اقتصادی

عوامل موثر بر رکود فرش دستباف

جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ – ۱۳:۴۳ عوامل موثر بر رکود فرش دستباف

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به مشکلات صادرات فرش دستباف ایران گفت: علاوه بر رکود صادراتی، بازار فرش دستباف ایران نیز دچار کسادی شده است.

عوامل موثر بر رکود فرش دستباف

حامد چمن رخ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت تولید و اشتغال در بخش فرش دستباف، گفت: با توجه به مشکلات و محدودیت‌های صادراتی ناشی از تحریم‌های بین المللی و مشکلات داخلی، اشتغال در این بخش دچار تهدید شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف افزود: علاوه بر محدودیت‌های صادراتی که ناشی از تحریم‌های خارجی و همچنین قوانین دست و پاگیر داخلی مانند (رفع تعهد ارزی) ، شیوع ویروس کرونا نیز بازار فرش دستباف را دچار رکود کرده است، زیرا با شیوع این ویروس در اواخر سال 98 در کشور فروشندگان و عرضه کنندگان فرش دستباف بازار شب عید را از دست دادند.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی مردم بیان داشت: فرش به عنوان یک کالای غیرضروری هیچ گاه در سبد خانوار جزء کالاهای اولویت‌دار نیست و از آنچا که در شرایط سخت اقتصادی معمولا کالاهای اساسی و ضروری در اولویت خرید خانوارها قرار می‌گیرد کالایی مانند فرش کاملا در حاشیه قرار می‌گیرد و بنابراین کاهش خرید آن عامل دیگری برای بی رونق شدن خرید فرش دستباف است.

چمن رخ با بیان اینکه 2 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه فرش دستباف اشتغال دارند، گفت: قطعا کاهش صادرات و کاهش مصرف داخلی بر اشتغال این بخش اثرات منفی خواهد گذاشت.

عضو هیات مدیرت اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به عدم برگزاری نمایشگاه فرش دستباف در شهریورماه گذشته اظهار داشت: عدم برگزاری این نمایشگاه بنا به خواسته جامعه فرش دستباف ایران به علت شرایط خاص کشور صورت گرفت و جامعه فرش ایران با توجه به شیوع بیماری کرونا و در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری تصمیم گرفت تا این نمایشگاه برگزار نشود، اما قطعا عدم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اثرات منفی خود را بر بازار فرش دستباف و رکود خواهد گذاشت.

وی با اشاره به مشکلات واردات و تامین مواد اولیه بیان داشت: متاسفانه به دلیل عدم همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در تامین ارز واردات مواد اولیه مورد نیاز این بخش نیز با مشکلاتی مواجه است و همین موضوع بر وضعیت تولید، کیفیت و اشتغال در این بخش اثر گذار است.

وی گفت: در مجموع بازار صادراتی و بازار داخلی فرش دستباف ایرانی در شرایط رکود قرار دارد و لازم است تا در جهت حفظ اشتغال و تولید مسئولان به این بخش توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن