اقتصادی

فارس من| دفاع خودروسازان و قطعه سازان از یکدیگر/نقش به روز نشدن نرخ ارز در گرانی قطعات

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ – ۰۹:۰۳ فارس من| دفاع خودروسازان و قطعه سازان از یکدیگر/نقش به روز نشدن نرخ ارز در گرانی قطعات

به روزرسانی نشدن نرخ ارز در قراردادهای خرید قطعه یکی از عوامل اصلی زیانده بودن شرکت های قطعه ساز و بالابودن قیمت تمام شده تولید قطعات است.

فارس من| دفاع خودروسازان و قطعه سازان از یکدیگر/نقش به روز نشدن نرخ ارز در گرانی قطعات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «آیا داشتن خودرو رویایی دست نیافتنی است؟» مدیریت بازار و صنعت خودرو و برخورد با عرضه محدود خودروسازان را خواستار شده اند.

در حال حاضر قیمت خودرو و مواد اولیه تولید قطعات متناسب با نرخ روز دلار تعیین می شود اما در این میان، محاسبه قیمت قطعات تولیدی شرکت های قطعه ساز با تاخیر زیادی صورت می گیرد و همین مسئله باعث می شود تا نقدینگی قطعه سازان به موقع تامین نشود و در عین حال، ممکن است به روزرسانی نرخ ارز برای همه قطعه سازان به یک اندازه انجام نشود. این موضوع تولید قطعات را توسط شرکت های قطعه ساز کاهش می دهد و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده تولید و در برخی موارد، تولید انحصاری و اعمال قیمت های غیررقابتی در قطعات خودرو هستیم.

برای بررسی موضوع دلایل بالابودن قیمت قطعات خودرو شب گذشته اظهارنظرهایی از سوی برخی فعالان صنعت خودرو، قطعه سازی و گمرک در گفت و گوی ویژه خبری صورت گرفت که در آن بیشتر شاهد دفاع خودروسازان و قطعه سازان از یکدیگر بودیم تا طرح دلایل اصلی بازار آشفته قطعات خودرو (به طوری که حتی مجری برنامه نیز چندین مرتبه به این موضوع اشاره کرد). در عین حال، تاخیر در به روزرسانی قیمت قطعات خودرو معادل با نرخ ارز از سوی خودروسازان نیز به عنوان یکی از دلایل اصلی این نابسامانی چندان مطرح نشد و قطعه سازان گلایه چندانی از خودروسازان نداشتند. در این مورد به نظر می رسد قطعه سازان محافظه کارانه رفتار می کنند و شاید بیشتر به فکر بقای همکاری خود با شرکت های خودروساز هستند و به همین خاطر گلایه زیادی از این قضیه مطرح نمی کنند.

در این برنامه آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت: از ۱۲۰۰ واحد قطعه ساز شناسنامه دار کشور، حدود ۴۰۰ واحد قطعه ساز در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل به سر می‌برند.

وی افزود: تعداد کل قطعه سازان در کشور حدود ۲ هزار واحد است که ۸۰۰ واحد آن‌ها شامل زیرپله ای‌ها و واحد‌های بدون شناسنامه کوچک می‌شود. از تعداد کل ۱۲۰۰ واحد قطعه ساز دارای شناسنامه نیز تقریباً ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند و متأسفانه حدود ۴۰۰ واحد قطعه ساز در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل به سر می‌برند.

محبی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر از نصف توان قطعه سازی در کشور استفاده می‌شود، تصریح کرد: با اینکه فقط نیمی از توان تولیدی قطعه سازان کشور فعال است، تمام تولیدات قطعه در کشور به راحتی به فروش می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به حضور ۵۵۰ هزار کارگر در صنف قطعه سازی، افزود: بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این تعداد در حالت تعلیق به سر می‌برند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو خاطرنشان کرد: کل مطالبات زنجیره تولید قطعه سازی داخل حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است که از این میزان، ۶ هزار میلیارد تومان چک‌های خرید دین (ضمانت) از اعتبار ما در اختیار خودروسازان قرار دارد و حدود ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق سررسید گذشته است.

* بلاتکلیفی ۵۷ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌های ایران خودرو

در این مورد، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو نیز از بلاتکلیفی ۵۷ هزار دستگاه انواع خودرو در پارکینگ‌های ایران خودرو خبر داد و گفت: هر کدام از این خودرو‌ها برای رسیدن به دست مصرف کننده، به طور متوسط نیازمند پنج یا شش قطعه هستند.

وی ادامه داد: در حالی که خودرو‌های دپو شده در پارکینگ‌های ایران خودرو چشم به راه پنج الی شش قطعه هستند تا به دست مردم برسند، ارزش دلاری قطعات دپو شده ایران خودرو در گمرک کشور حدود ۲۵۰ میلیون دلار است.

مدیرعامل ساپکو گفت: کسری قطعات ۵۷ هزار خودروی ناقص رسوب شده در پارکینگ، امکان تولید داخل ندارند.

* رسوب یک میلیارد دلار قطعات خودرو در گمرک

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور هم از رسوب حدود یک میلیارد دلار قطعه خودرویی در گمرکات کشور خبر داد و افزود: بخشی از این میزان قطعه به بازار قطعات یدکی مربوط می‌شود، ولی آن چه مربوط به خودرو‌های ناقص ایران خودرو می‌شود همین ۲۵۰ میلیون دلار است.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز در این خصوص از رسوب 3.7 میلیون تن کالای غیرضروری در گمرکات کشور خبر داد و افزود: حدود ۸۰ درصد از این میزان کالا بدون مشکل و ایراد در صف ترخیص هستند.

وی درباره دپوی کالا‌های مربوط به خودروسازان خاطرنشان کرد: با حکم رئیس سازمان گمرکات کشور برای ترخیص ۳۰۰ میلیون تن کالای مربوط به خودروسازان اقدام کرده ایم که بدون نیاز به کد رهگیری از سوی بانک مرکزی نسبت به ترخیص آن اقدام شده است.

ارونقی با اشاره به اجرایی نشدن مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر صدور مجوز ترخیص قطعاتی که تا 24 تیر امسال در گمرک رسوب شده اند آن هم بدون نیاز به صدور کد رهگیری از سوی بانک مرکزی، افزود: در مصوبه‌ای دیگر، فهرست برخی اقلام، استخراج و به گمرک ارسال شده و طبق آن، حدود ۳۵۰ میلیون دلار برای وزارت صمت فرستاده و مقرر شده طی یک هفته آینده، بانک مرکزی نسبت به صدور کد رهگیری برای این دسته از کالا‌ها اقدام کند، حال باید منتظر ماند و دید که اقدام مقتضی اخذ می‌شود یا خیر؟

* قاچاق ته لنجی قطعات خودرو

محبی نژاد به واردات قطعات خودرویی قاچاق تحت عنوان ته لنجی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تحت عنوان ته لنجی، لنج لنج قطعه وارد کشور می‌شود.

وی گفت: قاچاقچیان بدون انتقال ارز، بدون ذکر منبع ارز، بدون ثبت سفارش و مالیات، کالا وارد می‌کنند و به جرأت می‌توان گفت ۸۰ درصد کالا‌های قاچاق در توان تولیدی کشور است و مضاف بر آن پس از تولید در داخل کشور، صرفه اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت.

امیرمحمد پرهام فر، مدیرکل پیشگیری قاچاق کالا و ارز نیز در این مورد گفت: شناسه گذاری کالا‌های وارداتی و اعلام آن‌ها به واردکنندگان یکی از مهمترین اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و این موضوع باعث شناسایی و تشخیص کالای قاچاق از کالای غیرقاچاق می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم که تا پایان امسال بتوانیم شناسه گذاری قطعات خودرویی را تکمیل کنیم.

* سهم ناچیز قطعات قاچاق در بازار لوازم یدکی

مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو نیز در این خصوص گفت: ۹۹ درصد کالا‌های قاچاق موجود در بازار لوازم یدکی خودرو از گمرک خارج می‌شود، البته آن چه در بازار به عنوان کالای قاچاق یاد می‌شود کالای بی کیفیت است و کالای قاچاق واقعی حجم بسیار ناچیزی از قطعات را شامل می‌شود.

محبی نژاد با رد ادعای کاظمی مبنی بر حجم ناچیز کالای قاچاق لوازم یدکی در بازار گفت: بیش از ۸۰ درصد قطعات موجود در بازار از طریق قاچاق کالا وارد کشور می‌شود، زیرا حجم واردات رسمی کالا در سال ۹۸ بسیار کمتر از یک میلیارد دلار بوده، این در حالی است که سال‌های قبل ارزش دلاری کالا‌های وارد شده از درگاه رسمی بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی یکی از مشکلات اقتصاد کلان کشور را معامله مواد اولیه کالا‌های تولید داخلی با دلار مطرح کرد و افزود: مادامی که مواد اولیه تولیدات داخلی با دلار معامله شود نمی‌توان قیمت نهایی کالا‌های تولید داخل را متناسب با سطح اقتصادی جامعه طرح و بیان کرد و در حال حاضر قیمت بسیاری از قطعات هنوز به روز نشده است و با دلار ۱۳ هزار تومان تعیین و عرضه می‌شود.

* دستور وزیر صنعت برای جمع بندی راهکارهای کنترل بازار

بازار خودرو و قطعات یدکی در حالی نابسامان است که رزم حسینی وزیر صنعت در روزهای نخست حضورش در وزارت صنعت، با تشکیل کمیته خودرو بر لزوم کنترل بازار خودرو تاکید کرد. همچنین در جلسه هفته پیش کمیته خودرو به منظور بررسی شرایط موجود و راهکارهای پیشنهادی برای ساماندهی بازار خودرو تشکیل شد، وزیر صنعت دستور داد راهکارهای ساماندهی بازار جمع بندی شود.

در این جلسه ضمن بررسی شرایط موجود و راهکارهای پیشنهادی برای ساماندهی بازار خودرو، رزم حسینی دستور داد در فضای کارشناسی و با بهره گیری از ظرفیت تخصصی همه صاحب نظران این حوزه به ویژه مجلس شورای اسلامی و تشکل ها، پیشنهاد نهایی جمع بندی و ارائه شود.

حالا مردم منتظرند تا ببینند وزیر جدید و مدیران وزارت صنعت و شرکت های خودروساز چگونه با نابسامانی بازار خودرو و قطعات یدکی برخورد می کنند و چه راهکارهایی برای حل معضل بازار ارائه می شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن