اقتصادی

فارس من| چه کسانی از ریزش سهام شرکت‌های «دارا دوم» سود بردند؟

سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۴:۵۸ فارس من| چه کسانی از ریزش سهام شرکت‌های «دارا دوم» سود بردند؟

با اعلام خبر منتفی شدن تشکیل صندوق دوم ETF ‌بسیاری از مردم متضرر شدند و عده ای در این بین ریزش ایجاد سودهای فراوانی کسب کردند.

فارس من| چه کسانی از ریزش سهام شرکت‌های «دارا دوم» سود بردند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با منتفی شدن پذیره نویسی صندوق دوم ETF با عنوان دارا دوم که سازمان خصوصی سازی آن را اعلام کرد، هم نمادهای شپنا، شبندر، شتران و شبریز منفی شدند و هم بازار به رنگ قرمز درآمده و بسیاری از نمادها وارد صف فروش شدند. مخاطبین خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من سوژه ای با عنوان «کمپین حمایت از عدم لغو "دارا دوم"» به ثبت رسانده‌اند که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 60 هزار حمایت از آن شده است.

موضوعاتی که طی روز گذشته در بازار سرمایه رخ داد، سبب ایجاد صف فروش برای این 4 شرکت شده و برنده این اتفاق تنها نوسان گیران هستند و سهامداران حقیقی این 4 شرکت متضرر اصلی خواهند بود.

* دارا دوم عرضه می شود؟ نمی شود؟

در این باره روز 18 مرداد خبری به نقل از صالح معاون وزیر اقتصاد منتشر شد که دارا دوم در اوایل شهریور 99 عرضه خواهد شد.

این در حالی است که علیرضا صالح معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی در اینباره گفته است: اواسط مرداد ماه هیئت واگذاری با توجه به پیگیری‌هایی که برای تاسیس صندوق دارا دوم داشت و منجر به ایجاد صندوق نشد، حدود ١۵ مرداد تصمیم گرفتیم که چهار پالایشگاه باقیمانده که سهام دولت حدود ١۵ درصد است را به صورت بلوکی عرضه کنیم.

در این بین وزیر نفت هم از آمادگی این وزارتخانه برای عرضه سهام این شرکت ها چه در قالب عرضه بلوکی و چه در قالب صندوق های ETF خبر داده بود.

* تحلیل رفتار سهامداران حقوقی از 15 مرداد

نکته جالب توجه در این بین، فروش سهام شرکت های مذکور، توسط حقوقی های این شرکت ها از جمله شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران، طی چند روز قبل از اعلام عمومی خبر منتفی شدن دارا دوم است.

فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در گفت و گوی خود با شبکه خبر اعلام کرده است، چند روز قبل از این از منتفی شدن عرضه سهام این شرکت ها به صورت صندوق ETF مطلع بوده است.

نگاهی به روند خرید و فروش سهام این 4 شرکت توسط سهامدار حقوقی نشان می دهد از 15 مرداد تا 20 مرداد که خبر منتفی شدن دارا دوم اعلام شد، میزان حجم فروش سهامدار حقوقی این 4 شرکت به شدت رشد داشته است. یعنی اطلاع از خبر این اتفاق چند روز قبل از اعلام عمومی آن سبب خروج شرکت های حقوقی از سهامداری این شرکت ها شده است.

میزان فروش سهامدار حقوقی نماد شپنا

میزان فروش سهامدار حقوقی نماد شتران

میزان فروش سهامدار حقوقی نماد شبندر

میزان فروش سهامدار حقوقی نماد شبریز

* منتفی شدن دارا دوم مصداق «عدم افشای اطلاعات نهانی» در بورس است؟

طبق بندهای متعدد «دستورالعمل اجرایی افشای اطالعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان» عدم افشای اطلاعات از سوی ناشران می تواند جرم تلقی شود. در صورتی که حتی شایعه ای در خصوص یک نماد ایجاد شود هم ناشر مسوول پاسخگویی درباره آن است.

درباره این موضوع نیز به نظر می رسد سازمان بورس با توجه به اطلاع بخشی از سهامداران از این اطلاعات و عدم افشای آن توسط سازمان خصوصی سازی و شرکت پالایش و پخش باید به مساله ورود کرده و در صورت اثبات هرگونه تخلف با مسببان آن برخورد کند.

به گزارش فارس، این نحوه تصمیم گیری در دولت، اعتماد مردم به نهادهای تصمیم گیر را خدشه دار خواهد کرد که در آینده تبعاتی را برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

طبق آخرین اظهار نظر وزیر اقتصاد موضوع منتفی شدن تشکیل صندوق دوم ETF بر طرف شده و این صندوق چهار شنبه هفته اول شهریور 99 عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن