمت و سو چیست؟ گفت: صورت مسئله روشن است؛ بچه های ما قرار است رشد کنند و ما باید کمک کنیم که این مسیر را بهتر طی کنند. دولت گفته آموزش در حیطه وظایف اوست و هر زمانی خانواده ها خواسته اند نزدیک شوند آنها را کنار زده اند و گفته اند لطفا شما دخالت کنید. اما دولت منابعی که برای این کار لازم است را به حد کافی در اختیار ندارد و الان دیگر حتی نمیتواند معلم هم تامین کند.

وی افزود: از سوی دیگر قصه کرونا به وسط آمده و شرایطی که قبلا وجود داشت و چند ساعت بچه ها به مدرسه می رفتند و خیالمان راحت بود که مسئولیت به دولت سپرده شده تمام شد و الان خانواده باید مسئولیت آموزش را برعهده بگیرد. دولت می خواهد پشتیبانی هایی انجام دهد اما خواهش ما این است که خیلی اذیتمان نکند و نگوید که فقط شبکه شاد داریم و لاغیر. دولت اجازه دهد از تکنولوژی استفاده کنیم.

انتهای پیام

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن