سیاسی

عملیات روانی صهیونیست‌ها برای عادی‌سازی خیانت

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ – ۱۱:۳۴ عملیات روانی صهیونیست‌ها برای عادی‌سازی خیانت

اعراب کینه‌ای دیرینه از رژیم صهیونیستی در دل دارند، اما چه شده است که حکام جوامع به‌شدت ضد صهیونیستیِ دیروز، امروز بدون هیچ واهمه‌ای از واکنش‌های احتمالی، روابط خود را با اسرائیل علنی می‌کنند؟

عملیات روانی صهیونیست‌ها برای عادی‌سازی خیانت

خبرگزاری فارس ــ یادداشت میهمان؛ ابوالفضل کشت‌کار: امضای توافقنامه صلح میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی و بحرین در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ تحلیل‌های فراوانی را در پی داشت. هر یک از این تحلیل‌ها از زاویه دید خاص خود به این موضوع نگاه کردند. اما موضوعی که به اندازه کافی به آن پرداخته نشد، اقدامات فرهنگی صهیونیست‌ها در جهت عادی سازی است. ما در این یادداشت بر آن هستیم که اقدامات فرهنگی و تهدیدات آنها را بررسی کنیم.

خوب می‌دانیم که به دلیل مسئله فلسطین و جنگ‌هایی که به خاطر آن روی داده است، اعراب کینه‌ای دیرینه از رژیم غاصب صهیونیستی و حتی کل یهودیان در دل دارند. مسئله قدس زخمی است در دل جهان عرب و حتی کل جهان اسلام. زخمی که به این سادگی فراموش نخواهد شد. همین زخم بود که حکام عرب را از ترس واکنش ملت‌شان همیشه دور از اسرائیل نگه می‌داشت. اما چه شده است که حکام جوامع به شدت ضد صهیونیستی دیروز، امروز بدون هیچ واهمه‌ای از واکنش‌های احتمالی، روابط خود را با اسرائیل علنی می‌کنند؟ جواب این سوال را باید در فعالیت‌های رسانه‌ای جبهه غربی عبری عربی جستجو کرد. فعالیت‌هایی که هدفشان تغییر افکار جوامع اسلامی بوده و هست.

دو محور عملیات رسانه‌ای در دستور کار صهیونیسم

بدون شک یکی از علل روابط حکام عرب با اسرائیل ترس از ایران و جبهه مقاومت است. آنها فکر می‌کنند که با همپیمانی مثل اسرائیل طاقت ایستادگی در برابر جبهه مقاومت و ایران را در جنگ‌های احتمالی خواهند داشت. اما ما خوب میدانیم که اسرائیل، جان سربازانش را هیچ وقت برای امنیت خلیج فارس قربانی نخواهد کرد. نهایتاً برای حمایت از همپیمانانش، پشتیبانی تسلیحاتی و یا ارائه دانش و فناوری را در دستور کار قرار خواهد داد. اما جدای از درست یا خیالی بودن تفکرات حکام عرب، آنها برای انجام این عادی سازی ها به دو محور رسانه‌ای نیازمند هستند. اول این که چهره‌ای بد و منفور از ایران در اذهان اعراب ایجاد کنند. علاوه بر این، محور دوم عملیات روانی آنها باید ساختن چهره‌ای عادی و محبوب از رژیم غاصب صهیونیستی باشد. ما در ادامه سعی داریم مواردی مربوط به محور عملیات رسانه‌ای دوم را بررسی کنیم.

استفاده از ابزارهای گوناگون برای یک دیپلماسی عمومی موفق

امارات و بحرین و همپیمان جدیدشان اسرائیل در راستای محور دوم عملیات روانی سعی در ترویج چند شعار دارند. از جمله آنکه این توافق غرب آسیا را تغییر خواهد داد. برای رسیدن به این هدف، آنها سعی دارند که همکاری سران را با واسطه همکاری رسانه‌ها، تبدیل به همکاری مردم عرب با صهیونیست‌ها بکنند. آنها در این راستا از انواع رسانه‌های جمعی استفاده می‌کنند، تا دیپلماسی عمومی قوی و موفقی را برای زمینه سازی سازش اعراب با اسرائیل فراهم سازند. در ادامه به بررسی فعایت‌های محور غربی عبری عربی در عرصه‌های رسانه، دین، ورزش و سینما خواهیم پرداخت.

عرصه رسانه

مثال‌های فراوانی را برای این تلاش رسانه‌ای می توان ذکر کرد. از جمله پخش مشترک شبکه‌های دبی و بحرین با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل. یا اقدامی که روزنامه «عرب نیوز» چندی قبل انجام داد. این روزنامه که به محمد بن سلمان وابسته است، به مناسبت سال جدید عبری تصویر پروفایل و جلد خود را در توییتر به عبارت عبری «شانا تووا» تغییر داد. این عبارت تبریک سال نو به زبان عبری بود. هرچند این اقدام روزنامه عرب نیوز با واکنش مثبت وزارت امور خارجه اسرائیل مواجه شد، اما واکنش منفی کاربران مجازی را نیز در پی داشت. این اتفاق خود نشانگر این است که محور غربی عبری عربی هنوز در رسیدن به اهداف خود، موفقیت صد درصدی را به دست نیاورده است. رفتار دیگری هم که چندی قبل باز هم در توییتر رخ داد، توییت وزیر خارجه امارات برای تبریک سال نو عبری بود. گویی حکام عرب بر سر تبریک سال نو به یهودیان با یکدیگر رقابت دارند.

عرصه دین و مذهب

اما تلاش‌های محور غربی عبری عربی در این زمینه محدود نمانده است و وارد عرصه‌های دیگری نیز شده‌اند؛ از جمله عرصه دین و مذهب! برای مثال می‌توان به علنی‌تر شدن جامعه یهودیان در جوامع عربی و اسلامی اشاره کرد. می‌توان ایجاد اولین کنیسه یهودی در ابوظبی را هم در همین راستا قلمداد کرد. این کنیسه در سال نو عبری توسط خاخام لیوی، رهبر یهودیان امارات افتتاح شد. این در حالی است که یک کنیسه نیز در دبی وجود داشت، اما این محور، کارهای جالب‌تری هم داشته است. مثلاً کوشنر داماد یهودی ترامپ یک جلد تورات به پادشاه بحرین هدیه داد! واقعا رسانه‌های جبهه مخالف مقاومت این اقدام را با توجه به کدام هدف انسانی و صلح طلبانه برای یک مسلمان توجیه خواهند کرد؟! اما وقتی اوضاع وخیم‌تر خواهد شد، که بدانیم روحانیون به ظاهر مسلمان هم برای زمینه سازی سازش در اذهان اعراب سعی و تلاشی بی وقفه می کنند. مثال واضح این امر خطبه «عبدالرحمان السدیس» عربستانی است. او که خطیب مکه و امام جماعت مسجد الحرام است، به تازگی فتوای جایز بودن عادی سازی روابط با رژیمی که پاره تن اسلام را غصب کرده است را صادر کرد. البته او قبلاً هم از این دست فتاوا داشته است.

عرصه ورزش

محور غربی عبری عربی برای عادی سازی روابط، عرصه ورزش را هم فراموش نکرده است. برای مثال مدتی است که تاجران اماراتی قصد سرمایه گذاری در تیم «بیتار القدس» را دارند. این تیم فوتبال اسرائیلی به شدت تندرو است. به نحوی که مخالفت و دشمنی آنها با مسلمانان در لیگ این رژیم غاصب کاملاً واضح و مشهود است. تا آنجا که مسئولان باشگاه در کل تاریخ این تیم یک بازیکن مسلمان را هم جذب نکرده‌اند و این را نشانه پاکی تیم خود می‌دانند. شاهد دیگر اقدامات ورزشی این رژیم، دعوت باشگاه «هایوعل بئر شوع» از «الشباب» برای بازی دوستانه است. گویا آنها فکر می‌کنند اگر قهرمان لیگ اسرائیل با قهرمان لیگ امارات بازی کند، دو ملت هم با هم صمیمی خواهند شد.

عرصه سینما

عرصه جذاب و پر مخاطب سینما هم از چشمان فرصت ‌طلب صهیونیست‌ها دور نمانده است. مثال بحث برانگیز این ماجرا پخش سریال «ام هارون» از شبکه پرمخاطب mbc عربستان بود. این سریال که در ماه مبارک رمضان پخش شد، سعی در آشنا کردن اذهان عرب با زندگی یهودیان داشت. صهیونیست‌ها برای نفوذ در سینما به عربستان کفایت نکرده‌اند. سوم مهر خبر اعتراف «زیاد عیتانی» منتشر شد. او که بازیگر و کارگردانی سرشناس در لبنان است، به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است.

همانطور که گفته شد صهیونیست‌ها برای زمینه‌سازی خیانتی به اسم عادی سازی روابط از ابزارهای متعددی استفاده می کنند. از جمله فضای مجازی، دین و مذهب، ورزش و حتی سینماهای عربی. محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران نباید این شبیخون های فرهنگی را دست‌ کم بگیرند. زیرا مردم برخی مناطق اسلامی که مجاورت سرزمینی با اراضی اشغالی ندارند، اندک اندک شروع به فراموشی این کینه مقدس کرده‌اند. علی‌الخصوص آن سرزمین‌هایی که تاکنون با اسرائیل درگیری مستقیمی نداشته‌اند. باید توجه داشت که این رسم تاریخی جبهه باطل است که بیشتر از قوت خود، بر سستی اهل حق حساب باز می‌کند. ما باید در راستای پرورش نسلی معتقد و راسخ به آرمان فلسطین کوشش کنیم، زیرا این آرمان بدون ریشه‌ای قوی در ملت‌های آزاده جهان به ثمر نخواهد نشست.

ما باید فکر پاتک‌هایی به این حملات دشمن باشیم، تا اذهان مسلمانان گمراه نشوند. این نکته هم شایان توجه است که پیمان برخی سران خود فروخته عربی خیال صهیونیست‌ها را راحت نمی کند. بلکه آنها سازش و تسلیم امت اسلامی را می خواهند. این مهم را هم نه فقط با زور اسلحه، بلکه با همراهی زور اسلحه و تزویر رسانه پیگیری می‌کنند. اما این تلاش‌های آنها دست و پا زدن‌هایی برای فرار از نابودی قریب الوقوع رژیم نامشروع‌شان است. ان‌شاءالله به زودی قدس شریف را از چنگال غاصبان آزاد خواهیم کرد.

«وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ»

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن